Omaseurantasovellus pitkäaikaissairauksien seurannan tukena

Asiakkaalla on käytössä omaseurantasovellus, jolla astman, verenpainetaudin tai tyypin 2 diabeteksen kontrolliseuranta oli mahdollista toteuttaa etänä. 

Toimintaympäristö

Keski-Suomen terveysasemilla ei ole aiemmin ollut digitaalisia ratkaisuja omaseurantatulosten (verenpaineen, verensokerin, uloshengityksen huippuvirtauksen (PEF) sekä painon mittaustulokset) kirjaamiseen. Asiakkaat ovat kirjanneet omaseurantatuloksia paperilomakkeille ja toimittaneet lomakkeet terveysasemille. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keski-Suomen perusterveydenhuollon yksiköissä ei ole aiemmin ollut digitaalisia ratkaisuja omaseurantatulosten kirjaamiseen. Asiakkaat ovat saaneet terveydenhuollon ammattilaiselta suulliset ja/tai kirjalliset ohjeet omaseurannan toteuttamiseen​ sekä tulostetun seurantataulukon tai lääkefirmojen seurantavihkon, johon omaseurannan tulokset on kirjattu. Asiakas on toteuttanut saamiensa ohjeiden mukaan seurannan kotona ja toimittanut seurantatiedot sovitusti terveysasemalle. Ammattilainen on tehnyt paperille kirjattujen tietojen perusteella tuloksista yhteenvedon ja kirjannut tiedot asiakas- ja potilastietojärjestelmään.

Kehittämistyö liittyy Keski-Suomen hyvinvointialueen seuraaviin strategisiin menestystekijöihin: 

  • Ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen
  • Toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen
  • Aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tarkoituksena oli kehittää sähköistä omaseurannan toimintamalli, jonka tukena on verenpaineen, verensokerin, uloshengityksen huippuvirtauksen (PEF) sekä painon mittaustulosten manuaalisen kirjaamisen mahdollistava applikaatio tai sovellus. Digitaalisen ratkaisun vaatimuksena oli, että

  • asiakkaan seurantatulokset on mahdollista kirjata sovellukseen
  • se tuottaa ammattilaiselle valmiita yhteenvetoja mittaustuloksista
  • se sisältää hälytyksiä mahdollisista poikkeamista
  • asiakkaan hoitotiedot ja mittaustulokset siirtyvät reaaliajassa ammattilaiselle
  • asiakkaalla on käytettävissä sähköisiä lomakkeita ja ohjeita
  • asiakkaalla on mahdollisuus viestinvaihtoon ammattilaisen kanssa
  • se toimii asiakkaan valmentajana erilaisten muistutusten ja ohjeiden kautta
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Työryhmässä on asiantuntijoita Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeesta, Rakenneuudistus -hankkeesta, avoterveydenhuollon yksiköistä. tietohallinnosta sekä digitaalisen omaseurantasovelluksen järjestelmätoimittajalta. 

 

Tavoiteltu muutos

Omaseurantasovelluksen käyttöönoton tavoitteena on

  • mahdollistaa asiakkaille nykyaikainen toimintamalli omaseurantatulosten kirjaamiseen 
  • vähentää ammattilaisten manuaalinen työtä omaseurantatulosten laskemisessa sekä tuoda ajansäästöä heidän työhönsä 
  • lisätä potilastiedon luotettavuutta 
  • lisätä asiakkaan hoitomyöntyvyyttä  
  • sujuvoittaa ja tehostaa terveysasemien prosesseja 

Omaseurantatulosten kirjaamisessa paperilomakkeelle on vuosien aikana tunnistettu olevan useita erilaisia haasteita sekä asiakkaan että organisaation näkökulmasta:

