Päihde- ja riippuvuushoidon neuvonta (RRP, P4, I1)

Toiminnan tavoitteena on neuvoa hyvinvointialueen asukkaita tarkoituksenmukaisen hoidon saamiseksi.  Yhteydenottokanavissa voi asioida anonyymisti. 

Päihde-ja riippuvuushoidon neuvonta toimii myös ammattilaisten konsultaatiokanavana.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Päihde- ja riippuvuushoidon neuvonnan palvelulinjat palvelevat Pirkanmaan hyvinvointialueella hoitoon pääsyn nopeuttamiseksi ja sujuvoittamiseksi.

Tavoiteltu muutos

Päihde- ja riippuvuushoidon neuvonnan tavoitteena on tarjota asukkaille helposti saavutettavaa, oikea-aikaista ja yksilöllistä opastusta. Tämä auttaa asukkaita löytämään nopeasti oikean palvelun ja tukemaan toipumistaan sekä ehkäisemään ongelmien syvenemistä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Päihde- ja riippuvuushoidon neuvonta on suunnattu hyvinvointialueen kaikille asukkaille, jotka tarvitsevat apua päihteisiin tai muihin riippuvuuksiin liittyvissä ongelmissa. Tämä sisältää sekä itse apua tarvitsevat henkilöt että heidän läheisensä.

Lisäksi neuvonta palvelee kaikkia alueen ammattilaisia konsultaatiokanavana, josta voi tarpeen mukaan saada apua ja neuvoa omalla vastaanotolla kohdattavissa haasteissa. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Ammattilaisten konsultaatio on toteutunut päihdesairaanhoitajan chatissa 1.9.2023 alkaen ja palvelusta on saatu hyviä käyttökokemuksia. 

Päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat ammattilaisille | Innokylä

Kokeilun tavoitteet

Päihdepalveluiden saatavuus ja tuotanto vaihtelee Pirkanmaan eri alueilla merkittävästi ja päihdepalveluita tuotetaan laajasti myös ostopalveluina. Käytännön seurauksena on varsin hajanainen palvelujärjestelmä, jossa perustason vastaanotto- ja mielenterveyspalveluiden ja psykiatrian yhteys päihdepalveluihin vaihtelee alueittain. Monipuolinen ja paljon palveluvaihtoehtoja sisältävä kokonaisuus voi toisaalta olla asiakkaan näkökulmasta vaikeasti hahmotettava. 

Tavoitteena on helpottaa asiakkaan tilannetta silloin kun hän on hakeutumassa hoitoon päihde- ja riippuvuusongelmien vuoksi.

Hoidon sujuvuuden kannalta on tärkeää, että asiakas löytää tarpeen mukaiseen palveluun mahdollisimman helposti, koska ymmärrettävästi kokemus "väärällä luukulla" olemisesta turhauttaa ja voi muodostua esteeksi hoitoon hakeutumiselle.