Oppilaitokseen jalkautuva kotoutujanuorten sosiaaliohjaus
Maahanmuuttajapalveluiden kaksi sosiaaliohjaajaa työskentelevät koulussa, jossa nuoret viettävät suuren osan ajastaan. Tämä mahdollistaa yhteistyön koulun ja sosiaalitoimen välillä ja näin pystytään ennaltaehkäisemään syrjäytymistä.
Tämä toimintamalli on tuotu Innokylän toimituksen puolesta vanhasta verkkopalvelusta (luotu 8.9.2917, viimeiseksi muokattu 9.2.2018).
Toimintamallin nimi
Maahanmuuttajapalveluiden kaksi sosiaaliohjaajaa työskentelevät koulussa, jossa nuoret viettävät suuren osan ajastaan. Tämä mahdollistaa yhteistyön koulun ja sosiaalitoimen välillä ja näin pystytään ennaltaehkäisemään syrjäytymistä.
Tämä toimintamalli on tuotu Innokylän toimituksen puolesta vanhasta verkkopalvelusta (luotu 8.9.2917, viimeiseksi muokattu 9.2.2018).
Toiminnan tavoitteena on tukea vasta maahan tulleiden nuorten koulunkäyntiä, kotoutumista ja hyvinvointia. Sosiaaliohjauksella tuetaan nuorten osallisuutta ja itsenäistä asioiden hoitamista. Yksilötapaamisten lisäksi nuorille tarjotaan ryhmämuotoista sosiaaliohjausta ja vapaa-ajan ryhmätoimintaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Vasta maahan tulleet nuoret kouluymäpäristössä.
Sosiaaliohjaajat työskentelevät Omnian perusopetuksen alkuvaiheessa, jossa opiskelijat ovat 17 - 25-vuotiaita maahanmuuttajataustaisia nuoria. Suuri osa opiskelijoista on pakolaistaustaisia ja heistä monet ovat tulleet Suomeen yksin ilman huoltajaa alaikäisinä turvapaikanhakijoina.
Sosiaaliohjaajien läsnäolo koulussa mahdollistaa, että nuoret saavat nopeasti tarvitsemansa tuen ja opettajat saavat keskittyä opetustehtävään. Sosiaaliohjaajat työskentelevät yhteistyössä niin opettajien, opiskelijahuoltohenkilönkunnan kuin nuoren oman sosiaalityöntekijänkin kanssa. Näin ollen tilanteissa, joissa nuoren tueksi tarvitaan laajempaa verkostoa se on helposti koottavissa.
Sosiaaliohjaajat järjestävät yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa nuorille vapaa-ajan toimintaa. Ryhmätoiminnan ja vapaa-ajantoiminnan avulla voidaan vähentää nuorten yksinäisyyttä ja myös tukea nuorten kokemaa osallisutta sekä kiinnittymistä yhteiskuntaan. Nuorille, joille koulunkäynnin aloittaminen Suomessa voi olla takkuista, on näissä vapaa-ajanryhmissä mahdollisuus myös kokea onnistumisen elämyksiä.