Oppilaitokseen jalkautuva kotoutujanuorten sosiaaliohjaus

Maahanmuuttajapalveluiden kaksi sosiaaliohjaajaa työskentelevät koulussa, jossa nuoret viettävät suuren osan ajastaan. Tämä mahdollistaa yhteistyön koulun ja sosiaalitoimen välillä ja näin pystytään ennaltaehkäisemään syrjäytymistä.

Tämä toimintamalli on tuotu Innokylän toimituksen puolesta vanhasta verkkopalvelusta (luotu 8.9.2917, viimeiseksi muokattu 9.2.2018).

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Pakolaistaustaiset nuoret tulevat kriisialueilta, joten heillä on usein taustallaan menetyksiä ja väkivaltakokemuksia. Monet nuoret oireilevat psyykkisesti, kärsivät unettomuudesta ja erilaisista psykosomaattisista oireista. Moni nuori kokee itsensä myös hyvin yksinäiseksi. Edellä mainituista syistä nuorten on usein vaikea keskittyä koulunkäyntiin. Myös palvelujärjestelmän monimutkaisuus ja byrokratia vievät vasta kieltä oppimassa ja kotoutumassa olevilta nuorilta paljon voimia. Kun nuoret saavat apua paikan päällä koulussa olevilta sosiaaliohjaajilta, heillä on vähemmän poissaoloja opetuksesta. Sosiaaliohjaajat voivat myös muuten tukea nuoren säännöllistä koulunkäyntiä monin eri tavoin. Joskus sosiaaliohjaaja voi soittaa nuorelle aamuisin ja varmistaa, että nuori saa lähdetyksi kouluun.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjät: Anne-Maarit Pullinen, sosiaaliohjaaja Lotta Knuutila, sosiaaliohjaaja Aino-Marja Kairamo, johtava sosiaalityöntekijä Espoon maahanmuuttajapalvelut

Tavoiteltu muutos

Toiminnan tavoitteena on tukea vasta maahan tulleiden nuorten koulunkäyntiä, kotoutumista ja hyvinvointia. 

Sosiaaliohjaajien läsnäolo koulussa mahdollistaa, että nuoret saavat nopeasti tarvitsemansa tuen ja opettajat saavat keskittyä opetustehtävään. Sosiaaliohjaajat työskentelevät yhteistyössä niin opettajien, opiskelijahuoltohenkilönkunnan kuin nuoren oman sosiaalityöntekijänkin kanssa. Näin ollen tilanteissa, joissa nuoren tueksi tarvitaan laajempaa verkostoa se on helposti koottavissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Vasta maahan tulleet nuoret kouluymäpäristössä.

Sosiaaliohjaajat työskentelevät Omnian perusopetuksen alkuvaiheessa, jossa opiskelijat ovat 17 - 25-vuotiaita maahanmuuttajataustaisia nuoria. Suuri osa opiskelijoista on pakolaistaustaisia ja heistä monet ovat tulleet Suomeen yksin ilman huoltajaa alaikäisinä turvapaikanhakijoina.

Ratkaisun perusidea **

Toiminnan tavoitteena on tukea vasta maahan tulleiden nuorten koulunkäyntiä, kotoutumista ja hyvinvointia. Sosiaaliohjauksella tuetaan nuorten osallisuutta ja itsenäistä asioiden hoitamista. Yksilötapaamisten lisäksi nuorille tarjotaan ryhmämuotoista sosiaaliohjausta ja vapaa-ajan ryhmätoimintaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Sosiaaliohjaajien läsnäolo koulussa mahdollistaa, että nuoret saavat nopeasti tarvitsemansa tuen ja opettajat saavat keskittyä opetustehtävään. Sosiaaliohjaajat työskentelevät yhteistyössä niin opettajien, opiskelijahuoltohenkilönkunnan kuin nuoren oman sosiaalityöntekijänkin kanssa. Näin ollen tilanteissa, joissa nuoren tueksi tarvitaan laajempaa verkostoa se on helposti koottavissa.

Sosiaaliohjaajat järjestävät yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa nuorille vapaa-ajan toimintaa. Ryhmätoiminnan ja vapaa-ajantoiminnan avulla voidaan vähentää nuorten yksinäisyyttä ja myös tukea nuorten kokemaa osallisutta sekä kiinnittymistä yhteiskuntaan. Nuorille, joille koulunkäynnin aloittaminen Suomessa voi olla takkuista, on näissä vapaa-ajanryhmissä mahdollisuus myös kokea onnistumisen elämyksiä.

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Liitteenä Pohjoismaisen hyvinvointikeskuksen julkaisu Skolan en grund för lyckad inkludering - Nyanlända barn och unga i Norden, jossa artikkeli Espoon maahanmuuttajapalveluiden oppilaitokseen jalkautuvasta sosiaaliohjauksesta.

Liitteet