Päihde- ja riippuvuushoidon palvelupolku
Palvelupolulla kuvataan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen päihde- ja riippuvuuspalvelut sekä kansalliset toimijat ja kolmannen sektorin toimijat. Palvelupolku tarjoaa tietoa ja ohjeita päihde- ja riippuvuusasioissa asiakkaalle sekä ammattilaiselle.
Päihdelainsäädäntö uudistui vuoden 2023 alusta ja hyvinvointialueiden tuoma yhtenäistämisen tarve asettaa edellytyksiä toiminnan muutokselle. Päihteiden käyttö ja muut riippuvuudet moninaistuvat, apua tarjoavat palvelut ovat hajanaiset ja toimintatavat vaihtelevat. Asiakkaiden tarve on nostettu keskiöön kehittämisessä ja pyritään varmistamaan prosessin eri vaiheissa.
Nykyiset hajanaiset palvelut kootaan yhdelle alustalle, josta ne ovat helposti löydettävissä. kehittämisen ja yhtenäistämisen edetessä polkua muutetaan ja täydennetään. Samaan polkuun on yhdistetty myös kansalliset sähköiset palvelut sekä järjestöjen tarjoama apu. Palvelupolku tulee osoittamaan myös kehittämisen tarpeessa olevat kohdat ja aukot, joihin on syytä jatkokehittää toimintaa sekä prosesseja. Päihde- ja riippuvuusasiakkaan kohdalla monialainen yhteistyö ja varhainen tunnistaminen ja tuki ovat tärkeitä, tämä painotus korostuu polussa.
Työryhmä palvelupolun rakentamisessa on ollut monialainen ja kokemuksen ääni oli tässä myös varmistettu. Työryhmä on koonnut tietoa palveluiden nykytilanteesta sekä unelmatilanteesta, jossa lisäsimme myös asiakasymmärrystä työryhmän sisällä. Tämän pohjalta on luotu palvelupolku sisältöteksteineen, joka jatkuu kohdennetuin kehittämispajoin ja yhteistyöstämisenä. Työmenetelmänä on käytetty palvelumuotoilun keinoja.
- Tarpeet Päihde- ja riippuuus syin havaitaan yhä varhaisemmin ja asiakkaat saavat avun nopeammin ja ohjautuvat oikean avun pariin ja päällekäisten palveluiden käyttö vähenee.
- Asiakkaat saavat tarvitsemaansa apua yhden käynnin taktiikalla ja palvelusta toiseen siirtäminen vähenee.
- Itse- ja oma-apuohjelmat ja vertaistoiminta vahvistuvat.
- Tavoitteena hyvinvoivia Kanta-Hämeen asukkaat ja ammattilaiset, joiden haasteet päihde- ja riippuvuuskysymyksissä ei kasva kohtuuttomiksi ja kuormita useita päällekkäisiä ja raskaita palveluita.
- Internetisivun käytön mittaaminen ja päihdesyin asiointien määrän mittaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.
- Systemaattisten välineiden käyttöasteen mittaaminen.
- Arviointi ja mittaaminen tärkeä kulkea ICT kehittämisessä mukana (Audit ja Audit c osalta).
Palvelupolun omistajuus tulee sijoittumaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle. Päihde- ja riippuvuustyön koordinaattori on nimetty palvelupolun omistajaksi. Palvelupolun jatkokehittäminen sisällöllisesti edellyttää suunnitelmaa ja pienen työryhmän perustamista, jotta kehittäminen jatkuu. Tämä toteutetaan vielä ennen hankkeen päättymistä.
Palvelupolussa on useita asiakasryhmiä. Asiakasymmärrystä huomioitiin materiaalin keruussa ottamalla mukaan kehittämiseen kokemusasiantuntija päihde- ja riippuvuuspalveluista. Lisäksi tietoa kerättiin asiakkailta haastattelemalla ja tutustumalla kokemustarinoihin ja luomalla profiilien kautta ymmärrystä. Ammattilaisten osiossa on osallistettu kehittämiseen monialaisesti eri ammattilaisia. Kuntalaisilta on kerätty tietoa palvelupolun käytettävyydestä heitä kohtaavissa tilaisuuksissa.
Asiakkaiden palautetta kerätään säännöllisesti ja huomioidaan palvelupolun muokkauksessa.
Sovellamme polkukuvauksessa Kanta-Hämeen keskussairaalan kehittämää yhtenäistä palvelupolkukuvausta. Palvelupolun kehittämisessä on ollut mukana palvelupolkutyön ammattilainen, joka linkittyy myös muiden polkujen kehittämiseen ja näin varmistamme yhtenäisen kuvauksen kautta linjan myös tässä palvelupolussa.
Ideoinnissa olennaista on huomioida eri tulokulmia. Monialainen yhteistyö on hyvä suunnitella kehittämisen eri vaiheisiin. Asiakkaan ja läheisen osallisuus erityisen tärkeää ja muiden sidosryhmien tunnistaminen. Hyvä muistaa myös, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset eri yksiköissä ovat asiakkaita palvelupolun kehittämisessä.
Palvelupolkukuvaus ja kokonaisuus. Kohtaamispisteiden sisällön kuvaus asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.
Palvelupolun testaaminen asiakkailla ja muutostoiveiden kerääminen Kanta-Hämeen hyvinvointialueen sisällä.
Saadaan palvelupolusta asiakaslähtöinen, helppokäyttöinen ja ymmärrettävä.