Päiväkeskustoiminta sekä päihde- ja riippuvuuspalveluihin pääsyn parantaminen, Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on luoda sosiaalihuoltolain mukainen päiväkeskustoiminnan malli Soiten alueelle.
Toisena tavoitteena on kehittää nuorten ja nuorten aikuisten päihde- ja riippuvuuspalveluita Soiten alueella.
Toiminnan kehittämisen lähtökohtana on sosiaalihuoltolaissa määritelty velvoite, jonka mukaan hyvinvointialueiden tulee järjestää 1.7.2023 alkaen päiväkeskustoimintaa.
SHL 24 b § Hyvinvointialueen on järjestettävä päihteitä ongelmallisesti käyttäville henkilöille päiväkeskuspalvelua, jossa perustarpeisiin vastaamisen lisäksi tarjotaan sosiaaliohjausta. Palvelua tulee järjestää myös päihtyneille ja siinä on oikeus asioida nimettömänä.
Päiväkeskustoiminta sijoittuu organisaatioissa riippuvuustyön sosiaalipalveluiden alle.
Kehittämistyössä on ollut mukana kokemusasiantuntijoita sekä alan ammattilaisia. Toiminnan käynnistyttyä myös kävijöiden toiveita ja tarpeita on otettu huomioon kyselyiden ja keskusteluiden pohjalta.
Nuorten päihde- ja riippuvuuspalveluiden kehittäminen on osa kestävän kasvun hanketta ja sen avulla pyritään parantamaan nuorten ja nuorten aikuisten palveluiden piiriin pääsyä. Myös hoitotakuun toteutuminen huomioidaan tässä kehittämistyössä.
Kehittämistyön yhtenä tavoitteena on järjestää päihdetyön palveluna päiväkeskustoiminnan malli.
Painopisteenä on palvelujen piiriin pääsyn parantaminen. Kehittämistyön sisältö kiinnittyy hyvinvointialueen strategisiin painopisteisiin vahvat peruspalvelut alueella sekä ennakoivat, yhdenvertaiset ja sujuvat palveluketjut ihmisen tukena arjessa.
Päiväkeskuksen kävijöille tekemien kyselyiden ja haastattelujen pohjalta olemme saaneet tietoa siitä, mitä tukea ja apua päiväkeskustoiminta on antanut heidän elämäntilanteeseensa. Aamupala, lämmin ruoka ja yhteisön voima sekä tuki ovat merkittävässä roolissa kävijöiden keskuudessa. Se että heille on paikka, jossa kokevat olonsa turvalliseksi ja kohdatuksi on tärkeää.
Toimintaa seurataan mittaamalla kokoontumiskertoja ja kävijämääriä. Tähänastisen tilastoinnin pohjalta voimme todeta, että uusia kävijöitä löytää palvelun enenevässä määrin. Tämä uudentyyppinen palvelu herätti alkuun myös epäilyksiä. Ajan kanssa luottamus palvelua kohtaan lisääntyy.
Päiväkeskuspalvelusta on tiedotettu lehdissä sekä jaettu esitteitä eri toimipisteisiin ja julkisiin paikkoihin. Olemme myös osallistuneet erilaisiin tapahtumiin, joissa tavoitetaan kohderyhmää. Olemme todenneet, että paras viestintäkanava palvelusta tiedottamiseen ovat kävijät itse. He ovat laittaneet sanaa kiertämään ja tuoneet mukanaan uusia kävijöitä.
Kehittämisen kohderyhmänä ovat alueen heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat paljon päihteitä käyttävät sekä asunnottomat.