Päihde- ja riippuvuushoidon palvelupolku
Palvelupolulla kuvataan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen päihde- ja riippuvuuspalvelut sekä kansalliset toimijat ja kolmannen sektorin toimijat. Palvelupolku tarjoaa tietoa ja ohjeita päihde- ja riippuvuusasioissa asiakkaalle sekä ammattilaiselle.
Toimintamallin nimi
Palvelupolulla kuvataan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen päihde- ja riippuvuuspalvelut sekä kansalliset toimijat ja kolmannen sektorin toimijat. Palvelupolku tarjoaa tietoa ja ohjeita päihde- ja riippuvuusasioissa asiakkaalle sekä ammattilaiselle.
Päihde- ja riippuvuushoidon palvelupolku on nopea ja helppo tapa tarkastella Kanta-Hämeen hyvinvointialueen päihde- ja riippuvuuspalveluita, järjestöjä ja kansallisia yleisesti käytettyjä arviointimenetelmiä.
Päihdelainsäädäntö uudistui vuoden 2023 alusta ja hyvinvointialueiden tuoma yhtenäistämisen tarve asettaa edellytyksiä toiminnan muutokselle. Päihteiden käyttö ja muut riippuvuudet moninaistuvat, apua tarjoavat palvelut ovat hajanaiset ja toimintatavat vaihtelevat. Asiakkaiden tarve on nostettu keskiöön kehittämisessä ja pyritään varmistamaan prosessin eri vaiheissa.
Palvelupolussa on useita asiakasryhmiä. Asiakasymmärrystä huomioitiin materiaalin keruussa ottamalla mukaan kehittämiseen kokemusasiantuntija päihde- ja riippuvuuspalveluista. Lisäksi tietoa kerättiin asiakkailta haastattelemalla ja tutustumalla kokemustarinoihin ja luomalla profiilien kautta ymmärrystä. Ammattilaisten osiossa on osallistettu kehittämiseen monialaisesti eri ammattilaisia. Kuntalaisilta on kerätty tietoa palvelupolun käytettävyydestä heitä kohtaavissa tilaisuuksissa.
Asiakkaiden palautetta kerätään säännöllisesti ja huomioidaan palvelupolun muokkauksessa.
- Palvelupolulla tulee olla omistaja, joka antaa palvelulupauksen palvelupolun sisällölle.
- Palvelupolulle tulee nimetä kehittäjiä, jotka tarkastelevat polun sujuvuuden näkökulmasta edistämistä.
- Hyvinvointialueen ammattilaiset auttavat markkinoinnissa, käyttöönotossa ja palautteen antamisessa, jotta palvelupolku kehittyy.