Päihde- ja mielenterveysasiakkaan asumisenpalvelujen toimintamalli

PirSote-työn yhtenä tavoitteena on kehittää sosiaalihuollon päihde- ja mielenterveysasiakkaiden asumisen palvelujen prosessia ja SAS-työryhmän toimintamallia. Visiomallissa prosessi etenisi sosiaalihuoltolain mukaisesti koko hyvinvointialueella.

Toimintaympäristö

Pirkanmaalla toimintamallia ovat olleet kehittämässä PirSote-suunnittelijat, linjoilla työskentelevät sosiaalihuollon esimiehet sekä muutamat asiakasohjaustoimipisteessä toimivat henkilöt.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin sosiaalihuoltolain mukaisen asumisen palvelun kohderyhmänä on erityisen tuen tarpeessa olevat asiakkaat, joilla on tarve erilaisiin asumisen palveluihin.  Yleensä asumisen palvelun tarpeen taustalla on asiakkaan päihde- ja/tai mielenterveyden ongelmat tai muut vastaavat perusteet sekä niistä johtuvat toimintakyvyn ja arjen hallinnan haasteet. Tuen tarve voi olla lyhytaikainen tai tuen tarve voi olla myös pidempikestoinen. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kaksi erilaista prosessia. Toinen prosessi on niin sanottujen kevyempien asumisen palvelujen, tuettu asuminen ja tuettu asuminen tukiasunnossa, prosessi. Siinä sosiaalihuollon ammattilaisilla on palvelulinjoilla vastuu palvelun eri vaiheista ja asiakasohjaus ainoastaan koordinoi palveluita.  Raskaampien asumisen palvelujen, yhteisöllinen asuminen ja ympärivuorokautinen palveluasuminen, prosessissa asiakasohjauksen rooli on suurempi. Asiakasohjauksen palvelussa työskentelevät sosiaalihuollon ammattilaiset varmistavat, että kaikille on laadittu sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arvio, tekevät hallintopäätökset palveluun sekä huolehtivat prosessin seurannasta. SAS-työryhmässä arvioidaan ja suunnitellaan asiakkaan tarpeen mukainen asumisen palvelu ja taso.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin osalta on kehitelty visio toimintamallista ja siitä, mihin suuntaan Pirkanmaalla halutaan prosessia kehittää.  Seuraavaksi olisi tarve pilotoida SAS-työryhmän toimintaa ennen toimintamallin laajempaa käyttöönottoa. Haasteena käyttöönotolle on hyvinvointialueen huono resurssitilanne sosiaalihuollon ammattilaisten osalta.  Eri kunnissa on vielä 2023 käytössä eri sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmät ja kunnittain kilpailutetut palvelut. Hyvinvointialueella yhteinen sosiaalihuollon asiakasjärjestelmä otetaan käyttöön vasta vuoden 2024 lopulla.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kehittäminen jatkuu kertyvien kokemusten perusteella.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli käyttöönoton viivästymisen myötä arviointia toimintamallin osalta ei ole tehty.