Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen hyödyntäminen opiskeluterveydenhuollossa, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1)
Tavoitteena lisätä digitaalisten palveluiden käyttöä opiskeluterveydenhuollossa hyödyntämällä Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomaketta.
Toisen asteen opiskeluterveydenhuollon palvelut on tarkoitettu lukioiden ja ammatillista peruskoulutusta antavien oppilaitosten opiskelijoille. Opiskeluterveydenhuollosta säädetään terveydenhuoltolaissa ja asetuksella neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011 pyritään varmistamaan kansallisesti yhtenäinen laatu- ja palvelutaso.
Opiskeluterveydenhuoltoon sisältyvät
- opiskelijoiden terveyden ja opiskelukyvyn edistäminen
- opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä opiskeluyhteisön hyvinvoinnin turvaaminen ja parantaminen
- terveyden- ja sairaanhoitopalvelut, joihin sisältyvät mielenterveyshäiriöiden ja päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus sekä seksuaaliterveyttä edistävät palvelut ja suun terveydenhuollon palvelut
- opiskelijan erityisen tuen ja tutkimuksen tarpeen varhainen tunnistaminen ja tarvittaessa tutkimuksiin ja hoitoon ohjaaminen sekä psykoterapiaan ohjaamisen edellyttämä hoito ja lausunto
Opiskelijalle, joka opiskelee lukiossa tai toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa järjestetään terveydenhoitajan terveystarkastus ensimmäisenä vuonna.
Terveystarkastus on keskustelujen, tutkimusten ja terveysohjauksen muodostama kokonaisuus. Opiskelijan oma näkemys voinnistaan, opiskelusta ja elämäntilanteestaan on keskustelun keskiössä. Keskustelun ja tutkimusten avulla saadaan kokonaiskäsitys opiskelijan terveydestä ja hyvinvoinnista. Opiskelijaa kannustetaan pohtimaan omaa hyvinvointiaan sekä tekemään terveyttä edistäviä valintoja. Terveystarkastuksen sisällöstä voi lukea tarkemmin THL:n sivuilla Terveystarkastukset toisella asteella.
Helsingin kaupunki on sitoutunut käyttämään Omaolo-palvelua ja maksaa palvelun käytöstä asukasmäärän mukaisesti. Palvelun käyttöä on siis kannattavaa hyödyntää kaikissa soveltuvissa yksiköissä. Helsingin Sotepelle myönnettiin kestävän kasvun hankerahoitusta vuosille 2023–25, Pilari 4, Investointi 1B, työpaketti 1: Omaolon jatkokehittäminen.
Helsingin Kaupunki-, Digitalisaatio- ja Sotepe-palvelustrategioissa ja Sotepe-tietojohtamisen suunnitelmassa painotetaan digitalisaatiota, osaamisen kohdentamista ja palveluiden nopeaa ja sujuvaa saatavuutta.
Opiskeluterveydenhuollon terveystarkastus toisella asteella on lakisääteisesti järjestettävä terveystarkastus. Opiskeluterveydenhuollolla ei ole ollut käytössä digitaalista asiointikanavaa terveystarkastuksen esitietojen kartoittamiseen.
Helsingissä Omaoloa koordinoidaan Digitaalisen terveysaseman kehitysyksiköstä sotepe-tasoisesti. Opiskeluterveydenhuollosta mukana kehittämisessä ja/tai mallin käytössä on ollut kolme osastonhoitajaa ja eri oppilaitosten terveydenhoitajia. Yhteinen Teams-alusta ja säännölliset tapaamiset mahdollistavat yhteydenpidon joustavasti. Eri oppilaitoksissa opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen käyttö on sujuvampaa kuin toisissa ja kokemusten vaihto ammattilaisten välillä on avainasemassa lomakkeen käytön lisäämisessä ja prosessien kehittämisessä.
Tavoitteena on lisätä digitaalisten palveluiden käyttöä Helsingin opiskeluterveydenhuollossa. Lomakkeen käyttökokemusten myötä voidaan pyrkiä kehittämään opiskeluterveydenhuollossa lomakkeiden käsittelyyn ja esimerkiksi vastaanottoihin ja lomakkeen kirjaamiseen liittyviä prosesseja.
Seurataan
- Opiskeluterveydenhuollon Omaoloa käyttävien yksiköiden määrää
- Omaolossa luotujen kutsulinkkien määrää ja työjonolle tulleiden vastausten määriä
Tavoitteena on, että Omaoloa käyttävien yksiköiden ja luotujen kutsulinkkien sekä työjonolle tulleiden vastausten määrä kasvaa.
Opiskeluterveydenhuollon asiakkaat ovat toisen asteen opiskelijoita. Osassa oppilaitoksia opiskelijat ovat alaikäisiä ja toisissa pääosin täysikäisiä.