Paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sosiaali- ja terveyspalveluissa

Tunnistetaan paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sote-keskuksissa ja ohjataa asiakasvastaavalle (ns. omahoitaja). On laadittu paljon tukea tarvitsevien asiakkaiden toimintakäsikirja, joka on suunnattu perusterveydenhuollon vastaanottojen käyttöön.

Toimintamallin nimi
Paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sosiaali- ja terveyspalveluissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tunnistetaan paljon tukea tarvitsevat asiakkaat sote-keskuksissa ja ohjataa asiakasvastaavalle (ns. omahoitaja). On laadittu paljon tukea tarvitsevien asiakkaiden toimintakäsikirja, joka on suunnattu perusterveydenhuollon vastaanottojen käyttöön.

Toteutuspaikka
Etelä-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savo
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Elisa Lajunen

Luotu

04.02.2022

Viimeksi muokattu

15.11.2023
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyvinvointialueelle on rakennettu yhteinen toimintamalli paljon palveluja tarvitseville ja joka terveysasemalla toimintamalli on otettu käyttöön soveltaen. Hankkeessa tehtiin ”Asiakasvastaavatyön vaikutukset Mikkelin hyvinvointiaseman yleislääketieteen vastaanotolla” -opinnäytetyö vuonna 2021, jossa selvitettiin, miten asiakasvastaavatoiminta on vaikuttanut asiakkaiden käyntimääriin sekä yhteydenottoihin terveyspalveluissa (n= 17) ja kuvatiin asiakasvastaavahoitajalla asioivan asiakkaan asiakasprofiili. Kiireettömän puhelinpalvelun yhteydenotot laskivat merkittävästi, kun taas asiakasvastaavan hoitopuhelut lisääntyivät. Konsultaatiot lisääntyivät merkittävästi (217 %), kun taas lääkärin kiireettömät käynnit vähenivät 20 %. Asiakasvastaavatoimintamallin myötä hoidon jatkuvuus on parantanut. Päivystyskäynnit hitaassa laskussa. Kehittäminen jatkuu osana pitkäaikaissairaiden hoitopolkua Etelä-Savon kestävän kasvun -hankkeessa.