Päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat ammattilaisille
Ammattilaisen kohdatessa vastaanotolla tai erilaisissa terveydenhuollon toimissa haasteita päihdepotilaan hoitokäytäntöihin liittyen, hän voi konsultoida päihdesairaanhoitajaa chatin kautta.
Hyvinvointialueella toimintatapojen yhtenäistämisen ja kehittämisen seurauksena toimintatapojen muutos saattaa luoda epätietoisuutta. Päihdetyön jakaantuessa eri toimijoiden välille (esim. vastaanottopalvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut, sosiaalityö) konsultaation tarve korostuu.
Tarve tälle toimintamallille käynnistyi siitä, kun Pirkanmaan hyvinvointialueen toimintamallien yhtenäistämisen seurauksena monien yksiköiden hoidettavaksi tuli tehtäviä, joista ei entuudestaan ollut kokemusta ja nimenomaan päihdepotilaiden hoidosta koettiin tarvittavan lisätietoa ja -tukea.
Toimintamallin tuloksista kerätään reaaliaikaista tilastointia seuraavista asioista: yhteydenottojen määrä, jonotusaika, käsittelyaika, tyytyväisyys ja suosittelu.
Toiminnasta on informoitu ammattilaisia alueellisesti ja päihdesairaanhoitajan konsultaatiochat on tavoittanut ammattilaiset kattavasti.
Kohderyhmänä on kaikki hyvinvointialueella päihdepotilaan hoitoon osallistuvat tahot.