Opinnollistamisen avulla osallistuja voi kasvattaa osaamistaan vähän kerrallaan ja käytännönläheisesti. Opinnollistaminen sopii tilanteisiin, joissa oppilaitoksessa opiskelu olisi vaikeaa esimerkiksi oppimisvaikeuksien vuoksi tai jos osallistuminen kokopäiväisiin opintoihin ei ole mahdollista. Samalla hän saa ammatilliseen tutkintoon tarvittavaa osaamista ja oppimisjakson suoritettuaan hän saa osaamistodistuksen.
TYÖTEHTÄVIEN AVAAMINEN, OSAAMISEN KARTOITUS JA OPPIMISYMPÄRISTÖT
Opinnollistamisessa toimintaan osallistuminen edellyttää valmiutta osallistua kuntouttavaan työtoimintaan, sekä halua ja kykyä oppia uutta. Opinnollistamiseen ohjauduttiin TE-toimiston asiantuntijoiden, kuntouttavan työtoiminnan ohjaajan, työhönvalmentajan, Kuhmon Työvire ry:n ohjaajien, kaupungin ympäristö- ja työllisyysprojektin ohjaajan, SOS Kainuu -hankkeen tai opinnollistamisasiantuntijan välityksellä. Osallistujan aiempi osaaminen kartoitetaan, ja hän saa valita toivomansa oppimisympäristön ja työtehtävät. Oppimisympäristöjä voivat olla esimerkiksi kirpputorit, puhtaanapitopalvelut, kahvilat, päiväkodit, käsityömyymälät. Tehtävä voi sijoittua myös ympäristökohteiden kunnostamiseen.
Työtehtävien sisältö avataan ja samalla pohditaan, mihin ammatilliseen tutkintoon tai sen osaan työtehtävät soveltuvat. Pohdintaan osallistuu alan ammatillinen opettaja tai asiantuntija sekä oppimisympäristön ohjaushenkilöstö. Tarvittaessa luodaan myös uusia työtehtäviä. Opinnollistamista kehitettiin myös tutkintosuorituksiin asti ja näyttöjen suorittamisesta sovittiin Kainuun ammattiopiston kanssa.
KEHITTYNYT OSAAMINEN
Osaamisen kehittäminen toimii väylänä työelämään ja opintoihin lisääntyneen osaamisen ja vahvistuneen opiskelukyvyn avulla. Suoritetut tutkinnon osat lyhentävät myös kokonaisen tutkinnon opiskeluaikaa. Ammattiosaamisen kannalta olennaiset taidot kirjattiin osaamistodistuksiin, jotta osaaminen olisi mahdollista tunnustaa myöhemmin oppilaitoksessa tutkinnon osaksi. Tutkinnon osia suoritettiin osoittamalla osaaminen näytöillä. Liiketalouden ja -toiminnan perustutkinnosta suoritettiin asiakaspalvelua ja työyhteisössä toimintaa koskeva osa ja Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinnosta kahvilapalveluja koskeva osa. Osaamistodistuksia saatiin edellisten lisäksi Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan, Kotityö- ja puhdistuspalvelujen, Luonto- ja ympäristöalan, Kasvatus- ja ohjausalan sekä Lapsi- ja perhetyön perustutkintoihin pohjautuen.