Osallisuusillat asiakasosallisuutta vahvistamassa
Toimintamallin tavoitteena on tarjota uusi väylä osallisuuteen. Osallisuusilloissa asiakas/läheinen/työntekijä saa jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan kotona asuvan iäkkään näkökulmasta.
Asiakasosallisuus merkitsee mukanaoloa, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista, sekä vaikuttamista yhteisiin palveluihin ja rakenteisiin. Asiakasosallisuuden näkökulmasta kotona asuva ikäihminen, hänen omaisensa ja läheisensä, sekä / tai sote ammattilainen pääsee vaikuttamaan osallisuudellaan ja kokemuksellaan palveluiden kehittämiseen ja arviointiin vuorovaikutteisesti yhdessä asiantuntijavetoisesti. Osallisuus itsessään on toiminatamallissa myös tiedonsaantia palveluista ja eri toimintatavoista.
Uusi toimintamalli edistää osallisuuden mahdollisuuksia pitkien välimatkojen Kainuussa eritoten kotonaan asuville ikäihmisille, sekä heidän omaisillensa ja läheisille, jotka saattavat asua kaukana. Myös sote ammattilaisten on mahdollista osallistua tilaisuuksiin halutessaan.
Toimintamalli vastaa myös laissa säädeltyyn hyvinvointialueen asukkaiden ja palveluita käyttävien oikeuteen osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan.
Kohderyhmään kuuluivat kainuulaiset kotona asuvat ikäihmiset, sekä heidän omaisensa ja läheisensä. Kohderyhmää olivat myös sote ammattilaiset. Asiakasymmärrystä on kerrytetty kuulemalla ikäihmisiä sekä heidän omaisiaan ja läheisiään muiden osallistavien toimintatapojen myötä.