Omavalvonta sosiaalihuoltolain mukaisissa tukipalveluissa
Toimintamallin tavoitteeksi asetettiin, että Keusote ei rekisteröi tukipalvelutuottajaa ilman omavalvontasuunnitelmaa. Kehittämistyölle asetettuun tavoitteeseen päästiin. Toimintamalli on pysyvä ja se on otettu käyttöön.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tavoitteeksi asetettiin, että Keusote ei rekisteröi tukipalvelutuottajaa ilman omavalvontasuunnitelmaa. Kehittämistyölle asetettuun tavoitteeseen päästiin. Toimintamalli on pysyvä ja se on otettu käyttöön.
Toimintamallin tavoitteeksi asetettiin, että Keusote ei rekisteröi tukipalvelutuottajaa ilman omavalvontasuunnitelmaa. Kehittämistyölle asetettuun tavoitteeseen päästiin. Toimintamalli on pysyvä ja se on otettu käyttöön. Toimintamalli on sisällytetty
Ikääntyneiden ja vammaisten palvelualueen valvontasuunnitelmaan, Kotona asumista tukevien palvelujen osioon. Tulevaisuudessa omavalvontasuunnitelman sisällöllinen kehittäminen vaatii jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa.
Vuonna 2022 tukipalvelutuottajille järjestettiin ohjaustilaisuuksia. Tilaisuuksissa käytiin läpi omavalvonnan perusteet, tavoitteet ja omavalvontasuunnitelman sisältö, painottuen asiakasturvallisuuden ja riskienhallinnan kokonaisuuksiin. Ohjaustilaisuuksien jälkeen tukipalvelutuottajat ovat täyttäneet omavalvontasuunnitelman ja sen merkitys linkittyy asiakastyöhön.
Lainsäädäntöön ja hyvinvointialueen strategiaan pohjautuen tavoitteena on vahvistaa palveluntuottajien omavalvontaa ja riskienhallintaa. Lähtötilanteessa Ikääntyneiden palveluissa omavalvontasuunnitelma puuttui usealta tukipalvelutuottajalta.
Tukipalvelutuottajille laadittiin kevennetty omavalvontasuunnitelman pohja, jossa hyödynnettiin sosiaalihuollon omavalvontasuunnitelmaa. Tukipalvelujen tuottajien oma omavalvontasuunnitelma yhtenäistää omavalvontaa riippumatta palvelujen tuottajasta. Toimintamallin tavoitteeksi asetettiin, että Keusote ei rekisteröi tukipalvelutuottajaa ilman omavalvontasuunnitelmaa.
Vuonna 2022 tukipalvelutuottajille järjestettiin ohjaustilaisuuksia. Tilaisuuksissa käytiin läpi omavalvonnan perusteet, tavoitteet ja omavalvontasuunnitelman sisältö, painottuen
asiakasturvallisuuden ja riskienhallinnan kokonaisuuksiin. Ohjaustilaisuuksien jälkeen tukipalvelutuottajat ovat täyttäneet omavalvontasuunnitelman ja sen merkitys linkittyy
asiakastyöhön.
Esihenkilön sitoutuminen kehitettävään osa-alueeseen.
Vaikuttavuutta ei vielä pysty tässä kohtaa toimintamallin elinkaarta todentamaan, mutta toimintamalli on edistänyt laadun parantumista siten, että tukipalvelutuottajilla on omavalvontasuunnitelma sekä siihen tarvittava tuki. Hankkeen aikana omavalvontasuunnitelman laatimisen ja päivittämisen kulttuurissa havaittiin muutos, jossa
omavalvontasuunnitelmaa päivitettiin tarpeen mukaan aiempaa ketterämmin. Omavalvonnan toteutumisen systemaattiseksi seuraamiseksi tavoiteltua järjestelmää ei saatu hankeaikana käyttöön, sillä olemassa oleva järjestelmä ei vastannut käyttäjätarpeita. Näin ollen seurantaa on jatkettava manuaalisin menetelmin. Hankkeen aikana omavalvontasuunnitelmien toteutumisen seuranta toteutettiin kirjaamalla tieto erilliseen Excel-taulukkoon tuottajakohtaisten uusien ilmoittautumisten yhteydessä. Toiveena on päästä tulevaisuudessa Excel-taulukoista eroon ja saada käyttöön sähköinen
seurantajärjestelmä.