Omaseurantasovellus pitkäaikaissairauksien seurannan tukena
Asiakkaalla on käytössä omaseurantasovellus, jolla astman, verenpainetaudin tai tyypin 2 diabeteksen kontrolliseuranta oli mahdollista toteuttaa etänä.
Toimintamallin nimi
Asiakkaalla on käytössä omaseurantasovellus, jolla astman, verenpainetaudin tai tyypin 2 diabeteksen kontrolliseuranta oli mahdollista toteuttaa etänä.
Asiakkaalla on käytössään mobiilisovellus, joka mahdollistaa verenpaineen, verensokerin, uloshengityksen huippuvirtauksen (PEF) sekä painon mittaustulosten manuaalisen kirjaamisen ja/tai mittaustulosten siirtymisen mittauslaitteesta asiakkaan sovellukseen.
Ammattilaisella on käytössään työkalu, johon asiakkaan kirjaamat mittaustulokset siirtyvät reaaliajassa. Ratkaisu tuottaa ammattilaiselle valmiita yhteenvetoja ja laskelmia mittaustuloksista, esimerkiksi PEF-seurannan vuorokausivaihtelut ja bronkodilataatiovasteet.
Keski-Suomen terveysasemilla ei ole aiemmin ollut digitaalisia ratkaisuja omaseurantatulosten (verenpaineen, verensokerin, uloshengityksen huippuvirtauksen (PEF) sekä painon mittaustulokset) kirjaamiseen. Asiakkaat ovat kirjanneet omaseurantatuloksia paperilomakkeille ja toimittaneet lomakkeet terveysasemille.
Asiakkaat: astmaatikot, verenpainetautipotilaat ja tyypin 2 diabeetikot.
Ammattilaiset: hyvinvointialueen terveysasemilla työskentelevät hoitajat ja lääkärit.
Molemmille kohderyhmille tehtiin käyttäjäkyselyt, ja toimintamallia ja järjestelmää on kehitetty palautteen pohjalta.
Suunnitteluvaiheessa asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö tulee kuvata mahdollisimman tarkasti:
- omaseurantasovelluksen tekniset vaatimukset
- omaseurantasovelluksen tietosuoja-asiat
- miten asiakas saa sovelluksen käyttöönsä (ajanvaraus, chat, vastaanotot)
- ketkä kaikki ammattilaiset ovat käyttämässä palvelua
- miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
- ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
- miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
- miten asiakkaan mittaustulokset siirtyvät potilastietojärjestelmään
- mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Lisätietoa voi tiedustella miina-maria.kivela@hyvaks.fi, 050 454 7873
Asiakaskokemuskyselyiden (asiakkaat ja ammattilaiset) tulosten mukaan toimintamalli lisää mittaustulosten luotettavuutta, helpottaa sekä asiakkaan että ammattilaisen työtä sekä säästää heidän aikaansa, sujuvoittaa prosesseja ja säästää kustannuksia.
Omaseurantasovellusta käytetään kaikilla hyvinvointialueen terveysasemilla ja käyttö jatkuu myös hankkeen jälkeen. Sovelluksen käyttäjät 11/2023:
- Asiakkaat/potilaat 2140
- Ammattilaiset 412