Osallistava hankeviestintä
Viestintämalli on kehitetty osallistamaan henkilöstö ja asiakkaat Kustannustietoinen kotihoito -hankkeeseen ja sen tavoitteisiin.
Hankkeen tavoitteena on sujuva, laadukas ja taloudellinen kotihoito asiakkaan parhaaksi ja veto- ja pitovoimainen työpaikka henkilöstölle.
Toimintamallin nimi
Viestintämalli on kehitetty osallistamaan henkilöstö ja asiakkaat Kustannustietoinen kotihoito -hankkeeseen ja sen tavoitteisiin.
Hankkeen tavoitteena on sujuva, laadukas ja taloudellinen kotihoito asiakkaan parhaaksi ja veto- ja pitovoimainen työpaikka henkilöstölle.
Viestintämallin perusidea on viestiä useissa eri kanavissa ja matalalla kynnyksellä kohderyhmä huomioiden. Vastavuoroisuus on huomioitu kyselyissä, palautteen pyytämisissä, henkilöstötilaisuuksissa ja kannustamalla henkilöstöä pitämään yhteyttä hankehenkilöstöön.
Jos haluat tutustua tarkemmin erilaisiin viesteihin, niin avaa kehittämisen polku, kuvaa ja jaa osio.
Viestintäratkaisut:
- Kotihoito- Helsingin sykkivä sydän piirrosvideo
- Kustin kuukausiviestit
- Kaupungin sisäinen intranet
- Massatekstiviestit henkilöstölle
- Henkilöstötilaisuudet
- Sosiaalinen media
- Kotihoidon asiakkaiden läheiskysely
Helsingin kotihoidon yksi kehittämiskohteista on henkilöstön pito- ja vetovoima, sillä henkilöstön pysyvyydessä ja saatavuudessa on haasteita.
Kotihoidon tuottaminen Helsingissä on verrokkikuntia kalliimpaa. Tässä toimintaympäristössä on välttämätöntä osallistaa koko henkilöstö kehittämistyöhön.
Viestinnän kohderyhmänä on ensisijaisesti kotihoidon henkilöstö ja kotihoidon asiakkaat ja heidän läheisensä. Lisäksi viestintää suunnataan kotihoidon johdolle (esihenkilöt ja päälliköt) ja muulle organisaation johdolle.
Viestintäkanavat tavoittavat myös organisaation ulkopuolisia kohderyhmiä, yhteistyökumppaneita ja muita henkilöitä.
Hankkeen kuukausiviestille sovittiin julkaisuaikataulu. Viesti toistui joka kuukauden alussa. Kuukausiviesti juurtuu hankkeen loppupuolella Helsingin kotihoidon kuukausiviestiksi.
Henkilöstötilaisuuksista kehitetään toimintamalli, joka huomio henkilöstön äänen.
Läheiskyselyn tuloksista kehitetään uusia toimintamalleja asiakkaan ja henkilöstön parhaaksi ja tiedon lisäämiseksi.
Henkilöstö on ollut mukana kaikissa kehittämisen vaiheissa, jotta toiminta jatkuu hankeen päätyttyä.
Viestintämallit on pyritty luomaan samaan aikaan kiinnostaviksi ja vakavasti otettaviksi. Kuitenkin niin, että malleja on helppo toteuttaa kotihoidon henkilöstöllä.
Henkilöstö- ja opiskelijoiden vetovoimatilaisuudet on otettu pysyväksi toimintamalliksi.
Kuukausiviestin jatkumista hankkeen päätyttyä selvitettiin yhdessä viestinnän kanssa ja todettiin, että sitä ei pystytä toiminnassa jatkamaan.
Läheiskyselystä saatiin arvokasta tietoa ja se toteutetaan joka toinen vuosi. Säännöllinen läheisyhteydenpito on otettu osaksi hoito- ja palvelusuunnitelmaa.