Opetusklinikka NoVa tarjoaa matalan kynnyksen apua ja tukea hyvinvointiin ja terveyteen – ilman ajanvarausta. Opiskelijat työskentelevät opetusklinikalla ammattilaisen valvonnassa. Klinikka tarjoaa palveluita yli 18-vuotiaille Pohjanmaan asukkailla.

Toimintamallin nimi
Opetusklinikka NoVa (RRP, P4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Opetusklinikka NoVa tarjoaa matalan kynnyksen apua ja tukea hyvinvointiin ja terveyteen – ilman ajanvarausta. Opiskelijat työskentelevät opetusklinikalla ammattilaisen valvonnassa. Klinikka tarjoaa palveluita yli 18-vuotiaille Pohjanmaan asukkailla.

Toteutuspaikka
Pohjanmaan hyvinvointialue (Vaasa), Alere
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Vaasa
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Mari Viljamaa

Luotu

27.09.2024

Viimeksi muokattu

18.11.2024
Ratkaisun perusidea

Opetusklinikkatoimintaa on kehitetty osana Kestävän kasvun ohjelmaa Prima Botnia -hankkeessa Pohjanmaan hyvinvointialueella. Kehittäminen on toteutettu mielenterveys ja päihdetyön sekä hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen projektikokonaisuuksien yhteistyönä. Klinikkatoiminta on käynnistynyt 16.9.2024.

Opetusklinikka NoVa tarjoaa matalan kynnyksen apua ja tukea hyvinvointiin ja terveyteen. Klinikalla työskentelevät Vaasan ammattikorkeakoulujen (VAMK ja Novia) sosiaali- ja terveysalan opiskelijat hyvinvointialueen ammattilaisen valvonnassa. Klinikalle ovat tervetulleita kaikki yli 18-vuotiaat Pohjanmaan asukkaat. 

Opetusklinikalla pyritään tarjoamaan asukkaille helposti saatavilla olevaa palvelua valjastamalla ammattikorkeakouluissa oleva taito ja osaaminen tiiviimmäksi osaksi alueen hyvinvointipalveluja. Klinikan toiminta keskittyy matalan kynnyksen auttamiseen ja painopiste on ennaltaehkäisyssä. Klinikan asiakkaaksi voi tulla, jos kokee tarvitsevansa tukea mielen hyvinvointiin tai ohjausta parempiin elintapoihin. Lisäksi on mahdollista tulla tarkistamaan omat verensokeriarvot sekä verenpaineet. Opiskelijat myös ohjeistavat hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden käytössä.

Asiakas voi varata klinikalle joko henkilökohtaisen vastaanottoajan soittamalla klinikalle tai poiketa ilman ajanvarausta. Asiointi on maksutonta. Opetusklinikka on auki ma-ti sekä to-pe klo 9-15, ja se sijaitsee Palosaarella VAMKin ja Novian korkeakoulutilassa Aleressa osoitteessa Wolffintie 31, Vaasa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opetusklinikalle ovat tervetulleita kaikki yli 18-vuotiaat Pohjanmaan asukkaat. Palvelun tuotanto haluttiin rajata käynnistymisvaiheessa kohdistumaan täysi-ikäisiin, sillä alaikäisten kanssa toimiminen vaatii vastuukysymysten erityistä huomioimista. Ikärajan laajentamista voidaan myöhemmässä vaiheessa harkita uudelleen. 

Klinikan toiminnan sisältöä lähdettiin alusta alkaen miettimään sekä asiakkaiden, mutta myös organisaation ja oppilaitosta tarpeiden näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää yhteinen ymmärrys ja saada rajattua palveluntuotanto käynnistymisvaiheessa sellaiseksi, että se palvelee eri tahojen tarpeita ja toiveita. Asiakasymmärrys oli alusta alkaen suhteellisen selkeä, sillä esimerkiksi tiettyjen palveluiden (kuten mielenterveyspalveluiden) runsaat jonot kertovat palvelun tarpeellisuudesta. Näin ollen klinikalle haluttiin tuottaa sellaista palvelua, josta asiakkaat hyötyisivät mahdollisimman hyvin. 

