Kohdennetut polut palveluihin (KOPPA), Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Kohdennetut polut palveluihin (KOPPA), Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Päivystyksen monikävijöiden sekä toistuvia ensihoitohälytyksiä tekevien potilaiden tunnistaminen sekä yhteydenottopyynnön lähettäminen peruspalveluihin tarvittaessa.
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) velvoitetaan, että hyvinvointialue huolehtii mm. palveluja laaja-alaisesti tarvitsevien asiakasryhmien ja asiakkaiden tunnistamisesta, palvelujen yhteensovittamisesta sekä asiakasta koskevan tiedon hyödyntämisestä eri tuottajien välillä.
Pirkanmaalla on tehty selvitystyötä Tays Päivystys Acutan monikävijöiden palvelutarpeista (Järvelä 2019):
- Vain noin 10% monikävijöistä kävi myös terveyskeskuksessa.
- Monikävijöistä kaksi kolmesta oli sellaisia, että he olisivat hyötyneet ennemminkin perusterveydenhuollon avusta kuin erikoissairaanhoidosta.
Terveydenhuoltolaki velvoittaa hyvinvointialueita järjestämään ennaltaehkäiseviä sekä varhaisen tunnistamisen ja hoitoon ohjaamiseen liittyviä terveydenhuollon palveluita, joiden voidaan katsoa kuuluvan niin kutsutun ennakoivan terveydenhuollon kokonaisuuteen. Nykyisessä oikeustilassa on ollut epäselvää, miltä osin potilastietojen käsittely on mahdollista näiden terveydenhuollon palvelujen yhteydessä, sillä potilastietojen käyttöoikeussääntely edellyttää lähtökohtaisesti voimassa olevaa hoitosuhdetta.
Syksyllä 2025 on hyväksytty hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi terveydenhuoltolain sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi terveydenhuoltolakia siten, että hyvinvointialueiden terveydenhuoltolain mukaisia tehtäviä täsmennetään ennakoivan terveydenhuollon mahdollistamiseksi. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain käyttöoikeussääntelyä, jotta potilastietojen käsittely olisi mahdollista esityksessä tarkoitettujen terveydenhuoltolain mukaisten tehtävien hoitamisen yhteydessä.
Toimintamallin suunnitteluvaiheessa Pirkanmaan hyvinvointialueella oli käytössä neljä eri potilastietojärjestelmää, joista yksi oli käytössä erikoissairaanhoidossa ja kolme perusterveydenhuollossa. Tieto potilastietojärjestelmien välillä liikkui puutteellisesti, eikä päivystyksen ammattilaisilla ollut toimivaa väylää välittää tietoa perusterveydenhuoltoon. Päivystyksen monikävijän tunnistaminen ei näin ollen johtanut systemaattisesti perusterveydenhuollon hoitokontaktiin, vaan se jäi potilaan oman yhteydenoton varaan.
Päivystyksen hoitohenkilöstö on aikaisemmin seulonut potilaita manuaalisesti tavoitteenaan tunnistaa joukosta monikävijät ja ohjata heitä olemaan yhteydessä perusterveydenhuoltoon. Manuaalinen seulonta on aikaa vievää, joten se toteutui pääasiassa erittäin heikosti. Automatiikkaan pohjautuvaa ratkaisua kaivattiin, jotta tunnistaminen on systemaattista eikä kuormita työntekijöitä.
Toistuvia ensihoitohälytyksiä tekeviä potilaita tunnistettiin ensihoidossa, mutta ammattilaisella ei ollut väylää välittää tietoa perusterveydenhuoltoon. Potilasta voitiin ainoastaan ohjata olemaan yhteydessä omalle sote-asemalle, jolloin yhteydenotto jäi potilaan varaan.
Sekä päivystyksessä että ensihoidossa tunnistettiin tarve ammattilaislähtöiseen yhteydenottoon, sillä potilaat eivät sanallisen ohjauksen perusteella hakeutuneet omalle sote-asemalleen. Erityisesti heikossa asemassa olevien potilaiden osalta koettiin välttämättömäksi huolehtia ammattilaislähtöisesti jatkokontakteista.
Noora Tulivuo, projektipäällikkö, RRP-hanke
Karita Jäppinen, kehittämispäällikkö, akuuttihoito, sairaalapalveluiden palvelulinja
Elsi Jurmu, projektipäällikkö, sairaalapalvelulinja, johtamisen tuen palvelut
Mari Harju, kehittämissuunnittelija, vastaanottotoiminnan johdon tuen tiimi
Emma Mononen, suunnittelija, RRP-hanke
Tuija Vuolle, projektipäällikkö, RRP-hanke
Päivystyksen monikävijät sekä toistuvia ensihoitohälytyksiä tekevät halutaan tunnistaa ja ohjata hoidon tai palvelun tarvetta vastaavan hoidon piiriin. Tavoitteena on tehostaa monipalveluasiakkaiden peruspalveluita ja tarjota heille heidän tarvitsemaansa tukea ja apua. Tällä tavoin voidaan ennaltaehkäistä toistuvia päivystyskäyntejä ja tarpeettomia ensihoitohälytyksiä, ja niistä aiheutuvia kustannuksia.
Päivystyskäyntien määrä, potilasmäärä, monikävijöiden määrä sekä robotin tekemien herätteiden määrä. Päivystyksen ammattilaisten kokemukset toimintamallista. Peruspalveluihin lähetettyjen yhteydenottopyyntöjen määrä ja jakaantuminen asemittain. Monikävijäpotilaan kokemus saamastaan hoidosta tai palvelusta. Sote-asemien ammattilaisten kokemus toimintamallissa työskentelystä ja keinoista vastata tunnistettujen potilaiden hoidon tarpeeseen.
Ammattilaiset päivystyksessä ja päivystyksen yhteydessä olevilla sairaalaosastoilla on koulutettu toimintamallin käyttöön ja monikävijyyden puheeksiottamiseen. Lisäksi sairaalapalveluissa työskentelevät ammattilaiset on koulutettu arvioimaan jatko-ohjaamisen tarvetta, sillä kaikkia robotin havaitsemia monikävijöitä ei ole tarpeen ohjata perusterveydenhuoltoon. Yhteydenottopyyntöjä vastaanottavien yksiköiden (sote-asemien) ammattilaiset on koulutettu erillisellä koulutuksella monikävijän hoitamiseen. Koulutus sisältää toimintamallin kouluttamisen lisäksi myös pitkäaikaissairaan potilaan hoitamista.
Toimintamalliin yhdistyy monia hyvinvointialueella käytössä tai kehitteillä olevia toimintamalleja, ja se tulee koskettamaan laajaa joukkoa ammattilaisia sosiaali- ja terveyspalveluiden eri toimialueilta. Jotta tavoitellut tulokset saavutetaan, tulee jokaisen toimintamalliin osallistuvan tehdä oma osuutensa, ja esihenkilöiden tukea ja mahdollistaa uuden toimintamallin mukainen toiminta.
Kohderyhmänä ovat kaikki aikuisten päivystyksessä (Tays Acuta ja Valkeakoski) toistuvasti käyvät yli 16-vuotiaat potilaat. Päivystyksessä toistuvasti käyvistä potilaista kaikki eivät ole sellaisia, joista lähetetään yhteydenottopyyntö eteenpäin, vaan ammattilaisen tulee tunnistaa automaation tuoman herätteen perusteella potilaat, joiden hoidon suunnitelmallisuutta tai koordinointia peruspalvelussa tulisi tehostaa. Tunnistetuilta asiakkailta pyydetään palautetta päivystyskäynnin jälkeen.