Omaseurantasovellus pitkäaikaissairauksien seurannan tukena
Asiakkaalla on käytössä omaseurantasovellus, jolla astman, verenpainetaudin tai tyypin 2 diabeteksen kontrolliseuranta oli mahdollista toteuttaa etänä.
Keski-Suomen terveysasemilla ei ole aiemmin ollut digitaalisia ratkaisuja omaseurantatulosten (verenpaineen, verensokerin, uloshengityksen huippuvirtauksen (PEF) sekä painon mittaustulokset) kirjaamiseen. Asiakkaat ovat kirjanneet omaseurantatuloksia paperilomakkeille ja toimittaneet lomakkeet terveysasemille.
Keski-Suomen perusterveydenhuollon yksiköissä ei ole aiemmin ollut digitaalisia ratkaisuja omaseurantatulosten kirjaamiseen. Asiakkaat ovat saaneet terveydenhuollon ammattilaiselta suulliset ja/tai kirjalliset ohjeet omaseurannan toteuttamiseen sekä tulostetun seurantataulukon tai lääkefirmojen seurantavihkon, johon omaseurannan tulokset on kirjattu. Asiakas on toteuttanut saamiensa ohjeiden mukaan seurannan kotona ja toimittanut seurantatiedot sovitusti terveysasemalle. Ammattilainen on tehnyt paperille kirjattujen tietojen perusteella tuloksista yhteenvedon ja kirjannut tiedot asiakas- ja potilastietojärjestelmään.
Kehittämistyö liittyy Keski-Suomen hyvinvointialueen seuraaviin strategisiin menestystekijöihin:
- Ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen
- Toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen
- Aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut
Työryhmässä on asiantuntijoita Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeesta, Rakenneuudistus -hankkeesta, avoterveydenhuollon yksiköistä. tietohallinnosta sekä digitaalisen omaseurantasovelluksen järjestelmätoimittajalta.
Omaseurantasovelluksen käyttöönoton tavoitteena on
- mahdollistaa asiakkaille nykyaikainen toimintamalli omaseurantatulosten kirjaamiseen
- vähentää ammattilaisten manuaalinen työtä omaseurantatulosten laskemisessa sekä tuoda ajansäästöä heidän työhönsä
- lisätä potilastiedon luotettavuutta
- lisätä asiakkaan hoitomyöntyvyyttä
- sujuvoittaa ja tehostaa terveysasemien prosesseja
Omaseurantatulosten kirjaamisessa paperilomakkeelle on vuosien aikana tunnistettu olevan useita erilaisia haasteita sekä asiakkaan että organisaation näkökulmasta:
- Potilas mittaa arvoja väärään aikaan vuorokaudesta
- Potilas kirjaa arvot väärään kohtaan
- Potilas vääristelee mittausarvoja
- Potilas ei kirjaa mittaamiaan arvoja lomakkeelle tai ei ole motivoitunut seuraamaan omia arvojaan
- Potilaan käsialasta ei saa selvää tai lomake likaantuu
- Lomakkeeseen ei ole merkitty henkilötietoja ja/tai mittauksen ajankohtaa
- Lomake hukkuu potilaalla tai terveysasemalla
- Potilas on toimittanut seurannan terveysasemalle, mutta lomake ei ole oikealla ammattilaisella oikeaan aikaan
- Potilaalla monta muistettavaa vaihetta ja hänen tulee huolehtia paperilomakkeelle kirjaamisesta
- Paperilomakkeen tila rajallinen
- Yksittäisistä lomakkeista on vaikea hahmottaa pitkällä aikavälillä mittaustulosten kehittymistä
- Potilas/läheinen/asioiden hoitaja joutuu etäisyydestä riippumatta toimittamaan seurannan terveysasemalle ja jonottamaan joko puhelimessa tai asiointipisteellä
- Terveysaseman aukioloaika rajallinen, yhteydenotto tulee tehdä sen mukaan
- Ammattilaisella menee aikaa seurannan tarkastamiseen, mittaustulosten keskiarvojen laskemiseen ja potilastietojärjestelmään kirjaamiseen
- Seurannan hukkuessa ammattilaisten (lääkäri, hoitaja, arkistotyöntekijä) aikaa menee etsimiseen
