Opiskeluhuollon yhteiskehittäminen yhdessä hyvinvointialueen, kuntien sekä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa.
Opiskeluhuollon yhteiskehittämisessä on kyse erityisesti siirtymävaiheen prosessista; muutokseen valmistautumisesta, muutos vaiheen ylimenosta sekä yhteisten toimintamallien synnyttämisestä sekä niiden juurruttamisesta.
Opiskeluhuolto on hyvinvointialueen, kuntien ja muiden koulutuksen järjestäjien yhdyspinnalla toimiva kokonaisuus. Opiskeluhuollon kokonaisuus rakentuu yhteisöllisestä opiskeluhuollosta ja yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta. Yhteisöllinen opiskeluhuolto on ensisijaista, ehkäisevää ja kohdistuu koko opiskeluyhteisöön. Yksilökohtainen opiskeluhuolto on ehkäisevää ja tukea antavaa.
Oppilaalla ja opiskelijalla on oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon:
- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut
- opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut
- monialainen yksilökohtainen opiskeluhuolto.
1.1.2023 Lakisääteisistä opiskeluhuollon palveluista hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle siirtyivät kuntien opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut. Opiskeluhuollon yhteiskehittämisessä on kyse erityisesti siirtymävaiheen prosessista; muutokseen valmistautumisesta, muutos vaiheen ylimenosta sekä yhteisten toimintamallien synnyttämisestä sekä niiden juurruttamisesta.
Yhteiskehittämisellä on varmistettu opiskeluhuollon henkilöstön laaja osallistuminen yhteisten toimintamallien rakentamiseen. Aihealueina ovat olleet muun muassa sijoittuminen organisaatiossa, tehtävänkuva, työpisteet, toimintakulttuuri, yhdyspintatyö sekä asiakastietojärjestelmät ja kirjaamisalustat. Opiskeluhuollon palvelujen työntekijät ovat yhteiskehittämisen aikana myös tunnistaneet sekä tehneet näkyväksi työprosessejaan sekä työtään ohjaavia arvoja.
Yhteiskehittämisen tukena ovat olleet maakunnalliset opiskeluhuollon ohjaus- ja projektiryhmät joihin kuului nykyisen hyvinvointialueen, kuntien sekä muiden koulutuksenjärjestäjien esihenkilöitä ja muuta henkilöstöä. Ohjausryhmä on työstänyt alkukartoitusta, riskianalyysiä, opiskeluhuollon yhteistyörakenteita ja suunnitelmallista yhteistyötä. Projektiryhmässä teemoina ovat olleet yhteinen toimintakulttuuri, yhteisöllinen opiskeluhuolto yhteisenä työnä sekä mahdollisten riskien ja niihin vastattavien toimenpiteiden peilautuminen parhaaseen mahdolliseen tilanteeseen.
Yhteiskehittämisellä on turvattu opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelujen järjestämisvastuun hallittu siirtymän kunnista hyvinvointialueelle. Kehittämistyön tuloksena Kymenlaaksoon on syntynyt opiskeluhuollon palveluiden maakunnallinen toimintamalli sekä yhteensovittavan johtamisen ja yhteistyön rakenteet hyvinvointialueen uuden järjestämismallin mukaisesti.
Opiskeluhuollon palveluihin voivat olla yhteydessä mm. oppilas ja opiskelija itse, hänen huoltajansa, oppilaitoksen henkilökunta sekä muut yhteistyötahot. Opiskeluhuollon palveluiden käyttäminen on oppilaan ja opiskelijan oikeus ja se perustuu suostumukseen. Oppilaan ja opiskelijan omat toivomukset ja mielipiteet on otettava huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa. Huoltaja ei voi kieltää huollettavaansa käyttämästä opiskeluhuollon palveluita.
Opiskeluhuollon palveluiden työntekijöiden lakisääteiset työtehtävät eivät ole järjestämisvastuun muutoksesta huolimatta muuttuneet. Opiskeluhuollon palveluiden työntekijät työskentelevät edelleen kouluilla ja oppilaitoksissa.