Päivystyksellisten tilanteiden tunnistaminen ja hallinta ikääntyneiden palveluissa, Satakunnan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Ikääntyneiden palveluiden yksiköistä/tiimeistä valitaan hätätilannevastaavat, jotka käyvät Päivystykselliset tilanteet -koulutuksen ja perehdyttävät muut ammattilaiset saamansa koulutuspaketin avulla.
Toimintamallin nimi
Ikääntyneiden palveluiden yksiköistä/tiimeistä valitaan hätätilannevastaavat, jotka käyvät Päivystykselliset tilanteet -koulutuksen ja perehdyttävät muut ammattilaiset saamansa koulutuspaketin avulla.
Yksiköissä valitaan hätätilannevastaavat (lähihoitaja tai sairaanhoitaja), jotka koulutuksen käytyään perehdyttävät yksikössä muut ammattilaiset saamansa koulutuspaketin avulla.
Ennen simulaatiokoulutukseen osallistumista työntekijät käyvät Sata-alueen osaamisen kehittämisen palveluiden järjestämän hätäensiapukoulutuksen ja opiskelevat omatoimisesti Duodecimin Oppiportista seuraavat koulutuskokonaisuudet
- Hoitosuunnitelmat ja hoidon linjaukset (40 min)
- Päivystystilanteet kotihoidossa (30 min)
Simulaatiokoulutus on Sata-alueen osaamisen kehittämisen palveluiden järjestämä 4 tunnin mittainen Päivystykselliset tilanteet -koulutus, jonka tavoitteena on
- Koulutettava hallitsee yhtenäisen toimintatavan päivystyksellisissä tilanteissa
- Koulutettava osaa ABCDE, ISBAR ja NEWS -työkalujen käytön
- Tunnistaa hätätilapotilas
- Tunnistaa konsultoitava tilanne
- Kirkastaa oma rooli päivystyksellisessä tilanteessa
Hätätilannevastaavat saavat koulutuksesta kolmen vuoden pätevyyden. Osaamisen vahvistamisen palveluiden kouluttajaresurssien hallitsemiseksi koulutusten järjestäminen kohderyhmän yksiköille on jaettu kolmen vuoden ajalle.
Koulutuksen käyneet hätätilannevastaavat perehdyttävät yksikössään muut ammattilaiset saamansa koulutuspaketin avulla päivystyksellisten tilanteiden tunnistamiseen ja hallintaan. Koulutusten tueksi on mahdollisuus lainata yksikköön VR-laseja, joiden avulla akuuttitilanteiden tunnistamista ja niiden hoitamista harjoitellaan todentuntuisissa tilanteissa.
Koulutuksen käyneet hätätilannevastaavat liitetään Teamsiin Hätätilannevastaavien verkostoon, josta on mahdollista saada mm. vertaistukea ja jakaa onnistumisia ja haasteita koulutuksiin liittyen. Verkostolle tavoitellaan säännöllisiä kokoontumisia.
Terveydenhuoltolain mukaan terveydenhuollon henkilöstöllä on täydennyskoulutusvelvoite osallistua riittävästi täydennyskoulutukseen. Laadultaan terveydenhuollon toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin.
Sosiaalihuoltolain mukaan asiakkaan etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota asiakkaan tarpeisiin nähden oikea-aikaiseen, oikeanlaiseen ja riittävään tukeen.
Ote kotihoidon palvelukuvauksesta. "Kotihoito sisältää hoiva- ja hoitotyötä sekä kuntoutusta, ennakoivaa toimintaa, palveluneuvontaa, ohjausta ja tarvittaessa lääketieteellistä hoitoa, akuuttitilanteiden sairaanhoitoa ja saattohoitoa. Kotihoito toimii ympärivuorokautisesti asiakkaan hoidon tarpeen mukaan."
Ympärivuorokautisen palveluasumisen peruspalveluun sisältyy asiakkaan terveydentilan arviointi ja seuranta sekä sen vaatimat toimenpiteet mm. verenpaineen- ja verensokerin mittaus, haavanhoito, pistokset ja näytteenotto, joiden tavoitteena on terveydentilan ylläpitäminen, yleisen voinnin seuranta, arviointi sekä lääkevaikutusten tunnistaminen.
Kohderyhmänä ovat ikääntyneiden asiakkaiden parissa työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset
- Kotihoidossa
- Ympärivuorokautisissa yksiköissä
- Arviointi- ja kuntoutusyksiköissä