Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen hyödyntäminen opiskeluterveydenhuollossa, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1)

Tavoitteena lisätä digitaalisten  palveluiden käyttöä opiskeluterveydenhuollossa hyödyntämällä Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomaketta. 

Toimintaympäristö

Toisen asteen opiskeluterveydenhuollon palvelut on tarkoitettu lukioiden ja ammatillista peruskoulutusta antavien oppilaitosten opiskelijoille. Opiskeluterveydenhuollosta säädetään terveydenhuoltolaissa ja asetuksella neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011 pyritään varmistamaan kansallisesti yhtenäinen laatu- ja palvelutaso. 

Opiskeluterveydenhuoltoon sisältyvät

  • opiskelijoiden terveyden ja opiskelukyvyn edistäminen
  • opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä opiskeluyhteisön hyvinvoinnin turvaaminen ja parantaminen
  • terveyden- ja sairaanhoitopalvelut, joihin sisältyvät mielenterveyshäiriöiden ja päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus sekä seksuaaliterveyttä edistävät palvelut ja suun terveydenhuollon palvelut 
  • opiskelijan erityisen tuen ja tutkimuksen tarpeen varhainen tunnistaminen ja tarvittaessa tutkimuksiin ja hoitoon ohjaaminen sekä psykoterapiaan ohjaamisen edellyttämä hoito ja lausunto

Opiskelijalle, joka opiskelee lukiossa tai toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa järjestetään terveydenhoitajan terveystarkastus ensimmäisenä vuonna. 

Terveystarkastus on keskustelujen, tutkimusten ja terveysohjauksen muodostama kokonaisuus. Opiskelijan oma näkemys voinnistaan, opiskelusta ja elämäntilanteestaan on keskustelun keskiössä. Keskustelun ja tutkimusten avulla saadaan kokonaiskäsitys opiskelijan terveydestä ja hyvinvoinnista. Opiskelijaa kannustetaan pohtimaan omaa hyvinvointiaan sekä tekemään terveyttä edistäviä valintoja.  Terveystarkastuksen sisällöstä voi lukea tarkemmin THL:n sivuilla Terveystarkastukset toisella asteella.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Helsingin kaupunki on sitoutunut käyttämään Omaolo-palvelua ja maksaa palvelun käytöstä asukasmäärän mukaisesti. Palvelun käyttöä on siis kannattavaa hyödyntää kaikissa soveltuvissa yksiköissä. Helsingin Sotepelle myönnettiin kestävän kasvun hankerahoitusta vuosille 2023–25, Pilari 4, Investointi 1B, työpaketti 1: Omaolon jatkokehittäminen. 

Helsingin Kaupunki-, Digitalisaatio- ja Sotepe-palvelustrategioissa ja Sotepe-tietojohtamisen suunnitelmassa painotetaan digitalisaatiota, osaamisen kohdentamista ja palveluiden nopeaa ja sujuvaa saatavuutta. 

Opiskeluterveydenhuollon terveystarkastus toisella asteella on lakisääteisesti järjestettävä terveystarkastus. Opiskeluterveydenhuollolla ei ole ollut käytössä digitaalista asiointikanavaa terveystarkastuksen esitietojen kartoittamiseen. 

 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Helsingissä opiskeluterveydenhuollolla oli aiemmin käytössä asiointi.hel.fi –palvelussa sähköinen esitietolomake, jonka käytöstä luovuttiin asiakas- ja potilastietojärjestelmän vaihtumisen yhteydessä. Nyt käytössä olevassa asiakas- ja potilastietojärjestelmässä Apotissa on oma Maisan kautta lähetettävä opiskeluterveydenhuollon esitietolomake, mutta sitä ei ole otettu opiskeluterveydenhuollossa käyttöön. Käytön esteinä on ollut muun muassa, että lomake tulee lähettää Maisan kautta jokaiselle opiskelijalle erikseen eikä lomake ole THL:n lomakkeen kanssa samanlainen. 

Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeelle luodaan Omaolossa linkki, jota voi jakaa haluamalleen opiskelijajoukolle esimerkiksi sähköpostitse, Wilman kautta tai muulla ammattilaisen haluamalla tavalla.  Omaolon opiskeluterveydenhuollon lomake on sisällöltään sama kuin THL:n paperinen opiskeluterveydenhuollon esitietolomake. Omaolon esitietolomake ei sisällä päättelyä. Esitietolomakkeen täytettyään opiskelija on ehtinyt etukäteen miettiä tilannettaan ja on valmistautuneempi vastaanottoon ja tietää myös, minkälaisista aiheista vastaanotolla keskustellaan. Ammattilaista esitietolomake auttaa suunnittelemaan vastaanoton niin, että vastaanotolla voidaan keskittyä erityisesti niihin aiheisiin, joissa opiskelija tarvitsee tukea.​