Asiakasnäkökulmaa tai –palautetta ei kerätty laajemmin toiminnan valmistelu- ja käynnistymisvaiheessa. Asiakkaiden tarpeista palveluiden tuotannon näkökulmasta on jo runsaasti tietoa, ja kehittäjillä on ollut tieto siitä, mille matalan kynnyksen palveluille on tarve. Toiminnan käynnistäminen on vaatinut ison työn hallinnollisesti, ja paljon rajauksia mm. palvelutuotantoon liittyen on jouduttu tekemään. Tavoitteena on ollut, että toiminta saadaan käynnistettyä sovitussa aikataulussa tietyillä raameilla ja rajatulla palvelutuotannolla, ja toimintaa on mahdollista yhteistyössä asukkaiden kanssa kehittää jatkossa.

Asiakaspalautteen keruu toiminnasta ja palvelusta on käynnistetty heti klinikan avauduttua asiakkaille. Toimintaa pyritään jatkossa kehittämään matalalla kynnyksellä asiakaspalaute huomioiden. Klinikan toiminta on ketterää, mikä myös mahdollistaa palvelutuotannon muutokset matalalla kynnyksellä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Opetusklinikkaa on kehitetty osana Kestävän kasvun ohjelmaa. Resurssi toiminnan kehittämiselle on siis tullut hyvinvointialueen puolelta hankkeesta, ja opetusklinikalle palkatut ammattilaiset (2kpl) on myös palkattu hankerahoituksella. Toiminta on näin ollen ollut suhteellisen helppo käynnistää, sillä hyvinvointialueen asiakastyöstä ei ole tarvinnut nimetä vakituista työntekijää klinikalle. Uuden toiminnan käynnistäminen on kuitenkin edellyttänyt, että toimintaan löytyy sopivat hanketyöntekijät. Korkeakoulujen takia klinikalle on haluttu löytää sekä terveydenhuollon (terveydenhoitaja/sairaanhoitaja) että sosiaalihuollon ammattilainen (sosionomi), sillä klinikalla työskentelevät opiskelijat ovat terveydenhoitajia, sairaanhoitajia tai sosionomeja. Lisäksi kehittämisen näkökulmasta toimintaan on haluttu löytää ammattilaiset, joilla on kiinnostusta kehittämiseen, jotka ovat itseohjautuvia ja oma-aloitteisia. Klinikalla työskentelee toiminnan käynnistyessä 1 sairaanhoitaja 50% työpanoksella ja 1 sosionomi 50% työpanoksella. Työntekijät ovat klinikalla 2 päivää viikosta eri päivinä. Toimintaa suunniteltaessa todettiin, että alkuun ei ole tarve, että klinikalla olisi 2 ammattilaista yhtä aikaa päivittäin, sillä asiakasvirta ei ole niin suurta alkuun.

Toiminnan käynnistämisessä on ollut myös tärkeä miettiä, millaista palvelua klinikalla tuotetaan. Ennaltaehkäisevää palvelua pystytään tuottamaan paljon erilaista, mutta alkuun on tärkeä rajata palvelutuotanto, jotta toiminnalle saadaan selkeät raamit. Tämä helpottaa myös markkinointia, kun pystytään selkeästi kuvaamaan, mihin asioihin klinikalta voi hakea apua ja tukea. 

Opetusklinikka NoVan palvelutuotanto haluttiin määrittää sellaiseksi, että se a) tukee projektikokonaisuuksien tavoitteita; b) vastaa hyvinvointialueen ja asiakkaiden tarpeisiin; ja c) tukee korkeakoulujen opiskelijoiden työharjoittelun tavoitteita. Klinikka tarjoaa 16.9.2024 alkaen apua ja tukea seuraaviin asioihin:

Mielen hyvinvointi

Mielen hyvinvointiin liittyen klinikan asiakkaille tarjotaan tukikeskusteluja, ohjattua omahoitoa, ohjausta ja neuvontaa. Ohjatun omahoidon tukena opiskelijoilla on strukturoidut ohjeet valikoituihin menetelmiin. Käytössä olevat menetelmät ovat ahdistuksen omahoito, mielen hyvinvoinnin omahoito ja yksinäisyyden omahoito. Klinikalle on hankittu erilaisia apuvälineitä vastaanottotyön tueksi liittyen mielen hyvinvointiin. Lisäksi tarjotaan viikossa 2 hoidontarpeen arvioinnin vastaanottokäyntiä, joka toteutetaan yhdessä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Ohjautuminen hoidontarpeen arvioon tapahtuu nuorisoasema Klaarasta

