OPAS: Kohtaamisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa - mielenterveys ja päihteet puheeksi

Kohtaamisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa – mielenterveys ja päihteet puheeksi” -opas on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden työntekijöille puheeksiottamisen tueksi. 

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa pystytään kohtaamaan ja käsittelemään asiakkaan kanssa yhdessä sekä päihteiden ongelmallista käyttöä että mielenterveyden haasteita koskettavia kysymyksiä. 
Kohtaamisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa – mielenterveys ja päihteet puheeksi” -opas on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden työntekijöille tueksi asiakastyöhön. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Opas kuvaa esimerkein niitä haastavaksi koettuja tilanteita ja tunteita, joita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa työskennellessä kohdataan. Oppaasta ammattilainen voi löytää tukea asiakkaan kanssa työskentelyyn ja välineitä asiakkaan jatkon tuen selvittelyyn. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Mielenterveys- ja päihdeongelmat koskettavat lähes kaikkia jossain vaiheessa elämää. Useissa somaattisissa vaivoissa ja haastavissa elämäntilanteissa taustalla voi olla vaikeuksia ja ongelmia mielenterveyden ja päihteidenkäytön suhteen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa asiakkaan päihteiden ongelmallinen käyttö ja mielenterveyden haasteet voivat aikaansaada haastavia tilanteita ja tunteita. Eri palveluissa pystytään kuitenkin kohtaamaan ja käsittelemään asiakkaan kanssa yhdessä sekä päihteiden ongelmallista käyttöä että mielenterveyden haasteita koskettavia kysymyksiä. 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kohtaamisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa – mielenterveys ja päihteet puheeksi” -oppaan lähtökohtana on ollut vuonna 2021 toteutettu, mielenterveys- ja päihdeongelmia kokeneille ja heidän läheisilleen suunnattu Kokemukset esille -kysely. Kysely toteutettiin osana Vantaa–Kerava-sote: Asukkaan asialla -hanketta, ja kyselystä poimittuja lainauksia löytyy oppaasta. 

Oppaan ovat koonneet Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaiset ammatillisen osaamisen ja asiakastyön kokemusten pohjalta. Lisäksi opasta on käytetty kommenteillä järjestökumppaneilla ja kokemusasiantuntijoilla.

Tavoiteltu muutos

Opas sisältää asiakastyön tueksi muutamia tehtäviä, jotka auttavat ammattilaista jäsentämään erilaisia tilanteita kokonaisvaltaisemmin. Oppaasta löytyy myös vinkkejä tilanteisiin, joissa asiakas tarvitsee tukea tai hoitoa mielenterveyden ongelmissa sekä päihteidenkäytön hallinnassa. Oppaassa on lisäksi neuvoja asiakkaan jatkohoidon ja tuen selvittelyyn. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyvien ongelmien yleisyys näyttäytyy mm. perusterveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa asiakkaiden lisääntyneenä palvelun tai hoidon tarpeena. Ensijaisesti hoidetun sairauden tai muun tuen tarpeen taustalla voivatkin vahvasti vaikuttaa ongelmat mielenterveydessä tai päihteidenkäytön hallinnassa.  

Tämän oppaan tarkoituksena on rohkaista ammattilaista ottamaan huolestuttavalta vaikuttava aihe puheeksi asiakastyössä. Puheeksiotto on tärkeä, tutkitusti vaikuttava ja tehokas menetelmä, jonka avulla vaikeiden asioiden käsittelyä normalisoidaan ja ongelmien syvenemistä voidaan estää.  

Ratkaisun perusidea

 ”Kohtaamisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa – mielenterveys ja päihteet puheeksi” -opas on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden työntekijöille. Oppaan sisältö on koottu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisten osaamisen ja asiakastyön kokemusten pohjalta.

Opas kuvaa esimerkein niitä haastavaksi koettuja tilanteita ja tunteita, joita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa työskennellessä kohdataan. Oppaasta ammattilainen voi löytää neuvoja puheeksiottamiseen  ja myös asiakkaan jatkon tuen selvittelyyn. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Opas on saatavilla ja tulostettavissa pdf-muodossa myös hyvinvointialueen työntekijöiden intrassa. Opasta on painettu 200 kpl, ja sitä on toimitettu perusterveydenhuollon sekä aikuissosiaalityön palveluihin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Opasta voidaan käyttää työn tukena sosiaali- ja terveydenhuollon eri palveluissa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Oppaan tarkoituksena on sanoittaa ja kuvata asiakastyössä koettuja tilanteita ja auttaa ammattilaista selvittämään niitä yhdessä asiakkaan kanssa. Opas on rakennettu helposti luettavaksi ja käyttöön otettavaksi. Se on otsikoitu selkeästi, että tarvittava tieto on nopeasti löydettävissä. 

Oppaassa on myös kuvattu esimerkkejä  Vantaan ja Keravan alueella toimivista maksuttomista apua tarjoavista tahoista (järjestöt ja seurakunnat).