Omaolon oirearvioiden työjonolähetys 365/24/7, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)
Oirearvioiden työjonolähetyksen laajentaminen virka-ajan ulkopuoliseen asiointiin.
Hyvinvointialueella tarvitaan digitaalisia ratkaisuja, joilla vähennetään ammattilaisten työkuormaa, ennaltaehkäistään palvelutarpeita ja tuetaan asiakkaiden omahoitoa. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto on ollut alueellisesti vaihtelevaa ja käyttöönotot ovat ajoittain lisänneet ammattilaisten kuormitusta. Digitaalisten toimintamallien käyttöönottoihin, työprosessien muotoiluun sekä jalkauttamiseen tarvitaan lisää tukea.
Omaolon oirearvioiden työjonolähetys on ollut auki vain virka-aikana (ma-to 8-15 ja pe 8-14) sote-keskuksiin. Asiakkaalla on ollut kuitenkin mahdollisuus täyttää oirearvio myös virka-ajan ulkopuolella. Tällöin työjonolähetyksen ollessa suljettuna on asiakas ohjattu soittamaan puhelimella Päivystysapuun. Lähtötilanteessa asiakkaan asiointi hänen valitsemassaan digitaalisessa asiointikanavassa siis keskeytyy ja hänen antamansa esitiedot menetetään, koska asiakkaalla on mahdollisuus tallentaa asiointi vain itselleen eikä ammattilaisella ole sinne näkyvyyttä.
Kehitettävä asia liittyy laajemmin hyvinvointialueen strategiaan, missä tavoitellaan mm. vaikuttavia, kustannustehokkaita ja saavutettavia palveluita sekä erinomaista asiakaskokemusta. Tutustu tarkemmin Paijat-Hameen_hyvinvointialue_strategia.pdf (paijatha.fi)
Toimintamallin kehittämisessä ovat olleet mukana seuraavat tahot:
- Akuutti24 (Päivystysapu): osastonhoitaja ja apulaisosastonhoitaja
- Tietohallinnon digipalvelut: Omaolo-minitiimi + pääkäyttäjätyötä tukeva asiantuntija
Mahdollistetaan asiakkaan asiointi digitaalisessa kanavassa eli Omaolon oirearvioiden työjonolähetys 365/24/7.
Seuraamme oirearvioiden kokonaiskäytön ja työjonolähetysten lukumääriä, työjonolle lähetettyjen oirearvioiden %-osuutta kokonaiskäyttömäärästä ja näiden kasvua sekä ammattilais- ja asiakaspalautetta.
Seurantapalaverit toiminnan edustajien kanssa pidetään puolivuosittain.
Käyttöönottoa alettiin valmistelemaan Q4/2022. Ennen käyttöönottoa toiminta edellytti, että Omaolon työjonolle tulleista oirearvioista nousee heräte käytössä olevan takaisinsoittojärjestelmän työjonolle, jotta Päivystysavun ammattilainen voisi seurata kaikkiin kanaviin saapuneita yhteydenottoja yhdeltä työjonolta. Omaolon ja takaisinsoittojärjestelmän integraatio edellytti takaisinsoittojärjestelmältä integraatiovalmiutta sekä tietoliikenneyhteyksien siirtämistä uudelle palvelimelle. Omaolon ja käytössä olevan takaisinsoittojärjestelmän integraatiota ei oltu toteutettu vielä yhdenkään toisen organisaation kanssa, joten tämän rakentamiseen jouduttiin aluksi käyttämään aikaa.
Suunnitelmaa käytiin myös läpi säännöllisesti toiminnan kanssa ja varmistettiin mm. käyttöönoton aikataulu heidän toiveidensa mukaisesti. Käyttöönottovaiheeseen piti myös varata aikaa riittävästi usean Päivystysavun työntekijän koulutukselle. Työntekijöille tehtiin hyvinvointialueen koulutusalustalle oma kohdennettu Omaolon oirearvioiden käsittelyn kurssi, jonka suorittaminen oli edellytyksenä käyttöoikeuksien saamiseksi.
Toimintamalli otettiin käyttöön toukokuussa 2024.
Kohderyhmänä ovat erityisesti alueen 18-70-vuotiaat asukkaat, joilla ei ole todettua pitkäaikaissairautta ja joilla on kyvykkyys/halukkuus käyttää digitaalisia asiointikanavia.
Ratkaisun kehittämisessä benchmarkattu muita hyvinvointialueita, joilla on työjonolähetys käytössä 24/7.
Virka-ajan ulkopuolella asiakkaan täyttämä ja ammattilaiselle lähettämä esitietolomake ohjautuu Päivystysavun työjonolle, johon on luvitettu ammattilaiset. Työjonolle ohjautuneesta oirearviosta nousee ammattilaiselle heräte takaisinsoittojärjestelmän työlistalle, josta ammattilainen käsittelee saapuneen oirearvion.
Tavoitteena mahdollistaa asiakkaan asioinnin jatkuminen saumattomasti asiakkaan valitsemassa asiointikanavassa.