Paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tunnistetaan paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sote-keskuksissa ja ohjataa asiakasvastaavalle (ns. omahoitaja). On laadittu paljon tukea tarvitsevien asiakkaiden toimintakäsikirja, joka on suunnattu perusterveydenhuollon vastaanottojen käyttöön.
Toimintamallin nimi
Tunnistetaan paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sote-keskuksissa ja ohjataa asiakasvastaavalle (ns. omahoitaja). On laadittu paljon tukea tarvitsevien asiakkaiden toimintakäsikirja, joka on suunnattu perusterveydenhuollon vastaanottojen käyttöön.
Hyvinvointialueelle on rakennettu yhteinen toimintamalli paljon palveluja tarvitseville ja joka terveysasemalla toimintamalli on otettu käyttöön soveltaen. Hankkeessa tehtiin ”Asiakasvastaavatyön vaikutukset Mikkelin hyvinvointiaseman yleislääketieteen vastaanotolla” -opinnäytetyö vuonna 2021, jossa selvitettiin, miten asiakasvastaavatoiminta on vaikuttanut asiakkaiden käyntimääriin sekä yhteydenottoihin terveyspalveluissa (n= 17) ja kuvatiin asiakasvastaavahoitajalla asioivan asiakkaan asiakasprofiili. Kiireettömän puhelinpalvelun yhteydenotot laskivat merkittävästi, kun taas asiakasvastaavan hoitopuhelut lisääntyivät. Konsultaatiot lisääntyivät merkittävästi (217 %), kun taas lääkärin kiireettömät käynnit vähenivät 20 %. Asiakasvastaavatoimintamallin myötä hoidon jatkuvuus on parantanut. Päivystyskäynnit hitaassa laskussa. Kehittäminen jatkuu osana pitkäaikaissairaiden hoitopolkua Etelä-Savon kestävän kasvun -hankkeessa.