Osaamisen vahvistaminen pelillistämisen tuella (RRP, P4, I1)

Helsingin asiakasohjauksen ja kotihoidon kanssa laaditun työohjeen (sovitut tehtävät ja vastuut asiakkaan - yhteinen asiakas palveluketjussa) materiaalin jalkauttaminen ja osaamisen vahvistaminen myös käyttöönoton jälkeen sähköisen pelin muodossa.

Model name
Osaamisen vahvistaminen pelillistämisen tuella (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Helsingin asiakasohjauksen ja kotihoidon kanssa laaditun työohjeen (sovitut tehtävät ja vastuut asiakkaan - yhteinen asiakas palveluketjussa) materiaalin jalkauttaminen ja osaamisen vahvistaminen myös käyttöönoton jälkeen sähköisen pelin muodossa.

Toteutuspaikka
Helsinki, asiakasohjaus ja kotihoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Kirsi Ylinen

Luotu

12.11.2024

Viimeksi muokattu

04.08.2025
Ratkaisun perusidea

Maaliskuussa 2024 vahvistettiin käyttöön ja jalkautettavaksi Sovitut tehtävät ja vastuut -yhteinen asiakas hoito- ja palveluketjussa (asiakasohjaus, gerontologinen sosiaalityö, kuntouttava arviointiyksikkö ja kotihoito)-materiaali.  Materiaalia oli työstetty moniammatillisessa yhteistyössä eri tavoin syksystä 2023.  Materiaalista pidettiin seitsemän saman sisältöistä lähitilaisuutta, joihin oli kutsuttuna toimijoita kaikista liittyvistä palveluista. Lähitilaisuuden lisäksi pidettiin myös kaksi etätilaisuutta sisällön jalkauttamiseksi. 

Varsinaisen kirjallisen materiaalin sisältö

  • asiakasohjauksen rooli ja vastuut
  • gerontologisen sosiaalityön rooli ja vastuut
  • kuntouttavan arviointiyksikön rooli ja vastuut
  • kotihoidon rooli ja vastuut
  • yhteistyön ja yhteisen keskustelun merkitys 
  • lähetetiedot
  • asiasanojen merkitykset
  • lääkehoidon arviointi palveluissa

 

Seppo-pelillistämisalustalle rakennetun pelin sisältö

Pelissä on tarkoitus perehtyä tehtäviin asiakkaan hoito- ja palveluketjussa, kun palveluvastuu siirtyy asiakasohjauksen, kuntouttavan arviointiyksikön ja kotihoidon välillä.

Pelissä on neljä erillistä pelilautaa. Ne voi pelata kaikki, tai pelata vain yksittäisen pelin.

peli 1: Aili Asiakkaasta on tehty lähete asiakasohjauksesta kotihoitoon.

peli 2: Keijo Kuntoutuja siirtyy kuntouttavasta arviointiyksiköstä kotihoitoon

peli 3: Ilkka Ikääntynyt, kotihoidon vanha asiakas, kotiutuu sairaalajaksolta

peli 4: kertaus

Toimintaympäristö

Helsingissä kotihoidon ja kotiin vietävien palveluiden piiriin voi tulla useampaa reittiä. Pääasiallisia toimijoita ovat asiakasohjaus (sisältäen gerontologisen sosiaalityön) sekä kotihoito (sisältäen kuntouttavan arviointiyksikön). Riippuen asiakkaan toimintakyvystä voi asiakkaan palvelut olla järjestetty useammalta eri toimijalta, tai näiden yhdistelmänä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä pelille on ensisijaisesti Helsingin asiakasohjauksen ja gerontologisen sosiaalityön sekä kotihoidon että kuntouttavan arviointiyksikön henkilöstö. Peli soveltuu myös yksiköissä oleville opiskelijoille ja muille toiminnasta kiinnostuneille.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto vaatii viestintää ja selkeiden ohjeiden laatimista. Peli ja ohjeet löytyvät samalta intra-sivulta alkuperäisen ohjeen kanssa. Peliä on markkinoitu sähköpostein ja tulostettavin qr-koodein, joita on jaettu työpisteille. Tuloksia/kirjautuneita käyttäjiä on mahdollista seurata jolloin voidaan tilastoida tarvittaessa pelaajien määrää.

Käyttöönottokampanjaan on sitoutettu pelin pilotoinnissa mukana olleita henkilöitä ja johtoa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Peli on pilotoitu ja otettu käyttöön loppuvuodesta 2024. Käyttöönoton jälkeen palveluiden järjestämiseen liittyvät poikkeamat  ovat vähentyneet ja yhteistyö eri toimijoiden välillä parantunut. Pelin käyttäjämääriä on seurattu ja palautteisiin on reagoitu.


Ajan kuluessa ja mahdollisten toiminnan muutosten tullessa voimaan on varauduttu pelialustaa päivittämään poistamalla, vaihtamalla ja lisäämällä sopivia tehtäviä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Pelin alustaksi on valikoitu Seppo-pelillistämisalusta, joka on Helsingin kaupungilla käytössä muutoinkin. Toimintamallin käyttöönotto ei näin ollen ole vaatinut erillistä hankintaa ja sitä kautta jatkuvaa rahallista resurssia. Pelin rakentaminen on vaatinut työpanosta, mutta valmiin pelin ylläpito ei vaadi resurssia, ellei siihen haluta tehdä muutoksia.

Toimintamallin käyttöotto vaatii  pelaajilla (mm. henkilöstö ja opiskelijat) pääsyn internetiin tietokoneella tai puhelimella.

Alustalla tehtyjen pelien pelaaminen on helppoa, joten eri kohderyhmille soveltaminen on mahdollista. On syytä arvioida, milloin peli tukee oppimista ja osaamista ja milloin se on ylimääräistä resurssien tuhlaamista.

Kansikuva
osaamisen vahvistaminen pelillistämisen tuella

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä