Paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sosiaali- ja terveyspalveluissa

Tunnistetaan paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sote-keskuksissa ja ohjataa asiakasvastaavalle (ns. omahoitaja). On laadittu paljon tukea tarvitsevien asiakkaiden toimintakäsikirja, joka on suunnattu perusterveydenhuollon vastaanottojen käyttöön.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sosiaali- ja terveyspalveluissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tunnistetaan paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sote-keskuksissa ja ohjataa asiakasvastaavalle (ns. omahoitaja). On laadittu paljon tukea tarvitsevien asiakkaiden toimintakäsikirja, joka on suunnattu perusterveydenhuollon vastaanottojen käyttöön.

Toteutuspaikka
Etelä-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savo
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Elisa Lajunen

Luotu

04.02.2022

Viimeksi muokattu

15.11.2023
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Hyvinvointialueelle on rakennettu yhteinen toimintamalli paljon palveluja tarvitseville ja joka terveysasemalla toimintamalli on otettu käyttöön soveltaen. Hankkeessa tehtiin ”Asiakasvastaavatyön vaikutukset Mikkelin hyvinvointiaseman yleislääketieteen vastaanotolla” -opinnäytetyö vuonna 2021, jossa selvitettiin, miten asiakasvastaavatoiminta on vaikuttanut asiakkaiden käyntimääriin sekä yhteydenottoihin terveyspalveluissa (n= 17) ja kuvatiin asiakasvastaavahoitajalla asioivan asiakkaan asiakasprofiili. Kiireettömän puhelinpalvelun yhteydenotot laskivat merkittävästi, kun taas asiakasvastaavan hoitopuhelut lisääntyivät. Konsultaatiot lisääntyivät merkittävästi (217 %), kun taas lääkärin kiireettömät käynnit vähenivät 20 %. Asiakasvastaavatoimintamallin myötä hoidon jatkuvuus on parantanut. Päivystyskäynnit hitaassa laskussa. Kehittäminen jatkuu osana pitkäaikaissairaiden hoitopolkua Etelä-Savon kestävän kasvun -hankkeessa.

Kansikuva
Yhteisasiakkaan palvelupolku

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis