OPAS: Kohtaamisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa - mielenterveys ja päihteet puheeksi
”Kohtaamisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa – mielenterveys ja päihteet puheeksi” -opas on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden työntekijöille puheeksiottamisen tueksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa pystytään kohtaamaan ja käsittelemään asiakkaan kanssa yhdessä sekä päihteiden ongelmallista käyttöä että mielenterveyden haasteita koskettavia kysymyksiä.
”Kohtaamisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa – mielenterveys ja päihteet puheeksi” -opas on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden työntekijöille tueksi asiakastyöhön.
Opas kuvaa esimerkein niitä haastavaksi koettuja tilanteita ja tunteita, joita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa työskennellessä kohdataan. Oppaasta ammattilainen voi löytää tukea asiakkaan kanssa työskentelyyn ja välineitä asiakkaan jatkon tuen selvittelyyn.
”Kohtaamisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa – mielenterveys ja päihteet puheeksi” -oppaan lähtökohtana on ollut vuonna 2021 toteutettu, mielenterveys- ja päihdeongelmia kokeneille ja heidän läheisilleen suunnattu Kokemukset esille -kysely. Kysely toteutettiin osana Vantaa–Kerava-sote: Asukkaan asialla -hanketta, ja kyselystä poimittuja lainauksia löytyy oppaasta.
Oppaan ovat koonneet Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaiset ammatillisen osaamisen ja asiakastyön kokemusten pohjalta. Lisäksi opasta on käytetty kommenteillä järjestökumppaneilla ja kokemusasiantuntijoilla.
Opas sisältää asiakastyön tueksi muutamia tehtäviä, jotka auttavat ammattilaista jäsentämään erilaisia tilanteita kokonaisvaltaisemmin. Oppaasta löytyy myös vinkkejä tilanteisiin, joissa asiakas tarvitsee tukea tai hoitoa mielenterveyden ongelmissa sekä päihteidenkäytön hallinnassa. Oppaassa on lisäksi neuvoja asiakkaan jatkohoidon ja tuen selvittelyyn.
Mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyvien ongelmien yleisyys näyttäytyy mm. perusterveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa asiakkaiden lisääntyneenä palvelun tai hoidon tarpeena. Ensijaisesti hoidetun sairauden tai muun tuen tarpeen taustalla voivatkin vahvasti vaikuttaa ongelmat mielenterveydessä tai päihteidenkäytön hallinnassa.
Tämän oppaan tarkoituksena on rohkaista ammattilaista ottamaan huolestuttavalta vaikuttava aihe puheeksi asiakastyössä. Puheeksiotto on tärkeä, tutkitusti vaikuttava ja tehokas menetelmä, jonka avulla vaikeiden asioiden käsittelyä normalisoidaan ja ongelmien syvenemistä voidaan estää.