Päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat ammattilaisille

Ammattilaisen kohdatessa vastaanotolla tai erilaisissa terveydenhuollon toimissa haasteita päihdepotilaan hoitokäytäntöihin liittyen, hän voi konsultoida päihdesairaanhoitajaa chatin kautta.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueella toimintatapojen yhtenäistämisen ja kehittämisen seurauksena toimintatapojen muutos saattaa luoda epätietoisuutta. Päihdetyön jakaantuessa eri toimijoiden välille (esim. vastaanottopalvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut, sosiaalityö) konsultaation tarve korostuu. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tarve tälle toimintamallille käynnistyi siitä, kun Pirkanmaan hyvinvointialueen toimintamallien yhtenäistämisen seurauksena monien yksiköiden hoidettavaksi tuli tehtäviä, joista ei entuudestaan ollut kokemusta ja nimenomaan päihdepotilaiden hoidosta koettiin tarvittavan lisätietoa ja -tukea. 

Muutoksen mittaaminen

Toimintamallin tuloksista kerätään reaaliaikaista tilastointia seuraavista asioista: yhteydenottojen määrä, jonotusaika, käsittelyaika, tyytyväisyys ja suosittelu.

Toiminnasta on informoitu ammattilaisia alueellisesti ja päihdesairaanhoitajan konsultaatiochat on tavoittanut ammattilaiset kattavasti.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on kaikki hyvinvointialueella päihdepotilaan hoitoon osallistuvat tahot.

Ratkaisun perusidea

Terveydenhuollon ammattilaisille suunnattu päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat-palvelussa. Terveydenhuollon ammattilaisen kohdatessa haasteita päihdepotilaiden hoitokäytäntöihin liittyen, tavoitteena on tukea ammattilaista löytämään oikeat ja soveltuvat tavat toimia tilanteessa ja jatkossa itsenäisesti kyetä ratkaisemaan eteen tulevia kysymyksiä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttö aloitettu syyskuussa 2023. Käyttöönoton jälkeen arvioidaan tilastoinnin ja kokemuksen myötä esiin nousseita tarpeita mm. käytettävien resurssien ja laajemman viestinnän osalta.

Toimintamalli kehittyi 10/2024 päihde- ja riippuvuushoidon neuvonnaksi, jolloin yhteydenottokanavaksi otettiin chatin lisäksi myös puhelin ja linjat avattiin myös kansalaisten suuntaan. Tavoitteeksi asetettiin päihdepotilaan hoidon tavoitettavuuden sujuvoittaminen. Toimintamalli on kuvattuna Päihde- ja riippuvuushoidon neuvonta RRP, P4, I1 | Innokylä

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli soveltuu käytettäväksi myös muille kohderyhmille. Resurssin tulee olla riittävä ja joustava, jotta äkillisissä poissaoloissa palvelu pystytään toteuttamaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palvelu on aloittanut 1.9.2023 ja sitä arvioidaan yhdessä chat konsultteina toimivien päihdesairaanhoitajien ja chat-palvelun tilastoinnin avulla.

Tavoitteisiin, joita toiminnalle asetettiin sen aloittaessa 1.9.23, on tähän mennessä päästy. 

Toimintamallin vaikutuksia ja vaikuttavuutta arvioidaan em. tilastointitiedoilla ja tyytyväisyysmittarilla, jossa arvioinniksi tullut keskiarvolla 4.8/5 ja suosittelu keskiarvolla 9.5/10. Palvelulupauksessa vastausajaksi määritelty: muutaman minuutin kuluessa ja tilastoinnin perusteella jonotusajan ka. on ollut 1 min 54 sek. Lisäksi päihdesairaanhoitajan konsulttichatissa työskentelevät ovat jokaisen yhteydenoton jälkeen täyttäneet Forms-lomakkeen, jolla on kerätty tietoa siitä, miltä alueelta ja mistä yksiköstä konsultaatio tullut, mikä työntekijäryhmä konsultoi, mitä asiaa konsultaatio koski ja löytyikö konsultoitavaan asiaan ratkaisu yhdellä yhteydenottokerralla. Valitut mittarit ovat osoittautuneet toimiviksi.