  • Potilas mittaa arvoja väärään aikaan vuorokaudesta​
  • Potilas kirjaa arvot väärään kohtaan ​
  • Potilas vääristelee mittausarvoja​
  • Potilas ei kirjaa mittaamiaan arvoja lomakkeelle tai ei ole motivoitunut seuraamaan omia arvojaan​
  • Potilaan käsialasta ei saa selvää tai lomake likaantuu​
  • Lomakkeeseen ei ole merkitty henkilötietoja ja/tai mittauksen ajankohtaa​
  • Lomake hukkuu potilaalla tai terveysasemalla​
  • Potilas on toimittanut seurannan terveysasemalle, mutta lomake ei ole oikealla ammattilaisella oikeaan aikaan​
  • Potilaalla monta muistettavaa vaihetta ja hänen tulee huolehtia paperilomakkeelle kirjaamisesta
  • Paperilomakkeen tila rajallinen
  • Yksittäisistä lomakkeista on vaikea hahmottaa pitkällä aikavälillä mittaustulosten kehittymistä
  • Potilas/läheinen/asioiden hoitaja joutuu etäisyydestä riippumatta toimittamaan seurannan terveysasemalle ja jonottamaan joko puhelimessa tai asiointipisteellä
  • Terveysaseman aukioloaika rajallinen, yhteydenotto tulee tehdä sen mukaan
  • Ammattilaisella menee aikaa seurannan tarkastamiseen, mittaustulosten keskiarvojen laskemiseen ja potilastietojärjestelmään kirjaamiseen
  • Seurannan hukkuessa ammattilaisten (lääkäri, hoitaja, arkistotyöntekijä) aikaa menee etsimiseen
  • Puuttuvien tietojen tai seurannan hukkumisen vuoksi yksittäisen potilaan prosessi pitkittyy ja pahimmillaan vaikuttaa hoidon toteuttamiseen
  • Prosessin pitkittyessä aiheutuu turhia, uusia ajanvarauksia, mikä vaikuttaa palveluiden saatavuuteen ja aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia

 

Muutoksen mittaaminen

Kehittämistä arvioitiin tekemällä asiakkaille ja ammattilaisille käyttäjäkysely, jossa kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia sähköisen omahoidon- ja seurantaratkaisun käytöstä:

  • Miten asiakkaat kokevat järjestelmän käytön, eli käytettävyys eri ikäisten näkökulmista
  • Väheneekö potilaan manuaalinen työ sähköisen omaseurantaratkaisun avulla
  • Helpottuuko omaseurannan toteutus sähköisen omaseurantaratkaisun myötä
  • Vaikuttaako sähköinen omaseurantaratkaisu potilaan ajankäyttöön
  • Vaikuttaako sähköinen omaseurantaratkaisu potilaan hoitoon sitoutumiseen
  • Vaikuttaako sähköinen omaseurantaratkaisu potilaan hoitoon hoitotasapainoon

     

  • Miten ammattilaiset kokevat järjestelmän käytön (käytettävyys)
  • Väheneekö ammattilaisen manuaalinen työ sähköisen omaseurantaratkaisun avulla
  • Vaikuttaako sähköinen omaseurantaratkaisu ammattilaisen ajankäyttöön
  • Tehostaako sähköinen omaseurantaratkaisu terveydenhuollon prosesseja
Toteutussuunnitelma
  • Palvelukuvauksen ja prosessikuvauksen tekeminen
  • Tietopyynnön tekeminen
  • Tarjolla oleviin järjestelmiin tutustuminen
  • Järjestelmän minikilpailutus
  • Esihenkilöiden perehdytys
  • Pilottiin osallistuvan henkilöstön tiedottaminen ja perehdytys
  • Käyttäjäkoulutukset
  • Ammattilaisohjeiden työstö 
  • Käyttäjätuki ja säännöllinen henkilöstön tiedottaminen
  • Pääkäyttäjäfoorumit
  • Käyttäjätilastojen tarkastelu ja tiedottaminen
  • Arviointi käyttäjämääristä
  • Lisäkoulutusten suunnittelu tarvittaessa
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaat: astmaatikot, verenpainetautipotilaat ja tyypin 2 diabeetikot. 

Ammattilaiset: hyvinvointialueen terveysasemilla työskentelevät hoitajat ja lääkärit. 

Molemmille kohderyhmille tehtiin käyttäjäkyselyt, ja toimintamallia ja järjestelmää on kehitetty palautteen pohjalta. 