Elintapaneuvonta

Klinikan asiakkaille voidaan antaa kevyttä neuvontaa ja ohjausta elintapoihin liittyen. Neuvonta sisältää kevyttä ohjausta parempiin arjen valintoihin sekä ohjausta alueen palveluihin (esim. Kunnan liikuntapalvelut). Neuvotaan asiakkaita sähköisten palveluiden käytössä ja löytämisessä (esim. Omaolon valmennukset, Verkkopuntari jne). Osana elintapaneuvontaa vastaanotolla voidaan tehdä erilaisia mittauksia (verenpaine, -sokeri) ja ohjata eteenpäin, mikäli terveydellisiä ongelmia havaitaan. Ikääntyneiden osalta tehdään tiivistä yhteistyötä Seniorineuvolan kanssa. Klinikalla voi olla mahdollista tavoittaa jatko-ohjauksen tarpeessa olevia ikääntyneitä, jotka eivät muutoin hakeutuisi sote-palveluiden piiriin.

Verensokerin ja verenpaineen mittaus

Klinikalla voidaan tehdä kevyitä mittauksia. Mikäli arvioissa on huomioitavaa, asiakas ohjataan eteenpäin. Mittausten kautta on mahdollista tunnistaa riskissä olevat asiakkaat ennen kuin ongelmat eskaloituvat.

Tuki Hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden käyttöön

Hyvinvointialueella on otettu erilaisia digitaalisia palveluita käyttöön, joiden käyttöön annetaan asiakkaille tukea. Näitä palveluja ovat muun muassa sähköinen ajanvaraus ja Omaolo. Klinikalla tullaan antamaan myös tietoa digitaalisesta palvelutarjottimesta, joka tullaan ottamaan alueella käyttöön vuoden -24 loppuun mennessä. Klinikka mahdollistaa digituen tarjoamisen asiakkaille, jotka eivät välttämättä muuta kautta saisi asiaan apua.

Klinikan tuottamiin palveluihin liittyen tehdään tiivistä yhteistyötä hyvinvointialueen oman palvelutuotannon kanssa. Tavoitteena on, että sote-palveluista voidaan ohjata tiettyjä asiakkaita/asiakasryhmiä klinikalle, sekä ohjata tarvittaessa klinikalta asiakkaita hyvinvointialueelle. Klinikan käynnistyttyä 16.9. yhteistyö on käynnistynyt psykososiaalisten palveluiden ja Seniorineuvolan kanssa. Tulevaisuudessa yhteistyön paikkoja on tarkoitus lisätä. Tavoitteena on, että erityisesti asiakasohjausta sote-palveluista klinikalle saataisiin lisättyä. Tiedon lisääminen ja vuoropuhelun käyminen ovat tässä keskeisessä roolissa. Erityisesti alkuvaiheessa klinikan markkinointi sote-ammattilaisten suuntaan on tärkeää, jotta heille saadaan tieto klinikan toiminnasta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Opetusklinikka on auennut asiakkaille 16.9.2024. Toimintaa seurataan ja tilastoidaan, ja tulokset raportoidaan myöhemmin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

-Opetusklinikkatoiminnan käynnistäminen vaati valtavasti työtä ja aktiivinen suunnitteluvaihe toiminnan käynnistämiseen vei noin vuoden. Toimintaa kehitettiin hyvinvointialueen sekä suomenkielisen ja ruotsinkielisen ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Suunnitteluvaiheessa ei ollut muiden tahojen toimijoita mukana. Hyvänä koettiin, että kehittämistyötä tehtiin rajatulla määrällä ihmisiä. Vuoden aikana hallinnolliset tehtävät veivät merkittävästi eniten aikaa, ja niihin on resurssien puolesta hyvä myös varata riittävästi työvoimaa.

