Päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat ammattilaisille

Ammattilaisen kohdatessa vastaanotolla tai erilaisissa terveydenhuollon toimissa haasteita päihdepotilaan hoitokäytäntöihin liittyen, hän voi konsultoida päihdesairaanhoitajaa chatin kautta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tarve tälle toimintamallille käynnistyi siitä, kun Pirkanmaan hyvinvointialueen toimintamallien yhtenäistämisen seurauksena monien yksiköiden hoidettavaksi tuli tehtäviä, joista ei entuudestaan ollut kokemusta ja nimenomaan päihdepotilaiden hoidosta koettiin tarvittavan lisätietoa ja -tukea. 

Muutoksen mittaaminen

Toimintamallin tuloksista kerätään reaaliaikaista tilastointia seuraavista asioista: yhteydenottojen määrä, jonotusaika, käsittelyaika, tyytyväisyys ja suosittelu.

Toiminnasta on informoitu ammattilaisia alueellisesti ja päihdesairaanhoitajan konsultaatiochat on tavoittanut ammattilaiset kattavasti.

Ratkaisun perusidea

Terveydenhuollon ammattilaisille suunnattu päihdesairaanhoitajan konsultaatio chat-palvelussa. Terveydenhuollon ammattilaisen kohdatessa haasteita päihdepotilaiden hoitokäytäntöihin liittyen, tavoitteena on tukea ammattilaista löytämään oikeat ja soveltuvat tavat toimia tilanteessa ja jatkossa itsenäisesti kyetä ratkaisemaan eteen tulevia kysymyksiä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttö aloitettu syyskuussa 2023. Käyttöönoton jälkeen arvioidaan tilastoinnin ja kokemuksen myötä esiin nousseita tarpeita mm. käytettävien resurssien ja laajemman viestinnän osalta.

Toimintamalli on suunniteltu otettavaksi käyttöön hankkeen päättymisen jälkeen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palvelu on aloittanut 1.9.2023 ja sitä arvioidaan yhdessä chat konsultteina toimivien päihdesairaanhoitajien ja chat-palvelun tilastoinnin avulla.

Tavoitteisiin, joita toiminnalle asetettiin sen aloittaessa 1.9.23, on tähän mennessä päästy. 

Toimintamallin vaikutuksia ja vaikuttavuutta arvioidaan em. tilastointitiedoilla ja tyytyväisyysmittarilla, jossa arvioinniksi tullut keskiarvolla 4.8/5 ja suosittelu keskiarvolla 9.5/10. Palvelulupauksessa vastausajaksi määritelty: muutaman minuutin kuluessa ja tilastoinnin perusteella jonotusajan ka. on ollut 1 min 54 sek. Lisäksi päihdesairaanhoitajan konsulttichatissa työskentelevät ovat jokaisen yhteydenoton jälkeen täyttäneet Forms-lomakkeen, jolla on kerätty tietoa siitä, miltä alueelta ja mistä yksiköstä konsultaatio tullut, mikä työntekijäryhmä konsultoi, mitä asiaa konsultaatio koski ja löytyikö konsultoitavaan asiaan ratkaisu yhdellä yhteydenottokerralla. Valitut mittarit ovat osoittautuneet toimiviksi.