Omaolon oirearvioiden työjonolähetys 365/24/7, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)

Oirearvioiden työjonolähetyksen laajentaminen virka-ajan ulkopuoliseen asiointiin.

Toimintamallin nimi
Omaolon oirearvioiden työjonolähetys 365/24/7, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Oirearvioiden työjonolähetyksen laajentaminen virka-ajan ulkopuoliseen asiointiin.

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen avosairaanhoidon palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Minna Tuuri

Luotu

12.03.2024

Viimeksi muokattu

25.10.2024
Ratkaisun perusidea

Määritellään työjonolähetysten ohjaukset uudelleen Omaolon palveluohjaustaulukkoon siten, että asiakas voi lähettää oirearvion ammattilaisen työjonolle 24/7. Palveluohjaukset toteutetaan niin, että virka-aikaiset työjonolähetykset ohjautuvat sote-keskusten työjonolle ja virka-ajan ulkopuolella iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä työjono-ohjaukset toteutetaan lääkinnällisen laitteen antamien kiireellisyyskoodien edellyttämässä ajassa. Koulutetaan Päivystysavun ammattilaiset Omaolon oirearvioiden käsittelyyn.

Ennakko-oletuksena toimintamallissa on ammattilaisten työajan säästyminen, koska asiakas täyttänyt oirearvion etukäteen ja lähettänyt sen ammattilaiselle. Ammattilainen saa Omaolon kautta tiivistelmän ja asiakkaan tulokset näkyviin, jolloin ammattilaisen ei tarvitse aloittaa yhteydenottoa asiakkaan haastattelulla ja esitietojen keräämisellä.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueella tarvitaan digitaalisia ratkaisuja, joilla vähennetään ammattilaisten työkuormaa, ennaltaehkäistään palvelutarpeita ja tuetaan asiakkaiden omahoitoa. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto on ollut alueellisesti vaihtelevaa ja käyttöönotot ovat ajoittain lisänneet ammattilaisten kuormitusta. Digitaalisten toimintamallien käyttöönottoihin, työprosessien muotoiluun sekä jalkauttamiseen tarvitaan lisää tukea.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat erityisesti alueen 18-70-vuotiaat asukkaat, joilla ei ole todettua pitkäaikaissairautta ja joilla on kyvykkyys/halukkuus käyttää digitaalisia asiointikanavia.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttaminen ja levittäminen: 

  • Informoidaan muutoksesta alueen asukkaita sekä organisaation työntekijöitä. 
  • Päivystysavun ammattilaisten koulutus, jotka huolehtivat kaikkien tarvittavien henkilöiden jatkokoulutuksesta. Lisäksi organisaation koulutusalustalle luotu erillinen Omaolo-koulutuskokonaisuus Päivystysavun työntekijöille.
  • Toimintamalli otettu käyttöön Päivystysavun kanssa sovittuna ajankohtana eli toukokuussa 2024.
  • Säännölliset seurantapalaverit toiminnan kanssa ja palautteen kerääminen.

Resurssit:

  • Ei lisäresurssitarvetta toiminnan puolelta. Tietohallinnon kautta resurssit toimintamallin suunnitteluun ja teknisiin taustatöihin.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli otettu käyttöön toukokuussa 2024. Oirearvioiden kokonaiskäyttömäärä ja työjonolle lähetysten määrä ovat lisääntyneet sen jälkeen. 

Päivystysavun työntekijät ovat esittäneet kritiikkiä oirearvion algoritmia kohtaan, jonka kokevat ohjaavan joissain asioissa liian herkästi päivystykseen. Asiasta käyty keskusteluja ja pyritty muuttamaan palveluohjauksia niin, että koettu haitta vähenisi.

Toimintamallin myötä saatu avattua keskustelu ja yhteistyö Päivystysavun kanssa hoidon tarpeen arvion prosessien kehittämiseksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille

24/7 käsittely on sovellettavissa eri toimintaympäristöihin yhteistyössä palveluntuottajan kanssa sopien.

Toimintamallin soveltaminen vaatii hyvää pohjatyötä ja valmistelua. On tärkeää kuulla ja huomioida suunnitteluvaiheessa toimintamalliin osallistuvien työntekijöiden näkemyksiä mahdollisimman laajasti. Käyttöönotto edellyttää myös ammattilaisten koulutusta uuden työkalun käyttöön ja siihen tulee varata riittävästi aikaa, jos työntekijöitä on paljon. Jos oirearvio ei ole työkaluna entuudestaan tuttu on sen toimintalogiikan avaaminen ammattilaisille myös hyödyllistä.

Kansikuva
Sininen ympyrä vaaleanvihreän kaariviivan yläpuolella. Omaolo logo.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt