Onneksi on joku on sote-järjestöjen yhteinen mediakampanja, jolla tehdään näkyväksi niiden arvokas ja merkityksellinen työ yhteiskunnassa. Ihmiset ja heidän tarinansa muodostavat kampanjan sisällön. Välineenä ovat järjestöjen tuottamat omaleimaiset lyhyet videot ja some.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Poikkeuksellinen kevät 2020 on heikentänyt sosiaali- ja terveysalan järjestöjen rahoituspohjaa. Samaan aikaan sote-järjestöjä tarvitaan jopa entistä kipeämmin.

Juuri nyt pitää tehdä näkyväksi järjestöjen työ ja sen arvo, merkitys ja vaikutus yhteiskunnassa. Meidän pitää mahdollisimman konkreettisesti näyttää, millaista tukea, turvaa ja iloa ihmisille, ihmisryhmille ja koko yhteiskunnalle järjestöissä saadaan aikaan.

SOSTE kokoaa yhteen yli 230 erilaista ja erikokoista jäsenjärjestöä. Kun näin moni järjestö käyttää ääntään yhdessä, meidät varmasti kuullaan.

Nyt tarvitsemmekin aktiivista, tehokasta ja yhtenäistä viestiä ja viestintää. Tehtävämme on saada yhteiskunta havahtumaan ajatukseen, että onneksi sote-järjestöjä on. Onneksi on joku.

Liitteet
Kuva
Onneksi on joku -tunnus suomeksi
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Olemme koonneet tämän työkalupakin tueksi ja avuksi viestimiseen. Vaikka työkalupakki sisältää hyvin yksityiskohtaisia ohjeita, muotoseikkoja tärkeämpää on viestiä. Kannustamme kaikkia tekemään työtään ja merkitystään näkyväksi!

Koska kyseessä on yhteinen ponnistus, toivomme jokaisen järjestön osallistuvan viestintään omalla panoksellaan ja tavallaan. Tavoitteena on saada koko järjestökentän moniäänisyys ja monipuolisuus kuulumaan ja näkymään.

Tarkoituksena on viestiä koko vuosi 2020 Onneksi on joku -teemalla. Viestinnän voi aloittaa vaikka heti, mutta erityisesti videoiden viestintää kannattaa ajoittaa 1.10.2020 Järjestöjen päivään. Nostamme järjestöjen tekemiä sisältöjä myös SOSTEn kanavissa ja SOSTEkirjeessä

Ilmoittaudu mukaan yhteistyöhön ja hyödynnä SOSTE:n tuottamaa työkalupakkia.

Ratkaisun perusidea **

SOSTE on koonneet tämän työkalupakin Onneksi on joku -kampanjan tueksi ja avuksi viestimiseen. Vaikka työkalupakki sisältää hyvin yksityiskohtaisia ohjeita, muotoseikkoja tärkeämpää on viestiä. Kannustamme kaikkia sote-yhdistyksiä paikallisella, alueellisella ja kansallisella tasolla tekemään työtään ja merkitystään näkyväksi!

Koska kyseessä on yhteinen ponnistus, toivomme jokaisen järjestön osallistuvan viestintään omalla panoksellaan ja tavallaan. Tavoitteena on saada koko järjestökentän moniäänisyys ja monipuolisuus kuulumaan ja näkymään.

Tarkoituksena on viestiä koko vuosi 2020 Onneksi on joku -teemalla. Viestinnän voi aloittaa vaikka heti, mutta erityisesti videoiden viestintää kannattaa ajoittaa 1.10.2020 Järjestöjen päivään. SOSTE nostaa järjestöjen tekemiä sisältöjä myös SOSTEn kanavissa ja SOSTEkirjeessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kamppanjan aineistot ja videot voidaan tuottaa ammattilaisten kanssa, mutta nyt on myös mahdollisuus järjestöjen jäsenten, vapaaehtoisten ja sidosryhmien osaamisen, innostuksen ja kontaktien hyödyntämiseen. Onneksi on joku -kampanja sopii yritysyhteistyön sisällöksi ja sitä voi tarjota pro bono -kohteeksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Tässä toimintamallissa ohjeistetaan erilaisten Onneksi on joku -sisältöjen tekemiseen. Voit valita sisällöistä järjestöllesi sopivimman vaihtoehdon tai tehdä kaikenlaisia sisältöjä! Sisältöjä voi jakaa järjestöjen jäsenviestinnässä ja vaikuttamistyössä, esimerkiksi:

  • järjestön verkkosivuilla
  • järjestön uutiskirjeissä
  • järjestön sosiaalisen median kanavissa
  • oman alueen päättäjille
  • oman alueen medioille

Sosiaalisessa mediassa muista aina hashtag #onneksionjoku.

Materiaalipaketti on laaja ja se sisältää käytännön ohjeita sekä vinkkejä aineiston tuottamiseen.

Sisältöjä voi ja saa alkaa suunnitella ja toteuttaa vaikka heti! Videoiden lanseerausta voi ajoittaa erityisesti Järjestöjen päivään 1.10.2020.

Muista:

  • Jokainen järjestö viestii omalla tavallaan ja panoksellaan.
  • Viestintää tehdään järjestöjen toiminnan ja tulevaisuuden turvaamiseksi.
  • Kun näin moni järjestö käyttää ääntään yhdessä, meidät varmasti kuullaan!
  • Nämä ohjeet on tehty viestinnän avuksi ja tueksi, mutta niitä ei tarvitse noudattaa
  • täsmällisesti. Tärkeämpää on tehdä oma toiminta näkyväksi sille sopivalla tavalla.

Lisätiedot: SOSTEn viestintä

Kampanjan ja toimintamallin koordinaattorina toimii SOSTE:n eritysasiantuntija Ari Inkinen (ari.inkinen@soste.fi)