- Puuttuvien tietojen tai seurannan hukkumisen vuoksi yksittäisen potilaan prosessi pitkittyy ja pahimmillaan vaikuttaa hoidon toteuttamiseen
- Prosessin pitkittyessä aiheutuu turhia, uusia ajanvarauksia, mikä vaikuttaa palveluiden saatavuuteen ja aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia
Kehittämistä arvioitiin tekemällä asiakkaille ja ammattilaisille käyttäjäkysely, jossa kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia sähköisen omahoidon- ja seurantaratkaisun käytöstä:
- Miten asiakkaat kokevat järjestelmän käytön, eli käytettävyys eri ikäisten näkökulmista
- Väheneekö potilaan manuaalinen työ sähköisen omaseurantaratkaisun avulla
- Helpottuuko omaseurannan toteutus sähköisen omaseurantaratkaisun myötä
- Vaikuttaako sähköinen omaseurantaratkaisu potilaan ajankäyttöön
- Vaikuttaako sähköinen omaseurantaratkaisu potilaan hoitoon sitoutumiseen
-
Vaikuttaako sähköinen omaseurantaratkaisu potilaan hoitoon hoitotasapainoon
- Miten ammattilaiset kokevat järjestelmän käytön (käytettävyys)
- Väheneekö ammattilaisen manuaalinen työ sähköisen omaseurantaratkaisun avulla
- Vaikuttaako sähköinen omaseurantaratkaisu ammattilaisen ajankäyttöön
- Tehostaako sähköinen omaseurantaratkaisu terveydenhuollon prosesseja
- Palvelukuvauksen ja prosessikuvauksen tekeminen
- Tietopyynnön tekeminen
- Tarjolla oleviin järjestelmiin tutustuminen
- Järjestelmän minikilpailutus
- Esihenkilöiden perehdytys
- Pilottiin osallistuvan henkilöstön tiedottaminen ja perehdytys
- Käyttäjäkoulutukset
- Ammattilaisohjeiden työstö
- Käyttäjätuki ja säännöllinen henkilöstön tiedottaminen
- Pääkäyttäjäfoorumit
- Käyttäjätilastojen tarkastelu ja tiedottaminen
- Arviointi käyttäjämääristä
- Lisäkoulutusten suunnittelu tarvittaessa
Asiakkaat: astmaatikot, verenpainetautipotilaat ja tyypin 2 diabeetikot.
Ammattilaiset: hyvinvointialueen terveysasemilla työskentelevät hoitajat ja lääkärit.
Molemmille kohderyhmille tehtiin käyttäjäkyselyt, ja toimintamallia ja järjestelmää on kehitetty palautteen pohjalta.
Asiakkaille ja ammattilaisille on tehty palautekyselyt, joista on saatu hyvää palautetta. Asiakkaat pitivät sovellusta pääasiassa helppokäyttöisenä ja sen käytön toivottiin jatkuvan. Myös ammattilaiset kokivat ammattilaisten käyttöliittymää helppokäyttöisenä, sovelluksen käytön säästävän työaikaa sekä parantavan tulosten luotettavuutta.
Ratkaisua testattiin digitaalisessa sote-keskuksessa sekä muutamalla avosairaanhoidon vastaanotolla 5/21-3/23. Henkilöstö koulutettiin omaseurantasovelluksen käytön ohjaamiseen asiakkaille sekä ammattilaisten ohjelman käyttöön.
Omaseurantasovelluksen käyttöönoton tavoitteena oli
- mahdollistaa asiakkaille nykyaikainen toimintamalli omaseurantatulosten kirjaamiseen
- vähentää ammattilaisten manuaalinen työtä omaseurantatulosten laskemisessa sekä tuoda ajansäästöä heidän työhönsä
- lisätä potilastiedon luotettavuutta
- lisätä asiakkaan hoitomyöntyvyyttä
- sujuvoittaa ja tehostaa terveysasemien prosesseja
- Omaseurantasovellus säästää hoitajan työaikaa verenpaineen ja PEF-seurantatietojen käsittelyssä vähintään 15 minuuttia/potilas paperiseurantaan verrattuna
- Potilaat ja ammattilaiset kokevat omaseurantasovelluksen käytön helppona ja hyvänä
- Pilotointivaiheessa ja asiakkaan asioidessa sekä digitaalisessa sote-keskuksessa että kivijalka-asemilla tieto omaseurantasovelluksesta ja ammattilaisen pääsy tuloksiin ei ollut aina kivijalka-asemilla toteutunut
- Omaseurantasovelluksen avulla on mahdollista sujuvoittaa asiakkaiden asiointia sekä ammattilaisten työtä avosairaanhoidon palveluissa