Toimintamallin tavoitteena on tarjota uusi väylä osallisuuteen. Osallisuusilloissa asiakas/läheinen/työntekijä saa jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan kotona asuvan iäkkään näkökulmasta. 

Toimintamallin nimi
Osallisuusillat asiakasosallisuutta vahvistamassa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena on tarjota uusi väylä osallisuuteen. Osallisuusilloissa asiakas/läheinen/työntekijä saa jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan kotona asuvan iäkkään näkökulmasta. 

Toteutuspaikka
asiakkaat, läheiset, ammattilaiset ikääntyneiden kotona asumista tukevissa palveluissa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Piia Tuhkanen

Luotu

23.08.2023

Viimeksi muokattu

19.12.2023
Ratkaisun perusidea

Osallisuusillat toteutettiin etäyhteyksillä kainuulaisille kotona asuville ikäihmisille, heidän omaisilleen ja läheisilleen sekä sote ammattilaisille. Osallistujilla oli mahdollisuus tulla mukaan anonyymisti.  

Tavoitteena oli ottaa käyttöön uusi toimintatapa, joka vahvistaa osallisuutta.  

Tarkoituksena osallisuusilloissa oli kuulla kohderyhmää ja saada heiltä palautteita, sekä esitellä hyvinvointialueen ja kolmannen sektorin toimintaa. Osallisuusilloissa on mahdollista kertoa myös yksityisen sektorin palveluista.   

Osallisuusiltoja markkinoitiin sähköisesti eri kanavilla. Ensimmäisen osallisuusillan jälkeen markkinointia kohdennettiin vielä järjestettäväksi kisakatsomoina. 

Teemoitetut tapaamiset järjestettiin etäyhteyksien välityksellä ilta-aikaan klo 17–19, ja niihin tulo oli ajateltu liukuvana, osallistujat pystyisivät tulemaan paikalle mihin aikaan tahansa, ja lähtemään halutessaan. Mukana osallisuusiltojen alustajina oli asiantuntijoita.  

Toimintaympäristö

Asiakasosallisuus merkitsee mukanaoloa, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista, sekä vaikuttamista yhteisiin palveluihin ja rakenteisiin. Asiakasosallisuuden näkökulmasta kotona asuva ikäihminen, hänen omaisensa ja läheisensä, sekä / tai sote ammattilainen pääsee vaikuttamaan osallisuudellaan ja kokemuksellaan palveluiden kehittämiseen ja arviointiin vuorovaikutteisesti yhdessä asiantuntijavetoisesti. Osallisuus itsessään on toiminatamallissa myös tiedonsaantia palveluista ja eri toimintatavoista.  

Uusi toimintamalli edistää osallisuuden mahdollisuuksia pitkien välimatkojen Kainuussa eritoten kotonaan asuville ikäihmisille, sekä heidän omaisillensa ja läheisille, jotka saattavat asua kaukana. Myös sote ammattilaisten on mahdollista osallistua tilaisuuksiin halutessaan. 

Toimintamalli vastaa myös laissa säädeltyyn hyvinvointialueen asukkaiden ja palveluita käyttävien oikeuteen osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan.   

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmään kuuluivat kainuulaiset kotona asuvat ikäihmiset, sekä heidän omaisensa ja läheisensä. Kohderyhmää olivat myös sote ammattilaiset.   Asiakasymmärrystä on kerrytetty kuulemalla ikäihmisiä sekä heidän omaisiaan ja läheisiään muiden osallistavien toimintatapojen myötä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallista on informoitu asiakasohjauksen ja ikäihmisten palvelualueen esihenkilöstöä. Toimintamallin käyttöönotosta ei ole toistaiseksi tietoa. 

Toimintamallin käyttöönottaminen vaatii etäyhteyksiä ja suunnitelmallista valmistautumista kohderyhmän tavoittamiseksi eri kanavia pitkin, osallisuusiltojen teemoitusta ja aikataulutusta, sekä kahden asiantuntija ammattilaisen työaikaresursseja. Toimintamallissa on hyvä huomioida riittävä ajoissa tehty suunnitelma, jolloin saadaan sovittua yhteistyökumppanit teemojen ympärille sekä kuntien tai kolmannen sektorin ohjaamat kisakatsomot. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Uutta osallistavaa toimintatapaa kokeiltiin ja saatiin kerättyä kokemuksia, mutta asiakasosallisuus ei vahvistunut vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Suunnittelijat, jotka toimivat osallisuusiltojen vetäjinä, pohtivat sitä, olisiko markkinointia voinut toteuttaa muissa kanavissa, kuten Omasote etusivu tai tekstiviestillä kohdennettuna ikäihmisille. Myös markkinoinnin kohdentamiseen ikäihmisille tutuilla sanoilla ja tavoilla on tärkeää. Ikäihmisiltä saadun palautteen mukaan tekstiviestit oli ikäihmisiä tehokkaasti tavoittava tapa. Myös aktiivinen markkinointi kolmannen sektorin toimijoihin kisakatsomoiden perustamiseksi on tärkeää huomioida hyvissä ajoin, jolloin toimijat ehtivät suunnitella oman ohjelmansa ja viestiä omissa kanavissaan. 

Osallisuusiltojen teemat olivat mielestämme hyviä ja aiheet mukailivat kuntakierrosten tuloksia. Pohdimme, olisiko aiheet, jotka olisi valittu ikäihmisten näkökulmista, voineet kerätä osallistujia. Ikäihmisiä ja läheisiä kiinnostava alustaja ja aihe tuovat ikäihmisiä mukaan keskustelemaan aiheesta. Haasteena koettiin myös ikääntyneiden riittävä digiosaaminen, joka vielä toistaiseksi estää osallistumasta vastaaviin osallistaviin toimintatapoihin.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voidaan soveltaa eri kohderyhmille. Toimintamallin soveltaminen vaatii aikataulutusta, yhteistyöverkostoja, sekä osaamista etäyhteyksien hallintaan ja kiinnostusta valittuihin teemoihin. Toimintamallia käytettäessä on hyvä perehtyä valitun kohderyhmän käyttämään kieleen (ts. käytä esimerkiksi ikääntyneille tuttua kieltä, vältä trendisanoja ja ns. kapulakieltä). 

Kansikuva
ikääntynyt, palvelut, asiakasosallisuus

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä