Opetusklinikka NoVa (RRP, P4)
Opetusklinikka NoVa tarjoaa matalan kynnyksen apua ja tukea hyvinvointiin ja terveyteen – ilman ajanvarausta. Opiskelijat työskentelevät opetusklinikalla ammattilaisen valvonnassa. Klinikka tarjoaa palveluita yli 18-vuotiaille Pohjanmaan asukkailla.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden toimintaympäristö on muutoksessa. Ikääntyvän väestörakenteen myötä työikäisten määrä vähenee ja palvelua tarvitsevien määrä taas kasvaa. Pahoinvointi ja sairaudet yhteiskunnassa ovat myös lisääntyneet, mikä näkyy kasvavina jonoina sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tarvitsemme luovaa ja innovatiivista ajattelua, jotta pystymme säilyttämään laadukkaan ja tarvetta vastaavan palvelutason. Meidän tulee kyetä myös yhä paremmin tarjoamaan palvelua ennaltaehkäisevästi, jotta pystymme ehkäisemään ongelmien eskaloitumista ja vähentämään kuormaa raskaista palveluista.
Opetusklinikkaa on kehitetty hyvinvointialueen sekä Vaasan suomen- ja ruotsinkielisten ammattikorkeakoulujen (VAMK, Novia) kanssa yhteistyössä. Toimintaa on kehitetty osana Kestävän kasvun ohjelmaa Prima Botnia -hankkeessa Pohjanmaan hyvinvointialueella. Kehittäminen on toteutettu mielenterveys ja päihdetyön sekä hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen projektikokonaisuuksien yhteistyönä. Hyvinvointialueelta kehittämistä ovat johtaneet ja koordinoineet hankkeiden projektipäälliköt (2kpl). Kehittämiseen ollaan saatu tukea myös kahdelta projektityöntekijältä. Korkeakoulujen puolelta mukana kehittämisessä on ollut 2 opettajaa Vamkista ja 2 opettajaa Novialta. Hyvinvointialueelta kehittämistä ollaan tehty tiiviissä yhteistyössä johdon kanssa. Moni asia on vaatinut hyvinvointialueen linjauksia, sillä klinikka on hyvinvointialueen alaista toimintaa. Johtoa ollaan saatu hyvin sitoutettua ja innostettua toiminnan kehittämiseen tätä kautta.
Klinikkatoiminnan käynnistyttyä 09/2024 klinikalla työharjoittelua suorittavat opiskelijat ovat osallistumaan toiminnan kehittämiseen, ja toteuttaneet sitä yhteistyössä klinikan ammattilaisohjaajien kanssa. Toiminta on edellyttänyt muun muassa laajaa viestintää, jota opiskelijat ovat ideoineet yhdessä ohjaajien kanssa.
Toiminnan tavoitteena on tuottaa matalan kynnyksen ennaltaehkäisevää toimintaa. Tarkoitus on, että asukkaat voivat tulla klinikalle ilman ajanvarausta ja maksua, mikä tekee palvelusta saavutettavampaa. Ajanvaraus on kuitenkin myös mahdollista. Tavoitteena on, että matalan kynnyksen palvelu kannustaa asukkaita poikkeamaan klinikalla ja hakemaan apua ja tukea ennen kuin ongelmat eskaloituvat. Ajatuksena myös on, että toiminnan kautta voidaan huomata asiakkaiden mahdollisia alkavia ongelmia, ja niihin pystytään tarttumaan varhaisemmassa vaiheessa.
Pitkän tähtäimen tavoitteena on, että toiminnan kautta saadaan lyhennettyä sosiaali- ja terveyspalveluiden kuormaa sekä lisättyä ennaltaehkäisevää palvelua. Tavoitteena myös on, että tulevaisuudessa klinikka voisi tukea sote-palveluita yhä tiiviimmin, esim. tarjota kausirokotuksia tms, jolloin jonoja sote-palveluista saadaan toivon mukaan lyhennettyä.
