Osallistava hankeviestintä
Viestintämalli on kehitetty osallistamaan henkilöstö ja asiakkaat Kustannustietoinen kotihoito -hankkeeseen ja sen tavoitteisiin.
Hankkeen tavoitteena on sujuva, laadukas ja taloudellinen kotihoito asiakkaan parhaaksi ja veto- ja pitovoimainen työpaikka henkilöstölle.
Helsingin kotihoidon yksi kehittämiskohteista on henkilöstön pito- ja vetovoima, sillä henkilöstön pysyvyydessä ja saatavuudessa on haasteita.
Kotihoidon tuottaminen Helsingissä on verrokkikuntia kalliimpaa. Tässä toimintaympäristössä on välttämätöntä osallistaa koko henkilöstö kehittämistyöhön.
Helsingin kotihoitoa on tarve kehittää niin, että asiakkaat saavat yhdenvertaista ja samanlaista palvelua koko kaupungissa ja palvelut tuotetaan tarkoituksenmukaisesti ja taloudellisesti. Tämä tarkoittaa myös asiakaskokemuksen, palvelujen laadun ja vaikuttavuuden sekä henkilöstökokemuksen kehittämistä.
Henkilöstö kokee, että kehittämistä tehdään irrallaan arjesta. Henkilöstöä ei kuulla kehittämisessä. Tällä osallistavalla toimintamallilla pyrimme haastamaan henkilöstöä mukaan kehittämistyöhön.
Viestintämallilla kerromme, että oikeasti välitämme henkilöstöstä. Pyrimme ymmärtämään arkea ja toimintaympäristöä jossa henkilöstö työskentelee.
Viestintä tukee koko hankkeen tavoitteiden saavuttamisessa.
Viestinnällä halutaan kertoa, miten kotona asumisen tuki koskettaa meitä kaikkia ja miten arvosta ja merkityksellistä työtä kotihoidossa tehdään.
Haluamme osallistaa kaikki: henkilöstö, asiakkaat ja johto mukaan muutokseen.
Kaikilla teoilla, pienilläkin on merkitystä vaikuttavuuteen ja tuottavuuteen.
Viestinnän kohderyhmänä on ensisijaisesti kotihoidon henkilöstö ja kotihoidon asiakkaat ja heidän läheisensä. Lisäksi viestintää suunnataan kotihoidon johdolle (esihenkilöt ja päälliköt) ja muulle organisaation johdolle.
Viestintäkanavat tavoittavat myös organisaation ulkopuolisia kohderyhmiä, yhteistyökumppaneita ja muita henkilöitä.