Päivystyksellisten tilanteiden tunnistaminen ja hallinta ikääntyneiden palveluissa, Satakunnan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Ikääntyneiden palveluiden yksiköistä/tiimeistä valitaan hätätilannevastaavat, jotka käyvät Päivystykselliset tilanteet -koulutuksen ja perehdyttävät muut ammattilaiset saamansa koulutuspaketin avulla.

Toimintaympäristö

Terveydenhuoltolain mukaan terveydenhuollon henkilöstöllä on täydennyskoulutusvelvoite osallistua riittävästi täydennyskoulutukseen. Laadultaan terveydenhuollon toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin. 

Sosiaalihuoltolain mukaan asiakkaan etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota asiakkaan tarpeisiin nähden oikea-aikaiseen, oikeanlaiseen ja riittävään tukeen.

Ote kotihoidon palvelukuvauksesta. "Kotihoito sisältää hoiva- ja hoitotyötä sekä kuntoutusta, ennakoivaa toimintaa, palveluneuvontaa, ohjausta ja tarvittaessa lääketieteellistä hoitoa, akuuttitilanteiden sairaanhoitoa ja saattohoitoa. Kotihoito toimii ympärivuorokautisesti asiakkaan hoidon tarpeen mukaan."

Ympärivuorokautisen palveluasumisen peruspalveluun sisältyy asiakkaan terveydentilan arviointi ja seuranta sekä sen vaatimat toimenpiteet mm. verenpaineen- ja verensokerin mittaus, haavanhoito, pistokset ja näytteenotto, joiden tavoitteena on terveydentilan ylläpitäminen, yleisen voinnin seuranta, arviointi sekä lääkevaikutusten tunnistaminen.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

 

Päivystyksellisten tilanteiden tunnistamisen ja hallinnan kokonaisuutta on suunniteltu Satakunnan hyvinvointialueen Muutosohjelman ja Kestävän kasvun Satakunta 2-hankkeen tiiviissä yhteistyössä.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitystyön lähtökohtana toimii ikääntyneiden palveluiden toimialueen esihenkilöiltä vuonna 2023 kartoitettu nykytila ja koulutustarve. Esiin nousi ohjeiden ja koulutuksen puute päivystyksellisten tilanteiden tunnistamiseen ja hallintaan. Tilanteet ovat yksittäiselle hoitajalle verrattain harvinaisia ja niihin kaivattiin selkeitä ohjeita ja konsultaatiotukea.

Tavoiteltu muutos

Kokonaistavoite

  • Asiakkaan muuttuneeseen toimintakykyyn pystytään vastaamaan paremmin ikääntyneiden palveluiden yksiköissä
  • Asiakas saa tarkoituksenmukaisen hoidon, jossa on huomioitu ennakoiva hoitosuunnitelma ja hoitotahto
  • Päivystystilanteiden hoito on yksiköissä osana perehdytystä
  • Jokaisessa kohderyhmän yksikössä on motivoitunut, koulutuksen käynyt hätätilannevastaava, joka perehdyttää saamansa koulutuspaketin avulla yksikön muut työntekijät toimintamalliin ja ylläpitää oman yksikön osaamista

 

Koulutuksen tavoite

  • Koulutettava hallitsee yhtenäisen toimintavan päivystyksellisissä tilanteissa
  • Koulutettava osaa ABCDE, ISBAR ja NEWS -työkalujen käytön
  • Tunnistaa hätätilapotilaan
  • Tunnistaa konsultoitavan tilanteen
  • Oman roolin kirkastaminen päivystyksellisessä tilanteessa
Muutoksen mittaaminen
  • Esihenkilöt arkistoivat Oppiportin koulutustodistukset ja seuraavat koulutusten etenemistä yksiköissä
  • Koulutusten osallistujamäärä
  • Palaute koulutuksista
  • Onko akuuttitilanteiden hoito osana tiimin/yksikön perehdytystä
  • Hätätilannevastaavien -verkoston muodostamisen eteneminen (millainen verkosto, kuka koordinoi, miten simulaatiot etenevät)
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat ikääntyneiden asiakkaiden parissa työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset

  • Kotihoidossa
  • Ympärivuorokautisissa yksiköissä
  • Arviointi- ja kuntoutusyksiköissä
Ratkaisun perusidea

Yksiköissä valitaan hätätilannevastaavat (lähihoitaja tai sairaanhoitaja), jotka koulutuksen käytyään perehdyttävät yksikössä muut ammattilaiset saamansa koulutuspaketin avulla. 

Ennen simulaatiokoulutukseen osallistumista työntekijät käyvät Sata-alueen osaamisen kehittämisen palveluiden järjestämän hätäensiapukoulutuksen ja opiskelevat omatoimisesti Duodecimin Oppiportista seuraavat koulutuskokonaisuudet

  • Hoitosuunnitelmat ja hoidon linjaukset (40 min)
  • Päivystystilanteet kotihoidossa (30 min)

Simulaatiokoulutus on Sata-alueen osaamisen kehittämisen palveluiden järjestämä 4 tunnin mittainen Päivystykselliset tilanteet -koulutus, jonka tavoitteena on

  • Koulutettava hallitsee yhtenäisen toimintatavan päivystyksellisissä tilanteissa
  • Koulutettava osaa ABCDE, ISBAR ja NEWS -työkalujen käytön
  • Tunnistaa hätätilapotilas
  • Tunnistaa konsultoitava tilanne
  • Kirkastaa oma rooli päivystyksellisessä tilanteessa

Hätätilannevastaavat saavat koulutuksesta kolmen vuoden pätevyyden. Osaamisen vahvistamisen palveluiden kouluttajaresurssien hallitsemiseksi koulutusten järjestäminen kohderyhmän yksiköille on jaettu kolmen vuoden ajalle.

Koulutuksen käyneet hätätilannevastaavat perehdyttävät yksikössään muut ammattilaiset saamansa koulutuspaketin avulla päivystyksellisten tilanteiden tunnistamiseen ja hallintaan. Koulutusten tueksi on mahdollisuus lainata yksikköön VR-laseja, joiden avulla  akuuttitilanteiden tunnistamista ja niiden hoitamista harjoitellaan todentuntuisissa tilanteissa. 

Koulutuksen käyneet hätätilannevastaavat liitetään Teamsiin Hätätilannevastaavien verkostoon, josta on mahdollista saada mm. vertaistukea ja jakaa onnistumisia ja haasteita koulutuksiin liittyen. Verkostolle tavoitellaan säännöllisiä kokoontumisia.