Päivystyksen monikävijän tunnistaminen ja tiedonkulku , Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Päivystyksen monikävijöiden tunnistaminen robotiikan avulla sekä yhteydenottopyynnön lähettäminen peruspalveluihin tarvittaessa.
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) velvoitetaan, että hyvinvointialue huolehtii mm. palveluja laaja-alaisesti tarvitsevien asiakasryhmien ja asiakkaiden tunnistamisesta, palvelujen yhteensovittamisesta sekä asiakasta koskevan tiedon hyödyntämisestä eri tuottajien välillä.
Pirkanmaalla on tehty selvitystyötä Tays Päivystys Acutan monikävijöiden palvelutarpeista (Järvelä 2019):
- Vain noin 10% monikävijöistä kävi myös terveyskeskuksessa.
- Monikävijöistä kaksi kolmesta oli sellaisia, että he olisivat hyötyneet ennemminkin perusterveydenhuollon avusta kuin erikoissairaanhoidosta.
Päivystyksen hoitohenkilöstö on aikaisemmin seulonut potilaita manuaalisesti. Tähän ei riitä henkilökuntaa, eikä monikävijöitä siten tunnisteta lainkaan. Automatiikkaan pohjautuva ratkaisu tarvitaan.
Noora Tulivuo, projektipäällikkö, RRP-hanke
Karita Jäppinen, kehittämispäällikkö, akuuttihoito, sairaalapalveluiden palvelulinja
Elsi Jurmu, projektipäällikkö, sairaalapalvelulinja, johtamisen tuen palvelut
Mari Harju, kehittämissuunnittelija, vastaanottotoiminnan johdon tuen tiimi
Emma Mononen, suunnittelija, RRP-hanke
Tuija Vuolle, projektipäällikkö, RRP-hanke
Päivystyksen monikävijät halutaan tunnistaa ja ohjata ns. oikean palvelun piiriin, jotta he saavat tarvitsemansa avun tai palvelun. Tavoitteena on tehostaa monipalveluasiakkaiden peruspalveluita, tarjota heille heidän tarvitsemaansa tukea ja apua, sekä vähentää päivystyksessä käymistä ja tätä kautta vaikuttaa päivystyksen kävijämääriin ja kustannuksiin.
Päivystyksen kävijöiden määrä. Robotiikan tekemät havainnot ja muu raportointitieto. Peruspalveluihin lähetetyt yhteydenottopyynnöt. Monikävijäpotilaan kokemus saamastaan hoidosta tai palvelusta.
Ammattilaiset päivystyksessä ja vuodeosastoilla koulutetaan toimintamallin käyttöön ja monikävijyyden puheeksiottamiseen. Lisäksi sairaalapalveluissa työskentelevät ammattilaiset koulutetaan arvioimaan jatko-ohjaamisen tarvetta, sillä kaikkia robotin havaitsemia monikävijöitä ei ole tarpeen ohjata perusterveydenhuoltoon. Yhteydenottopyyntöjä vastaanottavat yksiköiden, kuten sote-asemien ammattilaiset koulutetaan erillisellä koulutuksella monikävijän hoitamiseen. Koulutus sisältää toimintamallin kouluttamisen lisäksi myös monisairaan potilaan hoitamista. Toimintamalliin yhdistetään Pirkanmaalla laajentuvaa Minun tiimini -toimintamallia niille potilaille, joille se on tarpeen.
Toimintamalliin yhdistyy monia hyvinvointialueella käytössä tai kehitteillä olevia toimintamalleja, ja se tulee koskettamaan laajaa joukkoa ammattilaisia sosiaali- ja terveyspalveluiden eri toimialueilta. Jotta tavoitellut tulokset saavutetaan, tulee jokaisen toimintamalliin osallistuvan tehdä oma osuutensa, ja esihenkilöiden tukea ja mahdollistaa uuden toimintamallin mukainen toiminta.
Kohderyhmänä ovat kaikki aikuisten päivystyksessä (Tays Acuta ja Valkeakoski) toistuvasti käyvät yli 16-vuotiaat potilaat. Päivystyksessä toistuvasti käyvistä potilaista kaikki eivät ole esim. monipalveluasiakkaita eikä sellaisia, joista lähetetään yhteydenottopyyntö eteenpäin. Asiakkaita ei ole osallistettu toistaiseksi.