Päivystyksen monikävijän tunnistaminen ja tiedonkulku , Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Päivystyksen monikävijöiden tunnistaminen robotiikan avulla sekä yhteydenottopyynnön lähettäminen perusterveydenhuoltoon tarvittaessa.
Oivalla ja ymmärrä
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) velvoitetaan, että hyvinvointialue huolehtii mm. palveluja laaja-alaisesti tarvitsevien asiakasryhmien ja asiakkaiden tunnistamisesta, palvelujen yhteensovittamisesta sekä asiakasta koskevan tiedon hyödyntämisestä eri tuottajien välillä.
Pirkanmaalla on tehty selvitystyötä Tays Päivystys Acutan monikävijöiden palvelutarpeista (Järvelä 2019):
- Vain noin 10% monikävijöistä kävi myös terveyskeskuksessa.
- Monikävijöistä kaksi kolmesta oli sellaisia, että he olisivat hyötyneet ennemminkin perusterveydenhuollon avusta kuin erikoissairaanhoidosta.
Päivystyksen hoitohenkilöstö on aikaisemmin seulonut potilaita manuaalisesti. Tähän ei riitä henkilökuntaa, eikä monikävijöitä siten tunnisteta lainkaan. Automatiikkaan pohjautuva ratkaisu tarvitaan.
Noora Tulivuo, projektipäällikkö 1.6.24 lähtien, RRP-hanke
Karita Jäppinen, kehittämispäällikkö, akuuttihoito, sairaalapalveluiden palvelulinja
Elsi Jurmu, projektipäällikkö, sairaalapalvelulinja, johtamisen tuen palvelut
Mari Harju, kehittämissuunnittelija, vastaanottotoiminnan johdon tuen tiimi
Emma Mononen, suunnittelija, RRP-hanke
Tuija Vuolle, projektipäällikkö, RRP-hanke
Päivystyksen monikävijät halutaan tunnistaa ja ohjata ns. oikean palvelun piiriin. Tavoitteena on vähentää päivystyksessä käymistä ja tätä kautta vaikuttaa päivystyksen kävijämääriin ja kustannuksiin.
Robotiikan tekemät merkinnät ja muu raportointitieto. Perusterveydenhuoltoon lähetetyt yhteydenottopyynnöt. Päivystyksen kävijöiden määrä.
Tehdään kriteeristö, jolla potilaista lähetetään yhteydenottopyyntö eteenpäin. Ammattilaisten koulutukset sekä päivystyksessä että sote-asemilla.
Kohderyhmänä ovat kaikki aikuisten päivystyksessä (Tays Acuta ja Valkeakoski) toistuvasti käyvät potilaat. Päivystyksessä toistuvasti käyvistä potilaista kaikki eivät ole esim. monipalveluasiakkaita eikä sellaisia, joista lähetetään yhteydenottopyyntö eteenpäin. Asiakkaita ei ole osallistettu toistaiseksi.