Omaolon oirearvioiden työjonolähetys 365/24/7, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)
Oirearvioiden työjonolähetyksen laajentaminen virka-ajan ulkopuoliseen asiointiin.
Oivalla ja ymmärrä
Hyvinvointialueella tarvitaan digitaalisia ratkaisuja, joilla vähennetään ammattilaisten työkuormaa, ennaltaehkäistään palvelutarpeita ja tuetaan asiakkaiden omahoitoa. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto on ollut alueellisesti vaihtelevaa ja käyttöönotot ovat ajoittain lisänneet ammattilaisten kuormitusta. Digitaalisten toimintamallien käyttöönottoihin, työprosessien muotoiluun sekä jalkauttamiseen tarvitaan lisää tukea.
Omaolon oirearvioiden työjonolähetys sote-keskuksiin ollut auki vain virka-aikana (ma-to 8-15 ja pe 8-14). Asiakkaalla mahdollisuus täyttää oirearvio 24/7 ja työjonolähetyksen ollessa suljettuna on asiakas ohjattu soittamaan puhelimella Päivystysapuun. Asiakkaan asiointi hänen valitsemassaan asiointikanavassa keskeytyy ja hänen antamansa esitiedot menetetään, koska asiakkaalla on mahdollisuus tallentaa asiointi vain itselleen.
Akuutti24: osastonhoitaja ja apulaisosastonhoitaja
Digipalvelut: Omaolotiimi
Mahdollistetaan asiakkaan asiointi digitaalisessa kanavassa/Omaolon oirearvioiden työjonolähetys 365/24/7
Seuraamme oirearvioiden kokonaiskäytön ja työjonolähetysten lukumääriä, työjonolle lähetettyjen oirearvioiden %-osuutta kokonaiskäyttömäärästä ja näiden kehitystä sekä asiakaspalaute.
Käyttöönottoa valmisteltu Q4/22 alkaen. Ennen käyttöönottoa toiminta edellytti, että Omaolon työjonolle tulleista oirearvioista nousee heräte takaisinsoittojärjestelmän työjonolle, jotta Päivystysavun ammattilainen voi seurata saapuneita yhteydenottoja yhdeltä työjonolta. Omaolon ja takaisinsoittojärjestelmän integraatio edellytti takaisinsoittojärjestelmältä integraatiovalmiutta sekä tietoliikenneyhteyksien siirtämistä uudelle palvelimelle. Omaolon ja käytössämme olevan takaisinsoittojärjestelmän integraatiota ei oltu toteutettu vielä yhdenkään toisen organisaation kanssa.
Kohderyhmänä on alueen 18-70-vuotiaat asukkaat, joilla ei ole todettua pitkäaikaissairautta ja joilla on kyvykkyys käyttää sähköistä terveystarkastuslomaketta.
Kuvittele ja kokeile
Ratkaisun kehittämisessä benchmarkattu muita hyvinvointialueita, joilla on työjonolähetys käytössä 24/7.
Virka-ajan ulkopuolella asiakkaan täyttämä ja ammattilaiselle lähettämä esitietolomake ohjautuu Päivystysavun työjonolle, johon on luvitettu ammattilaiset. Työjonolle ohjautuneesta oirearviosta nousee ammattilaiselle heräte takaisinsoittojärjestelmän työlistalle, josta ammattilainen käsittelee saapuneen oirearvion.
Tavoitteena mahdollistaa asiakkaan asioinnin jatkuminen saumattomasti asiakkaan valitsemassa asiointikanavassa.