Opinnollistaminen ja käytännönläheinen oppiminen erilaisissa ympäristöissä
Opinnollistamisessa osaamisen kehittäminen tapahtuu muualla kuin perinteisessä oppilaitoksessa. Osaamista voidaan kehittää eri ammatillisiin tutkintoihin pohjautuvina oppimisjaksoina tai kokonaisia tutkinnon osia suorittamalla.
Toimintamallin nimi
Opinnollistamisessa osaamisen kehittäminen tapahtuu muualla kuin perinteisessä oppilaitoksessa. Osaamista voidaan kehittää eri ammatillisiin tutkintoihin pohjautuvina oppimisjaksoina tai kokonaisia tutkinnon osia suorittamalla.
Opinnollistaminen lisää työ- ja opiskeluvalmiuksia sekä tekee olemassa olevaa osaamista näkyväksi. Käytännönläheinen oppiminen erilaisissa ympäristöissä on joustava ja yksilöllinen tapa oppia ja kehittää osaamista.
TÄMÄ TOIMINTAMALLI ON OSALLISUUDEN PALANEN
Toimintamalli on kuvattu ja arvioitu ensi sijassa osallisuuden edistämisen näkökulmasta. ”Osallisuuden palaset” edistävät erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta.
Opinnollistamista voidaan toteuttaa palkkatuetussa työssä, työkokeiluissa tai kuntouttavassa työtoiminnassa. Sitä voidaan tehdä myös yhdistyksissä, kunnan yrityksissä tai yksityisissä yrityksissä. Opinnollistamisen oppimisympäristöjä voivat olla esimerkiksi kirpputorit, puhtaanapitopalvelut, kahvilat, päiväkodit ja käsityömyymälät.
Opinnollistaminen on suunnattu työmarkkinoiden ulkopuolella oleville henkilöille, jotka haluavat kehittää osaamistaan matalalla kynnyksellä ja muualla kuin oppilaitosympäristössä. Teoriapainotteisuus, oppimisvaikeudet, vähäiset taloudelliset resurssit ja kielteinen käsitys itsestään oppijana ovat myös tekijöitä, joiden vuoksi tarvitaan uudenlaisia koulutusmuotoja. Alueilla, joilla etäisyydet ovat pitkiä, voi myös olla hankalaa päästä koulutuspaikkakunnalle.
OSAAMISEN KEHITTÄMINEN OPPILAITOKSEN ULKOPUOLELLA
Opinnollistamisella tarkoitetaan osaamisen kehittämistä muuten kuin opiskelemalla päätoimisesti oppilaitoksessa. Työtehtäviä voidaan opinnollistaa esimerkiksi palkkatuetussa työssä, työkokeilussa tai kuntouttavan työtoiminnan työtoimintajakson aikana. Oppimisympäristö voi olla yhdistyksessä, kunnan organisaatiossa tai paikkakunnan yrityksessä. Osaamista voidaan kehittää eri ammatillisiin tutkintoihin pohjautuvina oppimisjaksoina tai kokonaisia tutkinnon osia suorittamalla. Opinnollistamisen avulla osallistuja saa ammatilliseen tutkintoon tarvittavaa osaamista ja oppimisjakson suoritettuaan hän saa osaamistodistuksen. Opinnollistamalla saatu osaaminen on mahdollista osoittaa ammatillisessa oppilaitoksessa näytöllä, millä tarkoitetaan tutkinnon osan suorittamista. Opinnollistaminen tekee erilaisissa ympäristöissä hankitun osaamisen yhteismitalliseksi ja vertailukelpoiseksi.
KÄYTÄNNÖNLÄHEINEN JA MATALAN KYNNYKSEN OPPIMINEN VAHVISTAA OSALLISUUTTA
- osallisuus omassa elämässä
- osallisuus vaikuttamisen prosesseissa
- osallisuus yhteisestä hyvästä
Osiin pilkottujen, käytännönläheisten oppimispolkujen avulla osallistujien työ- ja opiskeluvalmiudet vahvistuvat ja siirtyminen työhön tai päätoimiseen opiskeluun helpottuu. (1) Oppimisjakson jälkeen saatava todistus on tunnustus oman osaamisen lisääntymisestä ja osaamisen saaminen näkyviin omassa oppimisympäristössä vahvistaa osallisuutta paikallisissa yhteisöissä. (3)
Toimintamalli on osa laajempaa osallisuuden edistämisen kokonaisuutta, joka kokoaa yhteen vastaavanlaisia heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta edistäviä toimintamalleja:
ARVIOINTI (PDF-LIITE)
Malli on arvioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa kehitettyjen osallisuuden osa-alueiden ja lupaavan käytännön kriteerien näkökulmasta osana Sosiaalisen osallisuuden edistämishanke – Sokran ja ESR TL5 -hankkeiden Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.