Kiireisen päivystyksen työnjakoa ja tehtäviä tulee kehittää. Tavoitteena on kehittää päivystyksen osastonsihteereiden tehtävää niin, että helpotetaan muiden ammattilaisten työskentelyä.

Toimintaympäristö **

Päivystyksen kiire on lisääntynyt vuosien aikana. Samaan aikaan osastonsihteereiltä pyritään vapauttamaan ja vapautuu aikaa saneluiden kirjoittamisesta puheentunnistuksen kautta. Osastonsihteereillä on erittäin hyvää asiakaspalveluosaamista ja syvällistä osaamista terveydenhuollon organisaatiosta. Olisi erittäin tärkeää hyödyntää tämä ammattiryhmä muiden terveyden huollon ammattilaisten työn tueksi.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Työjako pilotti, jossa osastonsihteeri toimisi nk. kotiutussihteerinä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Uusilla työjaoilla vapautetaan ammattilaisten työaikaa ja tehdään työ sujuvaksi. Päivystyksen ruuhka ja kiireisyys näkyy potilaille, jolloin mahdollisimman sujuva ja nopea asiointi on yhteinen tavoite

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Mukana olivat joukko osastonsihteereitä, hoitajia ja esihenkilöitä. Samoin lääkäri puolelta arvioitiin SWOT analyysia ja ajatuksia toimintamallin kokeiluun

Tavoiteltu muutos

Sujuvampi kotiutuminen päivystyksestä ja muiden ammattilaisten työajan vapauttaminen tehtävistä , jotka osastonsihteeri voisi tehdä

Muutoksen mittaaminen

Uuden toimintamallin käyttöönoton jälkeen arvioidaan uutta toimintatapaa henkilöstön avulla- kysely. 

Toteutussuunnitelma

Työpaja jossa SWOT analyysi osastonsihteerin työnkuvan laajentamisessa kotiutukseen muiden ammattilaisten tueksi. Tämän pohjalta toimintasuunnitelma siitä, mitä tehtäviä kotiutussihteeri toteuttaa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Päivystyksen asiakkaiden osallistaminen on vaikeaa. Palautteissa on kuitenkin nähtävissä se, että kiire näkyy potilaille 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kotiutussihteeri