Osaamisen vahvistaminen pelillistämisen tuella (RRP, P4, I1)
Helsingin asiakasohjauksen ja kotihoidon kanssa laaditun työohjeen (sovitut tehtävät ja vastuut asiakkaan - yhteinen asiakas palveluketjussa) materiaalin jalkauttaminen ja osaamisen vahvistaminen myös käyttöönoton jälkeen sähköisen pelin muodossa.
Helsingissä kotihoidon ja kotiin vietävien palveluiden piiriin voi tulla useampaa reittiä. Pääasiallisia toimijoita ovat asiakasohjaus (sisältäen gerontologisen sosiaalityön) sekä kotihoito (sisältäen kuntouttavan arviointiyksikön). Riippuen asiakkaan toimintakyvystä voi asiakkaan palvelut olla järjestetty useammalta eri toimijalta, tai näiden yhdistelmänä.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluissa luotiin keväällä 2024 työohje "Sovitut tehtävät ja vastuut -yhteinen asiakas hoito- ja palveluketjussa" joka määrittelee eri ammattilaisten roolia asiakkaan hoitopolulla. Helsingissä on paljon myös vaihtuvia ammattilaisia joiden tulee hallita ohjeistukset asiakkaan hoitopolun nivelkohdissa. Vaikka kirjallinen ohjeistus on luotu ja siitä järjestetty myös koulutuksia, on tarpeen varmistaa, että ohjeen sisältö on ammattilasilla hallussa.
Ohje on luotu moniammatillisessa yhteistyössä erilaisissa kokous- ja työpajarakenteissa. Mukana on ollut henkilöstöä ja johtoa kotihoidosta, asiakasohjauksesta, gerontologisesta sosiaalityöstä, lääkäripalveluista. Tarve kehittämiselle on noussut jokaisesta mukana olleesta toimijaryhmästä ja kirjallisen materiaalin tueksi haluttiin vielä toiminnallinen ja osallistava elementti. Kaikki toimijaryhmät olivat jo valmiiksi hyvin sitoutuneita kehittämiseen.
Tavoitteena on ollut vahvistaa osaamista ja varmistaa, että asiakkaat siirtyvät sujuvasti, viiveettä ja virheittä palveluiden välillä. Tavoitteena on ollut luoda ammattilaisille varmuutta oman työn tekemiseen sekä työkalu osaamisen kehittämiseen ja testaamiseen.
Pelialustan käyttäjämääriä voidaan seurata. Palvelupoikkeamia on seurattu vuodesta 2024 ja niiden määrää ja laatua on raportoitu koostetusti puolivuosittain kehityksen todentamiseksi. Arviointikysymyksiä:
-ovatko poikkeamat vähentyneet?
-onko pelialustaa käytetty?
-näkyykö pelialustan käyttäjämäärissä lomakauden alku (sijaiset)?
-millaista palautetta pelistä on saatu?
Kohderyhmänä pelille on ensisijaisesti Helsingin asiakasohjauksen ja gerontologisen sosiaalityön sekä kotihoidon että kuntouttavan arviointiyksikön henkilöstö. Peli soveltuu myös yksiköissä oleville opiskelijoille ja muille toiminnasta kiinnostuneille.