Omaolon oirearvioiden työjonolähetys 365/24/7, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)

Oirearvioiden työjonolähetyksen laajentaminen virka-ajan ulkopuoliseen asiointiin.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Omaolon oirearvioiden työjonolähetys 365/24/7, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Oirearvioiden työjonolähetyksen laajentaminen virka-ajan ulkopuoliseen asiointiin.

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen avosairaanhoidon palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Minna Tuuri

Luotu

12.03.2024

Viimeksi muokattu

05.07.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Määritellään työjonolähetysten ohjaukset uudelleen Omaolon palveluohjaustaulukkoon siten, että asiakas voi lähettää oirearvion ammattilaisen työjonolle 24/7. Palveluohjaukset toteutetaan niin, että virka-aikaiset työjonolähetykset ohjautuvat sote-keskusten työjonolle ja virka-ajan ulkopuolella iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä työjono-ohjaukset toteutetaan lääkinnällisen laitteen antamien kiireellisyyskoodien edellyttämässä ajassa.

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueella tarvitaan digitaalisia ratkaisuja, joilla vähennetään ammattilaisten työkuormaa, ennaltaehkäistään palvelutarpeita ja tuetaan asiakkaiden omahoitoa. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto on ollut alueellisesti vaihtelevaa ja käyttöönotot ovat ajoittain lisänneet ammattilaisten kuormitusta. Digitaalisten toimintamallien käyttöönottoihin, työprosessien muotoiluun sekä jalkauttamiseen tarvitaan lisää tukea.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on alueen 18-70-vuotiaat asukkaat, joilla ei ole todettua pitkäaikaissairautta ja joilla on kyvykkyys käyttää sähköistä terveystarkastuslomaketta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Sote-keskusten ammattilaiset käyttäneet palvelua, ei juurruttamistarvetta. Informoidaan muutoksesta. Päivystysavun nimettyjen ammattilaisten koulutus, jotka huolehtivat kaikkien tarvittavien henkilöiden jatkokoulutuksesta. Palvelu otetaan käyttöön sovittuna päivänä. Ei lisäresurssitarvetta. Omaolon kautta tulleet yhteydenotot kirjautuvat takaisinsoittojärjestelmän työjonolle, josta ammattilaiset ne käsittelevät. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Ennakko-oletuksena ammattilaisten työajan säästyminen, koska asiakas täyttänyt oirearvion etukäteen ja lähettänyt sen ammattilaiselle. Ammattilainen saa tiivistelmän ja asiakkaan tulokset näkyviin, jolloin ammattilaisen ei tarvitse aloittaa yhteydenottoa asiakkaan haastattelulla.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

24/7 käsittely on sovellettavissa eri toimintaympäristöihin yhteistyössä palveluntuottajan kanssa sopien.

Kansikuva
Sininen ympyrä vaaleanvihreän kaariviivan yläpuolella. Omaolo logo.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Ilmiöt