-Hallinnollisten tehtävien osalta yksi keskeinen työaikaa vienyt tehtävä oli lakisääteisten dokumenttien valmistelu, jotka ovat edellytyksenä palvelun tuottamiselle. Näitä ovat mm. omavalvontasuunnitelma, turvallisuussuunnitelma, tietosuojaselosteet jne. 

-Toiminnan toteuttamisen kannalta on tärkeä miettiä tarkasti, kuka palvelun omistaa eli kuka toimii ns. ”isäntäorganisaationa”. Opetusklinikkatoiminnan kannalta hyvinvointialue oli paras vaihtoehto isäntäorganisaatioksi. Tämä vähensi muun muassa ylimääräisten lupien hakemista ja helpotti vastuukysymyksiä. 

-Suunnitteluvaiheessa palvelutarjonnan rajaaminen on todella tärkeää. Toiminnan keskittyessä matalaan kynnykseen, ennaltaehkäisyyn sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, on vaihtoehtoja palvelun tarjonnalle todella paljon! On kuitenkin todella tärkeää, että palvelutarjonnan rajaa riittävästi, jotta klinikalla työskentelevät henkilöt pystyvät omaksumaan tuotettavan palvelun sisällön, palvelun sisällöstä pystytään viestimään selkeästi asiakkailla, ja että asiakkaat tietävät, millaista apua ja tukea klinikalta saa. Toiminta on myös helpompi käynnistää, kun erilaista palvelua tuotetaan rajatusti. Opetusklinikka Novan palvelu saatiin rajattua hyvin, mutta hyvinkin rajattu tuotanto vaati paljon työtä: työvälineiden ja esitteiden tilaamista, palveluketjujen ja prosessien määrittelemistä ja rajaamista, klinikan ohjaajien kouluttamista jne. On myös tärkeää, että klinikalla työskentelevillä ammattilaisille on osaamista kyseisen palvelun tarjoamiseen (esim. sosionomilla ei välttämättä ole osaamista tiettyihin terveydenhuollon toimenpiteiden toteuttamiseen).

-Palvelun käynnistyessä viestintä ja markkinointi ovat yksi keskeinen asia, mihin tulee käyttää runsaasti aikaa. Vie nimittäin paljon aikaa, että asiakkaat löytävät klinikalle. On tärkeä tiedostaa, että alkuun asiakastunkua ei välttämättä ole. Viestintä tulee olla monikanavaista ja monipuolista. Opetusklinikan tiimoilta toiminnasta on markkinoitu paikallislehdissä, sosiaalisessa mediassa, erilaisissa tapahtumissa ja messuilla sekä jalkautumalla eri toimipisteisiin. On tärkeä huomioida, että eri asukasryhmät saavat tiedon toiminnasta eri kanavia pitkin. Klinikan auettua huomioitiin, että erityisesti monet iäkkäämmät henkilöt olivat saaneet tiedon klinikkatoiminnasta paikallislehdestä. 

-Palvelun tarkka rajaus helpottaa myös palvelusta viestimistä. Ei kannata myöskään olla liian sirpaleista rakennetta ”viikko-ohjelmalle”, jotta viestintä on helpompaa. Opetusklinikka Novan suhteen on koettu hyväksi, että asiakas voi tulla aukioloaikojen puitteissa koska tahansa klinikalle ilman ajanvarausta tai varata henkilökohtaisen ajan aamu- tai iltapäivälle. Tämä on käynnistysvaiheessa toiminut hyvin, sillä asiakasvirta on vielä ollut sen verran pientä. Mikäli asiakasvirta kasvaa tulevaisuudessa, tulee viikko-rakenteen toimivuutta mahdollisesti tarkastella uudestaan.

-Drop in –mahdollisuus klinikalle on koettu todella hyväksi asiakkaiden puolesta ja saanut siitä kiitosta

-Klinikan auettua 16.9. päätettiin sen aukioloajoiksi ma-ti ja to-pe. Keskiviikkoisin klinikka on ollut suljettu asiakkailta, mikä on koettu kehittämisen kannalta toimivaksi ratkaisuksi. Tällöin klinikan ohjaajilla on ollut mahdollista keskittyä hallinnollisiin tehtäviin, klinikan toiminnan suunnitteluun, viestinnällisiin tehtäviin jne.