Mittareita ja indikaattoreita tullaan täsmentämään toiminnan kehittyessä. Alkuvaiheessa klinikan asiakkaista kerätään lähinnä dataa, jotta saataisiin kokonaiskuvaa siitä, keitä asiakasryhmiä toiminnalla tavoitetaan, ja missä asioissa he hakevat klinikalta apua. Klinikan työntekijät ja opiskelijat tilastoivat jokaisen asiakaskäynnin jälkeen asiakkaan käyntitiedot webropoliin. Tiedot ovat anonyymejä, eikä tilastoinnista voi tunnistaa yksittäisiä asiakkaita. Henkilötiedoista raportoidaan ainoastaan ikä ja sukupuoli. Klinikalla käyneet asiakkaat myös täyttävät jokaisen käynnin aluksi ilmoittautumislomakkeen, jonka tietoja hyödynnetään tilastointia varten.
Toiminnan kehittyessä on tarkoitus tiivistää yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa lisää niin, että asiakasvirtaa saataisiin myös hyvinvointialueen palveluista siirrettyä klinikalle. Tässä pystytään hyödyntämään mm. raportteja asiakas- ja potilastietojärjestelmän kirjauksista ja seurata sen kautta asetettuja muutostavoitteita.
Asiakas- ja potilastietojärjestelmä on tunnistettu yhdeksi keskeiseksi työvälineeksi, jonka kautta pystytään tulevaisuudessa seuraamaan hyvinvointialueelta tulevaa asiakasvirtaa. Kirjaamisen osalta klinikkatoimintaan on tehty linjaus, että ainoastaan hyvinvointialueelta ohjautuvat asiakkaat kirjataan potilastietojärjestelmään. Näin ollen esimerkiksi drop in -asiakkaista, joilla ei ennestään ole asiakkuutta palveluun, ei kirjata. Mikäli asiakas ohjataan klinikalta hyvinvointialueen palveluihin, voi vastaanottava ammattilainen asiakaskäynnin yhteydessä tiedon saatuaan kirjata tiedot järjestelmään.
Opetusklinikalle ovat tervetulleita kaikki yli 18-vuotiaat Pohjanmaan asukkaat. Palvelun tuotanto haluttiin rajata käynnistymisvaiheessa kohdistumaan täysi-ikäisiin, sillä alaikäisten kanssa toimiminen vaatii vastuukysymysten erityistä huomioimista. Ikärajan laajentamista voidaan myöhemmässä vaiheessa harkita uudelleen.
Klinikan toiminnan sisältöä lähdettiin alusta alkaen miettimään sekä asiakkaiden, mutta myös organisaation ja oppilaitosta tarpeiden näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää yhteinen ymmärrys ja saada rajattua palveluntuotanto käynnistymisvaiheessa sellaiseksi, että se palvelee eri tahojen tarpeita ja toiveita. Asiakasymmärrys oli alusta alkaen suhteellisen selkeä, sillä esimerkiksi tiettyjen palveluiden (kuten mielenterveyspalveluiden) runsaat jonot kertovat palvelun tarpeellisuudesta. Näin ollen klinikalle haluttiin tuottaa sellaista palvelua, josta asiakkaat hyötyisivät mahdollisimman hyvin.
Asiakasnäkökulmaa tai –palautetta ei kerätty laajemmin toiminnan valmistelu- ja käynnistymisvaiheessa. Asiakkaiden tarpeista palveluiden tuotannon näkökulmasta on jo runsaasti tietoa, ja kehittäjillä on ollut tieto siitä, mille matalan kynnyksen palveluille on tarve. Toiminnan käynnistäminen on vaatinut ison työn hallinnollisesti, ja paljon rajauksia mm. palvelutuotantoon liittyen on jouduttu tekemään. Tavoitteena on ollut, että toiminta saadaan käynnistettyä sovitussa aikataulussa tietyillä raameilla ja rajatulla palvelutuotannolla, ja toimintaa on mahdollista yhteistyössä asukkaiden kanssa kehittää jatkossa.
Asiakaspalautteen keruu toiminnasta ja palvelusta on käynnistetty heti klinikan avauduttua asiakkaille. Toimintaa pyritään jatkossa kehittämään matalalla kynnyksellä asiakaspalaute huomioiden. Klinikan toiminta on ketterää, mikä myös mahdollistaa palvelutuotannon muutokset matalalla kynnyksellä.