Tavoitteena on ammattilaisten yhteistyön yhtenäistäminen ja selkiyttäminen. Osioista kaksi on lakisääteisiä (yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä ja monialainen asiantuntijaryhmä) ja kaksi Pirkanmaan malleja (asiantuntijatiimi ja konsultaatiot). 

Toimintaympäristö

Toimintamallin kehittäminen liittyy maakunta- ja sote-uudistukseen, jonka myötä sote-palveluiden järjestämisvastuu siirtyi kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023. Toimintamallin kehittäminen on ollut osa PirSOTE -hanketta (Tulevaisuuden sote-keskus). 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Yhteistyörakenteiden yhtenäistäminen on osa opiskeluhuollon palvelujärjestelmän yhtenäistämistä niin, että asiakkaat saavat yhdenvertaisia palveluita Pirkanmaalla. Opiskeluhuollon yhteistyörakenteiden kuvaus mahdollistaa myös palveluista ja toiminnasta viestimistä koulutuksen järjestäjän ja Pirkanmaan hyvinvointialueen muiden yksiköiden taholle. Kuvaukset lisäävät opiskeluhuollon toiminnan läpinäkyvyyttä ja toimivat myös uusien työntekijöiden perehdytysmateriaalina. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Opiskeluhuollon yhteistyörakenteet valmisteluryhmä (kokooonpano alla) kokoontui neljä kertaa (7.2.-30.3.2023) ja laati alustavan version yhteistyörakenteiden kuvauksesta hyödyntäen Tampereen kaupungilla kehitettyä opiskeluhuollon asiantuntijatiimimallia, Pirkkalan ja Lempäälän kaupungin materiaaleja opiskeluhuollosta sekä THL:n verkkosivuja ja lakitekstejä. 

Johanna Hämäläinen (suunnittelija/PirSOTE)​
Heljä Pirkkala (suunnittelija, Lanupe)​
Riina Santala (suunnittelija/PirSOTE)​
Ari Suhonen (johtava kuraattori)​
Piritta Raunio (osastonhoitaja)​
Noomi Suuronen (koululääkäri)​
Päivi Viitanen-Marchegiano (suunnittelija, PirSOTE)

Koulutuksen järjestäjien edustajia ja opiskeluhuollon esihenkilöstö kutsuttiin yhteistyötapaamisiin kuvauksen kehittämiseen mukaan seuraavassa vaiheessa. Tapaamisia oli koulutuksen järjestäjien edustajien kanssa kolme (13.4.-12.5.2023). Tarvittavia muutoksia ja tarkennuksia tehtiin yhteistyössä. 

Opiskeluhuollon yhteistyörakenteet -kokonaisuus laitettiin opiskeluhuollon henkilöstön kommenttikierrokselle opiskeluhuollon kehittämisen Teams -kanavalle 27.5.-24.5.2023. Kommenttien pohjalta kokonaisuus viimeisteltiin yhteistyössä opiskeluhuollon esihenkilöstön kanssa 25.5.-1.6.2023. PirSOTE -hankkeen osalta opiskeluhuollon yhteistyörakenteet -kokonaisuuden työstäminen päättyi sen esittelyyn Pirkanmaan opiskeluhuollon kehittämispäivillä (6.6., 8.6., 13.6. ja 14.6.2023). 

Opiskeluhuollon yhteistyörakenteet -kokonaisuus toimitettiin koulutuksen järjestäjän edustajille ja yhteistyökumppaneille lakisääteisten kuvausten osalta elokuussa 2023 ja Pirkanmaan hyvinvointialueen toimintamallien osalta alkuvuoden 2024 aikana. Pirkanmaan hyvinvointialueen toimintamallien työstäminen ja jalkauttaminen käytäntöön tapahtuu syksyn 2024 aikana palvelupäälliköiden, lähiesihenkilöiden ja henkilöstön yhteistyönä. 

Tavoiteltu muutos

Pirkanmaan hyvinvointialueella opiskeluhuollon ja opetuksen järjestäjien henkilöstöllä on selkeämpi käsitys yhteistyön rakenteista. Yhteistyöstä tulee sujuvampaa ja yhdenmukaista koko alueella.

Ratkaisun perusidea
  • Opiskeluhuoltotyö on yhteistä työtä koulutuksen järjestäjän työntekijöiden ja Pirkanmaan hyvinvointialueen opiskeluhuollon asiantuntijoiden kesken. Kaikkien koulussa ja oppilaitoksissa työskentelevien ammattilaisten yhteinen tavoite on tukea oppilaiden/opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia.​

    • Yhteistyörakenteiden kuvaamisella pyritään yhdenmukaistamaan ja selkiyttämään näiden ammattilaisen keskinäistä yhteistyötä. Tavoitteena on, että oppilaita ja opiskelijoita palvelevat hyvin yhteen toimivat tiimit ja ammattilaiset. ​

  • Opiskeluhuollon yhteistyörakenteet -kokonaisuus koskee perusopetusta ja toisen asteen koulutusta. ​

    • Esiopetusikäisten osalta opiskeluhuollon palveluiden yhdenmukaistaminen on kesken, joten näitä toimintamalleja ei ole tässä kokonaisuudessa tarkasteltu esiopetusikäisten osalta.​

  • Yhteistyörakenteissa on kuvattu kaksi Pirkanmaan hyvinvointialueen omaa (opetushenkilöstön konsultaatiot ja opiskeluhuollon asiantuntijatiimi) ja kaksi lakisääteistä (yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä ja monialainen asiantuntijaryhmä) yhteistyörakennetta. ​

  • Opiskeluhuollon asiantuntijat tarjoavat opetushenkilöstölle ja muille yhteistyötahoille konsultaatiota, jonka toteuttamistavat vaihtelevat koulu-/oppilaitoskohtaisesti. Myös opiskeluhuollon asiantuntijatiimi voi toimia yhtenä konsultaatioväylänä. Konsultaation yleiset periaatteet on kuvattu tässä kokonaisuudessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli esiteltiin koko opiskeluhuollon henkilöstölle kehittämispäivissä kesäkuussa 2023. Asiantuntijatiimimalli on ollut jo laajasti käytössä Tampereella, joten nyt laajennetaan käytössä ollutta toimintamallia koko hyvinvointialueelle. 

Toimintamallien käyttöönotto vaatii keskusteluja palvelupäälliköiden, lähiesihenkilöiden ja henkilöstön kanssa toteuttamisen mahdollisuuksista ja esteistä. Toteuttamisen esteiden ratkominen tulee olemaan keskeisessä roolissa käyttöönoton kannalta. Käyttöönoton toteutumista seurataan opiskeluhuollon kehittämisen koordinaatioryhmässä, jonka on myös mahdollista ratkoa esille nousevia esteitä.