Palliatiivinen hoitajavetoinen moniammatillinen kierto
Palliatiivinen moniammatillinen tiimi kokoontuu joka torstai käymään läpi palliatiivisen keskuksen hoidossa olevien potilaiden ja heidän läheistensä asiat tarvelähtöisesti. Tiimissä on mukana mm. sairaanhoitajia, lääkäri, sairaalapappi, sosiaalityöntekijä ja fysioterapeutti.
Toimintamallilla on vaikutusta työntekijöiden työnajankäyttöön, tiedonsiirtymiseen ammattilaisten välillä, tasaiseen asiakkaiden saamaan hoidonlaatuun. Toimintamalli on helposti laajennettavissa koko hyvinvointialueelle ja myös muille erikoisaloille.
Palliatiivisen yksikön toimijat ovat olleet fyysisesti hajallaan eri paikoissa ja tiedon siirtymisessä on ollut haastetta. Kerran viikossa pidettävälle hoitajavetoiselle moniammatilliselle palaverille on ollut tarvetta. Asiakkaalle mahdollisista esimerkiksi sosiaalisista etuisuuksista ei ole ollut hoitohenkilökunnalla tarkkaa tietoa. Toimintamalli linkittyy palliatiivisen keskuksen perustamiseen ja kehittämiseen.
Moniammatillinen tiimi, jossa jokainen toimija antaa panoksensa omalta osaamisalueeltaan:
- palliatiivisen keskuksen lääkäri (t)
- palliatiivisen keskuksen ja kotisairaalan osastonhoitaja
- palliatiivisen osaston vastaava sairaanhoitaja
- kotisairaalan sairaanhoitaja
- palliatiivisen vastaanoton sairaanhoitaja
- palliatiivisen keskuksen fysioterapeutti
- sosiaalityöntekijä
- sairaalapastori
- miepä-hoitaja
- potilaan tarpeen mukaan voidaan pyytää muita ammattiryhmiä mukaan
Tiedon ajantasainen siirtyminen, työjaollisten kysymysten selkiytyminen, työajankäytön optimointi, työhyvinvoinnin lisääminen vertaistuen keinoin ja laadukas asiakkaan saama hoito.
Asiakastyytyväisyys potilaiden ja heidän omaisten kokemana.
Aloitetaan moniammatillinen hoitajavetoinen kierto ja tehdään oma-arvioinnin mukaan muutoksia muun muassa ajankohtaan, sisältöön ja palaverin pituuteen liittyvissä asioissa.
Palliatiivisen hoitolinjauksen saaneet asiakkaat ja asiakkaat, jotka ovat vielä aktiivisen hoidon piirissä, mutta tarvitsevat jo oirehoidon osaamista ja mahdollista toteuttamista sekä seurantaa. Jokaisella asiakkaalla on tieto moniammatillisesta palaverista jossa käsitellään tarvelähtöisesti asiakkaan asioita. Asiakas voi myös tuoda esiin omia ajatuksiaan tai kieltää asioidensa käsittelyn palaverissa.