Osaamisen vahvistaminen pelillistämisen tuella (RRP, P4, I1)

Helsingin asiakasohjauksen ja kotihoidon kanssa laaditun työohjeen (sovitut tehtävät ja vastuut asiakkaan - yhteinen asiakas palveluketjussa) materiaalin jalkauttaminen ja osaamisen vahvistaminen myös käyttöönoton jälkeen sähköisen pelin muodossa.

Toimintaympäristö

Helsingissä kotihoidon ja kotiin vietävien palveluiden piiriin voi tulla useampaa reittiä. Pääasiallisia toimijoita ovat asiakasohjaus (sisältäen gerontologisen sosiaalityön) sekä kotihoito (sisältäen kuntouttavan arviointiyksikön). Riippuen asiakkaan toimintakyvystä voi asiakkaan palvelut olla järjestetty useammalta eri toimijalta, tai näiden yhdistelmänä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluissa luotiin keväällä 2024 työohje "Sovitut tehtävät ja vastuut -yhteinen asiakas hoito- ja palveluketjussa" joka määrittelee eri ammattilaisten roolia asiakkaan hoitopolulla. Helsingissä on paljon myös vaihtuvia ammattilaisia joiden tulee hallita ohjeistukset asiakkaan hoitopolun nivelkohdissa. Vaikka kirjallinen ohjeistus on luotu ja siitä järjestetty myös koulutuksia, on tarpeen varmistaa, että ohjeen sisältö on ammattilasilla hallussa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Toimintamallin eli pelin kohderyhmänä ovat lähinnä ammattilaiset arviointitoiminnassa ja kotihoidossa, mutta peli on avoin kaikille Helsingin kaupungin työntekijöille ja työharjoitteluaan suorittaville opiskelijoille. Päämääränä toki on turvata ikääntyneille asiakkaille sujuva siirtymä palvelusta toiseen ja hoidon jatkuvuus sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen sisällä.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ohje on luotu moniammatillisessa yhteistyössä erilaisissa kokous- ja työpajarakenteissa. Mukana on ollut henkilöstöä ja johtoa kotihoidosta, asiakasohjauksesta, gerontologisesta sosiaalityöstä, lääkäripalveluista. Tarve kehittämiselle on noussut jokaisesta mukana olleesta toimijaryhmästä ja kirjallisen materiaalin tueksi haluttiin vielä toiminnallinen ja osallistava elementti. Kaikki toimijaryhmät olivat jo valmiiksi hyvin sitoutuneita kehittämiseen.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on ollut vahvistaa osaamista ja varmistaa, että asiakkaat siirtyvät sujuvasti, viiveettä ja virheittä palveluiden välillä. Tavoitteena on ollut luoda ammattilaisille varmuutta oman työn tekemiseen sekä työkalu osaamisen kehittämiseen ja testaamiseen.

Muutoksen mittaaminen

Pelialustan käyttäjämääriä voidaan seurata. Palvelupoikkeamia on seurattu vuodesta 2024 ja niiden määrää ja laatua on raportoitu koostetusti puolivuosittain kehityksen todentamiseksi. Arviointikysymyksiä:

-ovatko poikkeamat vähentyneet?

-onko pelialustaa käytetty?

-näkyykö pelialustan käyttäjämäärissä lomakauden alku (sijaiset)?

-millaista palautetta pelistä on saatu?

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä pelille on ensisijaisesti Helsingin asiakasohjauksen ja gerontologisen sosiaalityön sekä kotihoidon että kuntouttavan arviointiyksikön henkilöstö. Peli soveltuu myös yksiköissä oleville opiskelijoille ja muille toiminnasta kiinnostuneille.

Ratkaisun perusidea

Maaliskuussa 2024 vahvistettiin käyttöön ja jalkautettavaksi Sovitut tehtävät ja vastuut -yhteinen asiakas hoito- ja palveluketjussa (asiakasohjaus, gerontologinen sosiaalityö, kuntouttava arviointiyksikkö ja kotihoito)-materiaali.  Materiaalia oli työstetty moniammatillisessa yhteistyössä eri tavoin syksystä 2023.  Materiaalista pidettiin seitsemän saman sisältöistä lähitilaisuutta, joihin oli kutsuttuna toimijoita kaikista liittyvistä palveluista. Lähitilaisuuden lisäksi pidettiin myös kaksi etätilaisuutta sisällön jalkauttamiseksi. 

Varsinaisen kirjallisen materiaalin sisältö

  • asiakasohjauksen rooli ja vastuut
  • gerontologisen sosiaalityön rooli ja vastuut
  • kuntouttavan arviointiyksikön rooli ja vastuut
  • kotihoidon rooli ja vastuut
  • yhteistyön ja yhteisen keskustelun merkitys 
  • lähetetiedot
  • asiasanojen merkitykset
  • lääkehoidon arviointi palveluissa

 

Seppo-pelillistämisalustalle rakennetun pelin sisältö

Pelissä on tarkoitus perehtyä tehtäviin asiakkaan hoito- ja palveluketjussa, kun palveluvastuu siirtyy asiakasohjauksen, kuntouttavan arviointiyksikön ja kotihoidon välillä.

Pelissä on neljä erillistä pelilautaa. Ne voi pelata kaikki, tai pelata vain yksittäisen pelin.

peli 1: Aili Asiakkaasta on tehty lähete asiakasohjauksesta kotihoitoon.

peli 2: Keijo Kuntoutuja siirtyy kuntouttavasta arviointiyksiköstä kotihoitoon

peli 3: Ilkka Ikääntynyt, kotihoidon vanha asiakas, kotiutuu sairaalajaksolta

peli 4: kertaus

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto vaatii viestintää ja selkeiden ohjeiden laatimista. Peli ja ohjeet löytyvät samalta intra-sivulta alkuperäisen ohjeen kanssa. Peliä on markkinoitu sähköpostein ja tulostettavin qr-koodein, joita on jaettu työpisteille. Tuloksia/kirjautuneita käyttäjiä on mahdollista seurata jolloin voidaan tilastoida tarvittaessa pelaajien määrää.

Käyttöönottokampanjaan on sitoutettu pelin pilotoinnissa mukana olleita henkilöitä ja johtoa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Pelin alustaksi on valikoitu Seppo-pelillistämisalusta, joka on Helsingin kaupungilla käytössä muutoinkin. Toimintamallin käyttöönotto ei näin ollen ole vaatinut erillistä hankintaa ja sitä kautta jatkuvaa rahallista resurssia. Pelin rakentaminen on vaatinut työpanosta, mutta valmiin pelin ylläpito ei vaadi resurssia, ellei siihen haluta tehdä muutoksia.

Toimintamallin käyttöotto vaatii  pelaajilla (mm. henkilöstö ja opiskelijat) pääsyn internetiin tietokoneella tai puhelimella.

Alustalla tehtyjen pelien pelaaminen on helppoa, joten eri kohderyhmille soveltaminen on mahdollista. On syytä arvioida, milloin peli tukee oppimista ja osaamista ja milloin se on ylimääräistä resurssien tuhlaamista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Peli on pilotoitu ja otettu käyttöön loppuvuodesta 2024. Käyttöönoton jälkeen palveluiden järjestämiseen liittyvät poikkeamat  ovat vähentyneet ja yhteistyö eri toimijoiden välillä parantunut. Pelin käyttäjämääriä on seurattu ja palautteisiin on reagoitu.


Ajan kuluessa ja mahdollisten toiminnan muutosten tullessa voimaan on varauduttu pelialustaa päivittämään poistamalla, vaihtamalla ja lisäämällä sopivia tehtäviä.