Onneksi on joku on sote-järjestöjen yhteinen mediakampanja, jolla tehdään näkyväksi niiden arvokas ja merkityksellinen työ yhteiskunnassa. Ihmiset ja heidän tarinansa muodostavat kampanjan sisällön. Välineenä ovat järjestöjen tuottamat omaleimaiset lyhyet videot ja some.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Onneksi on joku -kampanja
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Onneksi on joku on sote-järjestöjen yhteinen mediakampanja, jolla tehdään näkyväksi niiden arvokas ja merkityksellinen työ yhteiskunnassa. Ihmiset ja heidän tarinansa muodostavat kampanjan sisällön. Välineenä ovat järjestöjen tuottamat omaleimaiset lyhyet videot ja some.

Toteutuspaikka
Valtakunnallinen Internetissä toteutettava kampanja vuosien 2020–2021 aikana.
Paikkakunta tai maakunta
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Ari Inkinen

Luotu

11.05.2020

Viimeksi muokattu

10.06.2021
Ratkaisun perusidea **

SOSTE on koonneet tämän työkalupakin Onneksi on joku -kampanjan tueksi ja avuksi viestimiseen. Vaikka työkalupakki sisältää hyvin yksityiskohtaisia ohjeita, muotoseikkoja tärkeämpää on viestiä. Kannustamme kaikkia sote-yhdistyksiä paikallisella, alueellisella ja kansallisella tasolla tekemään työtään ja merkitystään näkyväksi!

Koska kyseessä on yhteinen ponnistus, toivomme jokaisen järjestön osallistuvan viestintään omalla panoksellaan ja tavallaan. Tavoitteena on saada koko järjestökentän moniäänisyys ja monipuolisuus kuulumaan ja näkymään.

Tarkoituksena on viestiä koko vuosi 2020 Onneksi on joku -teemalla. Viestinnän voi aloittaa vaikka heti, mutta erityisesti videoiden viestintää kannattaa ajoittaa 1.10.2020 Järjestöjen päivään. SOSTE nostaa järjestöjen tekemiä sisältöjä myös SOSTEn kanavissa ja SOSTEkirjeessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kamppanjan aineistot ja videot voidaan tuottaa ammattilaisten kanssa, mutta nyt on myös mahdollisuus järjestöjen jäsenten, vapaaehtoisten ja sidosryhmien osaamisen, innostuksen ja kontaktien hyödyntämiseen. Onneksi on joku -kampanja sopii yritysyhteistyön sisällöksi ja sitä voi tarjota pro bono -kohteeksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Tässä toimintamallissa ohjeistetaan erilaisten Onneksi on joku -sisältöjen tekemiseen. Voit valita sisällöistä järjestöllesi sopivimman vaihtoehdon tai tehdä kaikenlaisia sisältöjä! Sisältöjä voi jakaa järjestöjen jäsenviestinnässä ja vaikuttamistyössä, esimerkiksi:

  • järjestön verkkosivuilla
  • järjestön uutiskirjeissä
  • järjestön sosiaalisen median kanavissa
  • oman alueen päättäjille
  • oman alueen medioille

Sosiaalisessa mediassa muista aina hashtag #onneksionjoku.

Materiaalipaketti on laaja ja se sisältää käytännön ohjeita sekä vinkkejä aineiston tuottamiseen.

Sisältöjä voi ja saa alkaa suunnitella ja toteuttaa vaikka heti! Videoiden lanseerausta voi ajoittaa erityisesti Järjestöjen päivään 1.10.2020.

Muista:

  • Jokainen järjestö viestii omalla tavallaan ja panoksellaan.
  • Viestintää tehdään järjestöjen toiminnan ja tulevaisuuden turvaamiseksi.
  • Kun näin moni järjestö käyttää ääntään yhdessä, meidät varmasti kuullaan!
  • Nämä ohjeet on tehty viestinnän avuksi ja tueksi, mutta niitä ei tarvitse noudattaa
  • täsmällisesti. Tärkeämpää on tehdä oma toiminta näkyväksi sille sopivalla tavalla.

Lisätiedot: viestinnän asiantuntija Saara Paajanen

Kampanjan ja toimintamallin koordinaattorina toimii SOSTE:n eritysasiantuntija Ari Inkinen (ari.inkinen@soste.fi)

Kansikuva
Onneksi on joku logo suomeksi

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Being developed

Aihealueet

Järjestöt Vertais- ja vapaaehtoistyö Kansalaistoiminta Viestintä

Ilmiöt

Joukkoistaminen ja osallisuuden uudet muodot Osallistuva yksilö Taloudellinen kestävyys

Kohderyhmä

Koko väestö