Osaamisen vahvistaminen pelillistämisen tuella (RRP, P4, I1)

Helsingin asiakasohjauksen ja kotihoidon kanssa laaditun työohjeen (sovitut tehtävät ja vastuut asiakkaan - yhteinen asiakas palveluketjussa) materiaalin jalkauttaminen ja osaamisen vahvistaminen myös käyttöönoton jälkeen sähköisen pelin muodossa.

Toimintaympäristö

Helsingissä kotihoidon ja kotiin vietävien palveluiden piiriin voi tulla useampaa reittiä. Pääasiallisia toimijoita ovat asiakasohjaus (sisältäen gerontologisen sosiaalityön) sekä kotihoito (sisältäen kuntouttavan arviointiyksikön). Riippuen asiakkaan toimintakyvystä voi asiakkaan palvelut olla järjestetty useammalta eri toimijalta, tai näiden yhdistelmänä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä pelille on ensisijaisesti Helsingin asiakasohjauksen ja gerontologisen sosiaalityön sekä kotihoidon että kuntouttavan arviointiyksikön henkilöstö. Peli soveltuu myös yksiköissä oleville opiskelijoille ja muille toiminnasta kiinnostuneille.

Ratkaisun perusidea

Maaliskuussa 2024 vahvistettiin käyttöön ja jalkautettavaksi Sovitut tehtävät ja vastuut -yhteinen asiakas hoito- ja palveluketjussa (asiakasohjaus, gerontologinen sosiaalityö, kuntouttava arviointiyksikkö ja kotihoito)-materiaali.  Materiaalia oli työstetty moniammatillisessa yhteistyössä eri tavoin syksystä 2023.  Materiaalista pidettiin seitsemän saman sisältöistä lähitilaisuutta, joihin oli kutsuttuna toimijoita kaikista liittyvistä palveluista. Lähitilaisuuden lisäksi pidettiin myös kaksi etätilaisuutta sisällön jalkauttamiseksi. 

Varsinaisen kirjallisen materiaalin sisältö

  • asiakasohjauksen rooli ja vastuut
  • gerontologisen sosiaalityön rooli ja vastuut
  • kuntouttavan arviointiyksikön rooli ja vastuut
  • kotihoidon rooli ja vastuut
  • yhteistyön ja yhteisen keskustelun merkitys 
  • lähetetiedot
  • asiasanojen merkitykset
  • lääkehoidon arviointi palveluissa

 

Seppo-pelillistämisalustalle rakennetun pelin sisältö

Pelissä on tarkoitus perehtyä tehtäviin asiakkaan hoito- ja palveluketjussa, kun palveluvastuu siirtyy asiakasohjauksen, kuntouttavan arviointiyksikön ja kotihoidon välillä.

Pelissä on neljä erillistä pelilautaa. Ne voi pelata kaikki, tai pelata vain yksittäisen pelin.

peli 1: Aili Asiakkaasta on tehty lähete asiakasohjauksesta kotihoitoon.

peli 2: Keijo Kuntoutuja siirtyy kuntarista kotihoitoon

peli 3: Ilkka Ikääntynyt, kotihoidon vanha asiakas, kotiutuu sairaala jaksolta

peli 4: kertaus

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto vaatii viestintää ja selkeiden ohjeiden laatimista. Tuloksia/kirjautuneita käyttäjiä on mahdollista seurata jolloin voidaan tilastoida tarvittaessa pelaajien määrää.

Käyttöönottokampanjaan on sitoutettu pelin pilotoinnissa mukana olleita henkilöitä ja johtoa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin käyttöotto vaatii soveltuvan (valmiin) pelillistämisalustan johon peli rakennetaan ja pelaajilla (mm. henkilöstö ja opiskelijat) pääsyn internetiin tietokoneella tai puhelimella. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Peli on pilotoitu ja otetaan käyttöön loppuvuodesta 2024. Käyttöönoton jälkeen oletetaan palveluiden järjestämiseen liittyvien poikkeamin jatkavan vähentymistään ja yhteistyön eri toimijoiden välillä paranevan.
Ajan kuluessa ja mahdollisten toiminnan muutosten tullessa voimaan on varauduttu pelialustaa päivittämään poistamalla, vaihtamalla ja lisäämällä sopivia tehtäviä.