Viestintämalli on kehitetty osallistamaan henkilöstö ja asiakkaat Kustannustietoinen kotihoito -hankkeeseen ja sen tavoitteisiin.

Hankkeen tavoitteena on sujuva, laadukas ja taloudellinen kotihoito asiakkaan parhaaksi ja veto- ja pitovoimainen työpaikka henkilöstölle.

 

 

Toimintaympäristö **

Helsingin kotihoidon yksi kehittämiskohteista on henkilöstön pito- ja vetovoima, sillä henkilöstön pysyvyydessä ja saatavuudessa on haasteita.

Kotihoidon tuottaminen Helsingissä on verrokkikuntia kalliimpaa. Tässä toimintaympäristössä on välttämätöntä osallistaa koko henkilöstö kehittämistyöhön.

Liitteet
Kuva
Piirroskuva Helsinki ja sen asukkaat (piirtäjä Tussitaikurit)
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Helsingin kotihoitoa on tarve kehittää niin, että asiakkaat saavat yhdenvertaista ja samanlaista palvelua koko kaupungissa ja palvelut tuotetaan tarkoituksenmukaisesti ja taloudellisesti. Tämä tarkoittaa myös asiakaskokemuksen, palvelujen laadun ja vaikuttavuuden sekä henkilöstökokemuksen kehittämistä.

Henkilöstö kokee, että kehittämistä tehdään irrallaan arjesta. Henkilöstöä ei kuulla kehittämisessä. Tällä osallistavalla toimintamallilla pyrimme haastamaan henkilöstöä mukaan kehittämistyöhön.

Viestintämallilla kerromme, että oikeasti välitämme henkilöstöstä. Pyrimme ymmärtämään arkea ja toimintaympäristöä jossa henkilöstö työskentelee.

Viestintä tukee koko hankkeen tavoitteiden saavuttamisessa. 

Liitteet
Kuva
Kusti- hankkeen kuvaus ydinviestistä.
Kuva
Kusti- hankkeen viestinnän perusteet.
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Ymmärrys kustannustietoisuuden merkityksestä. 

Katso kuvasta mitä, miksi ja miten sen teemme viestinnän avulla!

Liitteet
Kuva
Ydinviestin kuvaus viestintäkanavista, tavoitteista ja keinoista.
Tavoiteltu muutos

Viestinnällä halutaan kertoa, miten kotona asumisen tuki koskettaa meitä kaikkia ja miten arvosta ja merkityksellistä työtä kotihoidossa tehdään. 

Haluamme osallistaa kaikki: henkilöstö, asiakkaat ja johto mukaan muutokseen.

Kaikilla teoilla, pienilläkin on merkitystä vaikuttavuuteen ja tuottavuuteen.

Liitteet
Kuva
Kuva kotihoidon työtehtävistä.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Viestinnän kohderyhmänä on ensisijaisesti kotihoidon henkilöstö ja kotihoidon asiakkaat ja heidän läheisensä. Lisäksi viestintää suunnataan kotihoidon johdolle (esihenkilöt ja päälliköt) ja muulle organisaation johdolle.

Viestintäkanavat tavoittavat myös organisaation ulkopuolisia kohderyhmiä, yhteistyökumppaneita ja muita henkilöitä.

Liitteet
Kuva
Viestinnän suunnan tärkeysjärjestys.
Ratkaisun perusidea **

Viestintämallin perusidea on viestiä useissa eri kanavissa ja matalalla kynnyksellä kohderyhmä huomioiden. Vastavuoroisuus on huomioitu kyselyissä, palautteen pyytämisissä, henkilöstötilaisuuksissa ja kannustamalla henkilöstöä pitämään yhteyttä hankehenkilöstöön.

Jos haluat tutustua tarkemmin erilaisiin viesteihin, niin avaa kehittämisen polku, kuvaa ja jaa osio.

 

Viestintäratkaisut:

- Kotihoito- Helsingin sykkivä sydän piirrosvideo

- Kustin kuukausiviestit

- Kaupungin sisäinen intranet

- Massatekstiviestit henkilöstölle

- Henkilöstötilaisuudet

- Sosiaalinen media

- Kotihoidon asiakkaiden läheiskysely

Liitteet
Helsinki Kotihoito Helsingin sykkivä sydän
Kuva
Kotihoito- Helsingin sykkivä sydän piirrosvideon esittely.
Kuva
Kustin kuukausiviestin esittely.
Kuva
Kustin kuukausiviestit kuvana.
Kuva
Kuva Kusti- hankkeen intranet sivusta.
Kuva
Kuva massatekstiviestistä henkilöstölle.
Kuva
Piirroskuva henkilöstötilaisuudesta.
Kuva
Piirroskuva henkilöstötilaisuudesta.
Kuva
Kuva sosiaalisesta mediasta.
Kuva
Kuva läheiskyselyn tuloksista.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Hankkeen kuukausiviestille sovittiin julkaisuaikataulu. Viesti toistui joka kuukauden alussa. Kuukausiviesti juurtuu hankkeen loppupuolella Helsingin kotihoidon kuukausiviestiksi.

Henkilöstötilaisuuksista kehitetään toimintamalli, joka huomio henkilöstön äänen.

Läheiskyselyn tuloksista kehitetään uusia toimintamalleja asiakkaan ja henkilöstön parhaaksi ja tiedon lisäämiseksi.

Henkilöstö on ollut mukana kaikissa kehittämisen vaiheissa, jotta toiminta jatkuu hankeen päätyttyä.

 

Viestintämallit on pyritty luomaan samaan aikaan kiinnostaviksi ja vakavasti otettaviksi. Kuitenkin niin, että malleja on helppo toteuttaa kotihoidon henkilöstöllä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Mitä olemme oppineet:

Kysy, kuuntele ja muokkaa viestintää kuulijoiden näköiseksi.

Ole rohkea ja kokeile uusia tapoja. Viesti vielä enemmän.

 

Toimintamalli on sovellettavissa eri toimintaympäristössä ja organisaatiossa. Mallista voi poimia itselleen toimivia viestintäkeinoja.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Henkilöstö- ja opiskelijoiden vetovoimatilaisuudet on otettu pysyväksi toimintamalliksi.

Kuukausiviestin jatkumista hankkeen päätyttyä selvitettiin yhdessä viestinnän kanssa ja todettiin, että sitä ei pystytä toiminnassa jatkamaan.

Läheiskyselystä saatiin arvokasta tietoa ja se toteutetaan joka toinen vuosi. Säännöllinen läheisyhteydenpito on otettu osaksi hoito- ja palvelusuunnitelmaa.