Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen hyödyntäminen opiskeluterveydenhuollossa, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1)

Tavoitteena lisätä digitaalisten  palveluiden käyttöä opiskeluterveydenhuollossa hyödyntämällä Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomaketta. 

Toimintamallin nimi
Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen hyödyntäminen opiskeluterveydenhuollossa, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena lisätä digitaalisten  palveluiden käyttöä opiskeluterveydenhuollossa hyödyntämällä Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomaketta. 

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki, Digitaalisen terveysaseman kehitysyksikkö yhteistyössä opiskeluterveydenhuollon kanssa.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Maija Grönlund

Luotu

12.01.2024

Viimeksi muokattu

26.07.2024
Ratkaisun perusidea

Opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitaja luo Omaolossa linkin Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeelle. Linkin avulla opiskelijat pääsevät täyttämään esitietolomakkeen.  Linkki jaetaan opiskelijoille terveydenhoitajan valitsemalla tavalla (esim. sähköpostitse, Wilman kautta, koulun intrassa). 

Opiskelijat pääsevät täyttämään esitietolomakkeen seuraamalla linkkiä Omaoloon. Täyttääkseen lomakkeen, opiskelijan tulee tunnistautua Omaoloon vahvalla sähköisellä tunnisteella. Täytetty lomake lähetetään Omaolossa opiskeluterveydenhuollon ammattilaisen käsiteltäväksi. 

Ammattilainen saa täytetyn lomakkeen Omaolon työjonolle, pystyy tutustumaan siihen vastaanottoa edeltävästi ja suunnittelemaan vastaanoton erityisesti opiskelijan tarpeita vastaavaksi. 

Toimintaympäristö

Toisen asteen opiskeluterveydenhuollon palvelut on tarkoitettu lukioiden ja ammatillista peruskoulutusta antavien oppilaitosten opiskelijoille. Opiskeluterveydenhuollosta säädetään terveydenhuoltolaissa ja asetuksella neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011 pyritään varmistamaan kansallisesti yhtenäinen laatu- ja palvelutaso. 

Opiskeluterveydenhuoltoon sisältyvät

  • opiskelijoiden terveyden ja opiskelukyvyn edistäminen
  • opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä opiskeluyhteisön hyvinvoinnin turvaaminen ja parantaminen
  • terveyden- ja sairaanhoitopalvelut, joihin sisältyvät mielenterveyshäiriöiden ja päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus sekä seksuaaliterveyttä edistävät palvelut ja suun terveydenhuollon palvelut 
  • opiskelijan erityisen tuen ja tutkimuksen tarpeen varhainen tunnistaminen ja tarvittaessa tutkimuksiin ja hoitoon ohjaaminen sekä psykoterapiaan ohjaamisen edellyttämä hoito ja lausunto

Opiskelijalle, joka opiskelee lukiossa tai toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa järjestetään terveydenhoitajan terveystarkastus ensimmäisenä vuonna. 

Terveystarkastus on keskustelujen, tutkimusten ja terveysohjauksen muodostama kokonaisuus. Opiskelijan oma näkemys voinnistaan, opiskelusta ja elämäntilanteestaan on keskustelun keskiössä. Keskustelun ja tutkimusten avulla saadaan kokonaiskäsitys opiskelijan terveydestä ja hyvinvoinnista. Opiskelijaa kannustetaan pohtimaan omaa hyvinvointiaan sekä tekemään terveyttä edistäviä valintoja.  Terveystarkastuksen sisällöstä voi lukea tarkemmin THL:n sivuilla Terveystarkastukset toisella asteella.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opiskeluterveydenhuollon asiakkaat ovat toisen asteen opiskelijoita. Osassa oppilaitoksia opiskelijat ovat alaikäisiä ja toisissa pääosin täysikäisiä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Omaolon käyttö on maksullista hyvinvointialueelle, maksu perustuu väestömäärään. Jos alueella on Omaolo käytössä, kannattaa kaikkia Omaolon sisältöjä hyödyntää paremman kustannushyödyn saamiseksi. 

Opiskeluterveydenhuollon ammattilaiselle Omaolon käyttö on helppoa ja nopeasti opittavissa. Omaolon pääkäyttäjät tukevat Omaolon käytössä perehdytyksen jälkeenkin. Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen käytön juurruttamisessa on lomaketta hyödyntävillä ammattilaisilla iso vaikutus, hyvät käyttökokemukset kannustavat käyttämään lomaketta. Esihenkilöt kannustavat ja mahdollistavat uuden tavan työskennellä hyödyntämällä digitaalista esitietolomaketta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omaolon opiskeluterveydenhuollon esitietolomaketta on alettu hyödyntää useammissa oppilaitoksissa ja työjonolle tulleiden lomakkeiden määrät ovat nousussa. Ammattilaisten hyvät kokemukset kannustavat muitakin opiskeluterveydenhuollon ammattilaisia ottamaan Omaolon työjonot ja opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen käyttöön. 

•Lomake koettu hyväksi:

  • Valmistelee vastaanottoon ja on tukena taustalla. 
  • Lomakkeelta noussut esiin opiskelijan tuen tarpeita.
  • Etukäteen saatujen vastausten perusteella on voinut suunnitella, kuinka nopeasti kutsutaan opiskelija vastaanotolle.
  • Helpottanut työtä, kun on saanut etukäteen tietoa, mistä vastaanotolla  etenkin tulisi keskustella. 
Vinkit toimintamallin soveltajille

Omaolon käyttäminen vaatii sopimuksen DigiFinlandin kanssa. Jos tämä sopimus on olemassa, on toimintamallia mahdollista hyödyntää opiskeluterveydenhuollossa. Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Opiskeluterveydenhuollon ammattilaiselle Omaolon käyttö on helppoa ja nopeasti opittavissa. 

Esitietolomakkeen täyttävät opiskelijat tarvitsevat vahvan sähköisen tunnistautumisvälineen (verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen) voidakseen käyttää Omaoloa. Opiskelija voi täyttää esitietolomakkeen ajasta ja paikasta riippumatta kännykällä, tabletilla tai tietokoneella. 

Kansikuva
Omaolo, Kestävän kasvun hanke ja Helsinki logot

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä