Ongelmanratkaisutyöpajat kotiin vietävien palvelujen kehittämisessä
Työskentelytapa, jonka avulla tunnistettiin erilaisia palvelujen rajapinnoilla ilmeneviä hukkia ja lähdettiin etsimään niille ratkaisuja.
Tarkasteltava rajapinnat olivat: sairaala -kuntouttava arviointiyksikkö -asiakasohjaus -kotihoito
Kotihoidossa on kuukausittain noin 5800 oman toiminnan asiakasta ja noin 1200 asiakasta osto- ja palveluseteleillä. Kuntouttavalla arviointijaksolla on noin 500 asiakasta kuukausittain.
Hoito- ja palveluketjut eivät ole olleet sujuvia sekä osin päällekkäistä asiakastyötä. Ongelmana ollut myös se, ettei asiakasta ole arvioitu moniammatillisesti.
- Suurin haaste palveluketjujen sujumattomuus, sairaalaosastoilla asiakkaita, joilla ei ole sairaalahoidon tarvetta. Tässä haasteena on kotihoidon ja kotiin vietävien palveluiden toimimattomuus ajantasaisesti.
- Kotona asuva asiakas ei ole saanut kokonaisvaltaista palvelutarpeenarviointia oikea-aikaisesti.
- Strategisena kokonaisuutena liittyy kotiin vietäviin palveluihin.
Ongelmanratkaisutyöpajoihin osallistui työntekijöitä eri organisaatioista ja ammattiryhmistä. Näiden työntekijöiden rooleina oli tuottaa erilaisia ongelmia yhteisen asiakkaan hoidon- ja palveluiden rajapinnoista.
Työpajoissa ongelmia analysoitiin juurisyiden kautta, jotta löydettiin priorisoitavat kohdat yhteiseen kehittämiseen. Priorisoitavista ongelmista koottiin useampi A3 jatkuvan kehittämisen työkalu.
Tavoitellaan sujuvaa, oikea-aikaista ja yhdenvertaista asiakastyötä kotiin vietävissä palveluissa.
- Tavoitteena saada sujuvat palveluketjut
- Tavoitteenamme on myös oikea-aikaiset resurssit sekä moniammatillinen työ
- Kustannustietoisuus mihin resursseja tulee kohdentaa ja selkeyttää tehtävänkuvat
Jatkuvan kehittämisen työkalulla A3 seuraamme ongelmien ratkaisujen etenemistä
- Hoito- ja palveluketjujen sujuvuutta seurataan viikoittain.
Ongelmanratkaisutyöpajat käsitteli eri ammattiryhmien sekä organisaatioiden yhteistyötä. Asiakkaita ei osallistettu ongelmanratkaisutyöpajoihin. Taustalla on kuitenkin asiakkailta ja heidän läheisiltään tullut palaute.
Ongelmanratkaisutyöpajoihin osallistuneen henkilöstön palautteen mukaan:
- Työpajalle oli tarve
Leanin avulla päästiin nopeasti miettimään ratkaisuja ennalta tunnistettuihin ongelmiin