Päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat ammattilaisille
Ammattilaisen kohdatessa vastaanotolla tai erilaisissa terveydenhuollon toimissa haasteita päihdepotilaan hoitokäytäntöihin liittyen, hän voi konsultoida päihdesairaanhoitajaa chatin kautta.
Toimintamallin nimi
Ammattilaisen kohdatessa vastaanotolla tai erilaisissa terveydenhuollon toimissa haasteita päihdepotilaan hoitokäytäntöihin liittyen, hän voi konsultoida päihdesairaanhoitajaa chatin kautta.
Terveydenhuollon ammattilaisille suunnattu päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat-palvelussa. Terveydenhuollon ammattilaisen kohdatessa haasteita päihdepotilaiden hoitokäytäntöihin liittyen, tavoitteena on tukea ammattilaista löytämään oikeat ja soveltuvat tavat toimia tilanteessa ja jatkossa itsenäisesti kyetä ratkaisemaan eteen tulevia kysymyksiä.
Hyvinvointialueella toimintatapojen yhtenäistämisen ja kehittämisen seurauksena toimintatapojen muutos saattaa luoda epätietoisuutta. Päihdetyön jakaantuessa eri toimijoiden välille (esim. vastaanottopalvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut, sosiaalityö) konsultaation tarve korostuu.
Kohderyhmänä on kaikki hyvinvointialueella päihdepotilaan hoitoon osallistuvat tahot.
Käyttö aloitettu syyskuussa 2023. Käyttöönoton jälkeen arvioidaan tilastoinnin ja kokemuksen myötä esiin nousseita tarpeita mm. käytettävien resurssien ja laajemman viestinnän osalta.
Toimintamalli kehittyi 10/2024 päihde- ja riippuvuushoidon neuvonnaksi, jolloin yhteydenottokanavaksi otettiin chatin lisäksi myös puhelin ja linjat avattiin myös kansalaisten suuntaan. Tavoitteeksi asetettiin päihdepotilaan hoidon tavoitettavuuden sujuvoittaminen. Toimintamalli on kuvattuna Päihde- ja riippuvuushoidon neuvonta RRP, P4, I1 | Innokylä
Palvelu on aloittanut 1.9.2023 ja sitä arvioidaan yhdessä chat konsultteina toimivien päihdesairaanhoitajien ja chat-palvelun tilastoinnin avulla.
Tavoitteisiin, joita toiminnalle asetettiin sen aloittaessa 1.9.23, on tähän mennessä päästy.
Toimintamallin vaikutuksia ja vaikuttavuutta arvioidaan em. tilastointitiedoilla ja tyytyväisyysmittarilla, jossa arvioinniksi tullut keskiarvolla 4.8/5 ja suosittelu keskiarvolla 9.5/10. Palvelulupauksessa vastausajaksi määritelty: muutaman minuutin kuluessa ja tilastoinnin perusteella jonotusajan ka. on ollut 1 min 54 sek. Lisäksi päihdesairaanhoitajan konsulttichatissa työskentelevät ovat jokaisen yhteydenoton jälkeen täyttäneet Forms-lomakkeen, jolla on kerätty tietoa siitä, miltä alueelta ja mistä yksiköstä konsultaatio tullut, mikä työntekijäryhmä konsultoi, mitä asiaa konsultaatio koski ja löytyikö konsultoitavaan asiaan ratkaisu yhdellä yhteydenottokerralla. Valitut mittarit ovat osoittautuneet toimiviksi.