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Helsingissä Omaoloa koordinoidaan Digitaalisen terveysaseman kehitysyksiköstä sotepe-tasoisesti. Opiskeluterveydenhuollosta mukana kehittämisessä ja/tai mallin käytössä on ollut kolme osastonhoitajaa ja eri oppilaitosten terveydenhoitajia. Yhteinen Teams-alusta ja säännölliset tapaamiset mahdollistavat yhteydenpidon joustavasti. Eri oppilaitoksissa opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen käyttö on sujuvampaa kuin toisissa ja kokemusten vaihto ammattilaisten välillä on avainasemassa lomakkeen käytön lisäämisessä ja prosessien kehittämisessä. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on lisätä digitaalisten palveluiden käyttöä Helsingin opiskeluterveydenhuollossa.  Lomakkeen käyttökokemusten myötä voidaan pyrkiä kehittämään opiskeluterveydenhuollossa lomakkeiden käsittelyyn ja esimerkiksi vastaanottoihin ja lomakkeen kirjaamiseen liittyviä prosesseja. 

Muutoksen mittaaminen

Seurataan

  • Opiskeluterveydenhuollon Omaoloa käyttävien yksiköiden määrää
  • Omaolossa luotujen kutsulinkkien määrää ja työjonolle tulleiden vastausten määriä 

Tavoitteena on, että  Omaoloa käyttävien yksiköiden ja luotujen kutsulinkkien sekä työjonolle tulleiden vastausten määrä kasvaa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opiskeluterveydenhuollon asiakkaat ovat toisen asteen opiskelijoita. Osassa oppilaitoksia opiskelijat ovat alaikäisiä ja toisissa pääosin täysikäisiä. 

Ratkaisun perusidea

Opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitaja luo Omaolossa linkin Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeelle. Linkin avulla opiskelijat pääsevät täyttämään esitietolomakkeen.  Linkki jaetaan opiskelijoille terveydenhoitajan valitsemalla tavalla (esim. sähköpostitse, Wilman kautta, koulun intrassa). 

Opiskelijat pääsevät täyttämään esitietolomakkeen seuraamalla linkkiä Omaoloon. Täyttääkseen lomakkeen, opiskelijan tulee tunnistautua Omaoloon vahvalla sähköisellä tunnisteella. Täytetty lomake lähetetään Omaolossa opiskeluterveydenhuollon ammattilaisen käsiteltäväksi. 

Ammattilainen saa täytetyn lomakkeen Omaolon työjonolle, pystyy tutustumaan siihen vastaanottoa edeltävästi ja suunnittelemaan vastaanoton erityisesti opiskelijan tarpeita vastaavaksi. 

Liitteet
Kuva
Opiskeluterveydenhuolto esitietolomakeprosessi kuvana
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Omaolon käyttö on maksullista hyvinvointialueelle, maksu perustuu väestömäärään. Jos alueella on Omaolo käytössä, kannattaa kaikkia Omaolon sisältöjä hyödyntää paremman kustannushyödyn saamiseksi. 

Opiskeluterveydenhuollon ammattilaiselle Omaolon käyttö on helppoa ja nopeasti opittavissa. Omaolon pääkäyttäjät tukevat Omaolon käytössä perehdytyksen jälkeenkin. Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen käytön juurruttamisessa on lomaketta hyödyntävillä ammattilaisilla iso vaikutus, hyvät käyttökokemukset kannustavat käyttämään lomaketta. Esihenkilöt kannustavat ja mahdollistavat uuden tavan työskennellä hyödyntämällä digitaalista esitietolomaketta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Omaolon käyttäminen vaatii sopimuksen DigiFinlandin kanssa. Jos tämä sopimus on olemassa, on toimintamallia mahdollista hyödyntää opiskeluterveydenhuollossa. Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Opiskeluterveydenhuollon ammattilaiselle Omaolon käyttö on helppoa ja nopeasti opittavissa. 

Esitietolomakkeen täyttävät opiskelijat tarvitsevat vahvan sähköisen tunnistautumisvälineen (verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen) voidakseen käyttää Omaoloa. Opiskelija voi täyttää esitietolomakkeen ajasta ja paikasta riippumatta kännykällä, tabletilla tai tietokoneella. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomaketta on alettu hyödyntää useammissa oppilaitoksissa ja työjonolle tulleiden lomakkeiden määrät ovat nousussa. Ammattilaisten hyvät kokemukset kannustavat muitakin opiskeluterveydenhuollon ammattilaisia ottamaan Omaolon työjonot ja opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen käyttöön. 

•Lomake koettu hyväksi:

  • Valmistelee vastaanottoon ja on tukena taustalla. 
  • Lomakkeelta noussut esiin opiskelijan tuen tarpeita.
  • Etukäteen saatujen vastausten perusteella on voinut suunnitella, kuinka nopeasti kutsutaan opiskelija vastaanotolle.
  • Helpottanut työtä, kun on saanut etukäteen tietoa, mistä vastaanotolla  etenkin tulisi keskustella.