Omaolon oirearvioiden työjonolähetys 365/24/7, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)
Oirearvioiden työjonolähetyksen laajentaminen virka-ajan ulkopuoliseen asiointiin.
Toimintamallin nimi
Oirearvioiden työjonolähetyksen laajentaminen virka-ajan ulkopuoliseen asiointiin.
Määritellään työjonolähetysten ohjaukset uudelleen Omaolon palveluohjaustaulukkoon siten, että asiakas voi lähettää oirearvion ammattilaisen työjonolle 24/7. Palveluohjaukset toteutetaan niin, että virka-aikaiset työjonolähetykset ohjautuvat sote-keskusten työjonolle ja virka-ajan ulkopuolella iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä työjono-ohjaukset toteutetaan lääkinnällisen laitteen antamien kiireellisyyskoodien edellyttämässä ajassa. Koulutetaan Päivystysavun ammattilaiset Omaolon oirearvioiden käsittelyyn.
Ennakko-oletuksena toimintamallissa on ammattilaisten työajan säästyminen, koska asiakas täyttänyt oirearvion etukäteen ja lähettänyt sen ammattilaiselle. Ammattilainen saa Omaolon kautta tiivistelmän ja asiakkaan tulokset näkyviin, jolloin ammattilaisen ei tarvitse aloittaa yhteydenottoa asiakkaan haastattelulla ja esitietojen keräämisellä.
Hyvinvointialueella tarvitaan digitaalisia ratkaisuja, joilla vähennetään ammattilaisten työkuormaa, ennaltaehkäistään palvelutarpeita ja tuetaan asiakkaiden omahoitoa. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto on ollut alueellisesti vaihtelevaa ja käyttöönotot ovat ajoittain lisänneet ammattilaisten kuormitusta. Digitaalisten toimintamallien käyttöönottoihin, työprosessien muotoiluun sekä jalkauttamiseen tarvitaan lisää tukea.
Kohderyhmänä ovat erityisesti alueen 18-70-vuotiaat asukkaat, joilla ei ole todettua pitkäaikaissairautta ja joilla on kyvykkyys/halukkuus käyttää digitaalisia asiointikanavia.
Toimintamallin juurruttaminen ja levittäminen:
- Informoidaan muutoksesta alueen asukkaita sekä organisaation työntekijöitä.
- Päivystysavun ammattilaisten koulutus, jotka huolehtivat kaikkien tarvittavien henkilöiden jatkokoulutuksesta. Lisäksi organisaation koulutusalustalle luotu erillinen Omaolo-koulutuskokonaisuus Päivystysavun työntekijöille.
- Toimintamalli otettu käyttöön Päivystysavun kanssa sovittuna ajankohtana eli toukokuussa 2024.
- Säännölliset seurantapalaverit toiminnan kanssa ja palautteen kerääminen.
Resurssit:
- Ei lisäresurssitarvetta toiminnan puolelta. Tietohallinnon kautta resurssit toimintamallin suunnitteluun ja teknisiin taustatöihin.
Toimintamalli otettu käyttöön toukokuussa 2024. Oirearvioiden kokonaiskäyttömäärä ja työjonolle lähetysten määrä ovat lisääntyneet sen jälkeen.
Päivystysavun työntekijät ovat esittäneet kritiikkiä oirearvion algoritmia kohtaan, jonka kokevat ohjaavan joissain asioissa liian herkästi päivystykseen. Asiasta käyty keskusteluja ja pyritty muuttamaan palveluohjauksia niin, että koettu haitta vähenisi.
Toimintamallin myötä saatu avattua keskustelu ja yhteistyö Päivystysavun kanssa hoidon tarpeen arvion prosessien kehittämiseksi.