Paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tunnistetaan paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sote-keskuksissa ja ohjataa asiakasvastaavalle (ns. omahoitaja). On laadittu paljon tukea tarvitsevien asiakkaiden toimintakäsikirja, joka on suunnattu perusterveydenhuollon vastaanottojen käyttöön.
Paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat ovat useasti moniongelmaisia, ja heillä
on käyntejä useisiin terveydenhuollon yksiköihin. Hoito on monesti pirstaleista,
eikä hoitovastuuta kokonaisuudesta ole kenelläkään. 10 % asiakkaista kerryttää 80 % sosiaali- ja terveyshuollon kokonaiskustannuksista.
Hoidon jatkuvuuden kautta pyritään parantamaan hoidon saatavuutta.
Pohjana kevyt kirjallisuuskatsaus ja hyvien käytänteiden hyödyntäminen sekä alkuhaastattelut ja työpajat hyvinvointialueella. Lisäksi paikallinen soveltaminen.
Asiakasvastaava (omahoitaja) koordinoi PPT-asiakkaan tarpeita hyödyntäen moniammatillisen tiimin osaamista. Tämän myötä PPT-asiakkaan vastaanottokäynnit saadaan haltuun ja vähenevät. Lisäksi asiakasvastaava tuottaa oman osaamisen puitteissa palveluja paljon palveluja tarvitsevalle.
- Coci-mittari
- WHOQOL-BREF-elämänlaatumittari > tiedolla johtamisen kannalta hyödyntäminen haasteellista, kun mittaritiedot kirjoitetaan sanallisesti potilastietojärjestelmään.
Paljon palveluja tarvitseville tai monisairaille asiakkaille nimetään omahoitaja terveysasemilla.
Kaikki hyötyvät hoidon jatkuvuudesta. Asiakas saa helposti yhteyden omahoitajaan ja hänen kanssa asiointi on sujuvaa. Ammattilainen saa tukea moniammatillisesta tiimistä ja palveluohjaus on sujuvaa eri sektorien välillä. Kun toimintamalli on juurrutettu yksikköön, kysyntää on enemmän kuin mahdollista ottaa palveluun. Keskittämällä hoidonkoordinointia, saadaan säästöjä sote-kustannuksiin.