Idean testaus asiakkaalla

Asiakkaille ja ammattilaisille on tehty palautekyselyt, joista on saatu hyvää palautetta. Asiakkaat pitivät sovellusta pääasiassa helppokäyttöisenä ja sen käytön toivottiin jatkuvan. Myös ammattilaiset kokivat ammattilaisten käyttöliittymää helppokäyttöisenä, sovelluksen käytön säästävän työaikaa sekä parantavan tulosten luotettavuutta. 

Ratkaisun testaaminen

Ratkaisua testattiin digitaalisessa sote-keskuksessa sekä muutamalla avosairaanhoidon vastaanotolla 5/21-3/23. Henkilöstö koulutettiin omaseurantasovelluksen käytön ohjaamiseen asiakkaille sekä ammattilaisten ohjelman käyttöön. 

Kokeilun tavoitteet

Omaseurantasovelluksen käyttöönoton tavoitteena oli  

  • mahdollistaa asiakkaille nykyaikainen toimintamalli omaseurantatulosten kirjaamiseen 
  • vähentää ammattilaisten manuaalinen työtä omaseurantatulosten laskemisessa sekä tuoda ajansäästöä heidän työhönsä 
  • lisätä potilastiedon luotettavuutta 
  • lisätä asiakkaan hoitomyöntyvyyttä  
  • sujuvoittaa ja tehostaa terveysasemien prosesseja 
Kokeilussa opittua
  • Omaseurantasovellus säästää hoitajan työaikaa verenpaineen ja PEF-seurantatietojen käsittelyssä vähintään 15 minuuttia/potilas paperiseurantaan verrattuna
  • Potilaat ja ammattilaiset kokevat omaseurantasovelluksen käytön helppona ja hyvänä
  • Pilotointivaiheessa ja asiakkaan asioidessa sekä digitaalisessa sote-keskuksessa että kivijalka-asemilla tieto omaseurantasovelluksesta ja ammattilaisen pääsy tuloksiin ei ollut aina kivijalka-asemilla toteutunut
  • Omaseurantasovelluksen avulla on mahdollista sujuvoittaa asiakkaiden asiointia sekä ammattilaisten työtä avosairaanhoidon palveluissa
Ratkaisun perusidea

Asiakkaalla on käytössään mobiilisovellus, joka mahdollistaa verenpaineen, verensokerin, uloshengityksen huippuvirtauksen (PEF) sekä painon mittaustulosten manuaalisen kirjaamisen ja/tai mittaustulosten siirtymisen mittauslaitteesta asiakkaan sovellukseen.

Ammattilaisella on käytössään työkalu, johon asiakkaan kirjaamat mittaustulokset siirtyvät reaaliajassa. Ratkaisu tuottaa ammattilaiselle valmiita yhteenvetoja ja laskelmia mittaustuloksista, esimerkiksi PEF-seurannan vuorokausivaihtelut ja bronkodilataatiovasteet.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suunnitteluvaiheessa asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö tulee kuvata mahdollisimman tarkasti:

  • omaseurantasovelluksen tekniset vaatimukset
  • omaseurantasovelluksen tietosuoja-asiat
  • miten asiakas saa sovelluksen käyttöönsä (ajanvaraus, chat, vastaanotot)
  • ketkä kaikki ammattilaiset ovat käyttämässä palvelua
  • miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
  • ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
  • miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
  • miten asiakkaan mittaustulokset siirtyvät potilastietojärjestelmään 
  • mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään

Lisätietoa voi tiedustella miina-maria.kivela@hyvaks.fi, 050 454 7873

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa eri toimintaympäristöihin, ja omaseurantasovelluksen sisältöjä ja toiminnallisuuksia on mahdollista kehittää kentältä tulevien tarpeiden pohjalta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakaskokemuskyselyiden (asiakkaat ja ammattilaiset) tulosten mukaan toimintamalli lisää mittaustulosten luotettavuutta, helpottaa sekä asiakkaan että ammattilaisen työtä sekä säästää heidän aikaansa, sujuvoittaa prosesseja ja säästää kustannuksia. 

Omaseurantasovellusta käytetään kaikilla hyvinvointialueen terveysasemilla ja käyttö jatkuu myös hankkeen jälkeen. Sovelluksen käyttäjät 11/2023:

  • Asiakkaat/potilaat 2140
  • Ammattilaiset 412