Päivystyksellisten tilanteiden tunnistaminen ja hallinta ikääntyneiden palveluissa, Satakunnan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Ikääntyneiden palveluiden yksiköistä/tiimeistä valitaan hätätilannevastaavat, jotka käyvät Päivystykselliset tilanteet -koulutuksen ja perehdyttävät muut ammattilaiset saamansa koulutuspaketin avulla.
Terveydenhuoltolain mukaan terveydenhuollon henkilöstöllä on täydennyskoulutusvelvoite osallistua riittävästi täydennyskoulutukseen. Laadultaan terveydenhuollon toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin.
Sosiaalihuoltolain mukaan asiakkaan etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota asiakkaan tarpeisiin nähden oikea-aikaiseen, oikeanlaiseen ja riittävään tukeen.
Ote kotihoidon palvelukuvauksesta. "Kotihoito sisältää hoiva- ja hoitotyötä sekä kuntoutusta, ennakoivaa toimintaa, palveluneuvontaa, ohjausta ja tarvittaessa lääketieteellistä hoitoa, akuuttitilanteiden sairaanhoitoa ja saattohoitoa. Kotihoito toimii ympärivuorokautisesti asiakkaan hoidon tarpeen mukaan."
Ympärivuorokautisen palveluasumisen peruspalveluun sisältyy asiakkaan terveydentilan arviointi ja seuranta sekä sen vaatimat toimenpiteet mm. verenpaineen- ja verensokerin mittaus, haavanhoito, pistokset ja näytteenotto, joiden tavoitteena on terveydentilan ylläpitäminen, yleisen voinnin seuranta, arviointi sekä lääkevaikutusten tunnistaminen.
Päivystyksellisten tilanteiden tunnistamisen ja hallinnan kokonaisuutta on suunniteltu Satakunnan hyvinvointialueen Muutosohjelman ja Kestävän kasvun Satakunta 2-hankkeen tiiviissä yhteistyössä.
Kokonaistavoite
- Asiakkaan muuttuneeseen toimintakykyyn pystytään vastaamaan paremmin ikääntyneiden palveluiden yksiköissä
- Asiakas saa tarkoituksenmukaisen hoidon, jossa on huomioitu ennakoiva hoitosuunnitelma ja hoitotahto
- Päivystystilanteiden hoito on yksiköissä osana perehdytystä
- Jokaisessa kohderyhmän yksikössä on motivoitunut, koulutuksen käynyt hätätilannevastaava, joka perehdyttää saamansa koulutuspaketin avulla yksikön muut työntekijät toimintamalliin ja ylläpitää oman yksikön osaamista
Koulutuksen tavoite
- Koulutettava hallitsee yhtenäisen toimintavan päivystyksellisissä tilanteissa
- Koulutettava osaa ABCDE, ISBAR ja NEWS -työkalujen käytön
- Tunnistaa hätätilapotilaan
- Tunnistaa konsultoitavan tilanteen
- Oman roolin kirkastaminen päivystyksellisessä tilanteessa
- Esihenkilöt arkistoivat Oppiportin koulutustodistukset ja seuraavat koulutusten etenemistä yksiköissä
- Koulutusten osallistujamäärä
- Palaute koulutuksista
- Onko akuuttitilanteiden hoito osana tiimin/yksikön perehdytystä
- Hätätilannevastaavien -verkoston muodostamisen eteneminen (millainen verkosto, kuka koordinoi, miten simulaatiot etenevät)
Kohderyhmänä ovat ikääntyneiden asiakkaiden parissa työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset
- Kotihoidossa
- Ympärivuorokautisissa yksiköissä
- Arviointi- ja kuntoutusyksiköissä