Viestintämalli on kehitetty osallistamaan henkilöstö ja asiakkaat Kustannustietoinen kotihoito -hankkeeseen ja sen tavoitteisiin.

Hankkeen tavoitteena on sujuva, laadukas ja taloudellinen kotihoito asiakkaan parhaaksi ja veto- ja pitovoimainen työpaikka henkilöstölle.

 

 

Toimintamallin nimi
Osallistava hankeviestintä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Viestintämalli on kehitetty osallistamaan henkilöstö ja asiakkaat Kustannustietoinen kotihoito -hankkeeseen ja sen tavoitteisiin.

Hankkeen tavoitteena on sujuva, laadukas ja taloudellinen kotihoito asiakkaan parhaaksi ja veto- ja pitovoimainen työpaikka henkilöstölle.

 

 

Toteutuspaikka
Helsingin kotihoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Kotihoidon työntekijät ja asiakkaat yhdessä (piirtäjä Tussitaikurit)

Tekijä

Marja Janhunen

Luotu

21.03.2023

Viimeksi muokattu

24.11.2023
Ratkaisun perusidea

Viestintämallin perusidea on viestiä useissa eri kanavissa ja matalalla kynnyksellä kohderyhmä huomioiden. Vastavuoroisuus on huomioitu kyselyissä, palautteen pyytämisissä, henkilöstötilaisuuksissa ja kannustamalla henkilöstöä pitämään yhteyttä hankehenkilöstöön.

Jos haluat tutustua tarkemmin erilaisiin viesteihin, niin avaa kehittämisen polku, kuvaa ja jaa osio.

 

Viestintäratkaisut:

- Kotihoito- Helsingin sykkivä sydän piirrosvideo

- Kustin kuukausiviestit

- Kaupungin sisäinen intranet

- Massatekstiviestit henkilöstölle

- Henkilöstötilaisuudet

- Sosiaalinen media

- Kotihoidon asiakkaiden läheiskysely

Toimintaympäristö

Helsingin kotihoidon yksi kehittämiskohteista on henkilöstön pito- ja vetovoima, sillä henkilöstön pysyvyydessä ja saatavuudessa on haasteita.

Kotihoidon tuottaminen Helsingissä on verrokkikuntia kalliimpaa. Tässä toimintaympäristössä on välttämätöntä osallistaa koko henkilöstö kehittämistyöhön.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Viestinnän kohderyhmänä on ensisijaisesti kotihoidon henkilöstö ja kotihoidon asiakkaat ja heidän läheisensä. Lisäksi viestintää suunnataan kotihoidon johdolle (esihenkilöt ja päälliköt) ja muulle organisaation johdolle.

Viestintäkanavat tavoittavat myös organisaation ulkopuolisia kohderyhmiä, yhteistyökumppaneita ja muita henkilöitä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hankkeen kuukausiviestille sovittiin julkaisuaikataulu. Viesti toistui joka kuukauden alussa. Kuukausiviesti juurtuu hankkeen loppupuolella Helsingin kotihoidon kuukausiviestiksi.

Henkilöstötilaisuuksista kehitetään toimintamalli, joka huomio henkilöstön äänen.

Läheiskyselyn tuloksista kehitetään uusia toimintamalleja asiakkaan ja henkilöstön parhaaksi ja tiedon lisäämiseksi.

Henkilöstö on ollut mukana kaikissa kehittämisen vaiheissa, jotta toiminta jatkuu hankeen päätyttyä.

 

Viestintämallit on pyritty luomaan samaan aikaan kiinnostaviksi ja vakavasti otettaviksi. Kuitenkin niin, että malleja on helppo toteuttaa kotihoidon henkilöstöllä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Henkilöstö- ja opiskelijoiden vetovoimatilaisuudet on otettu pysyväksi toimintamalliksi.

Kuukausiviestin jatkumista hankkeen päätyttyä selvitettiin yhdessä viestinnän kanssa ja todettiin, että sitä ei pystytä toiminnassa jatkamaan.

Läheiskyselystä saatiin arvokasta tietoa ja se toteutetaan joka toinen vuosi. Säännöllinen läheisyhteydenpito on otettu osaksi hoito- ja palvelusuunnitelmaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Mitä olemme oppineet:

Kysy, kuuntele ja muokkaa viestintää kuulijoiden näköiseksi.

Ole rohkea ja kokeile uusia tapoja. Viesti vielä enemmän.

 

Toimintamalli on sovellettavissa eri toimintaympäristössä ja organisaatiossa. Mallista voi poimia itselleen toimivia viestintäkeinoja.