Palliatiivinen hoitajavetoinen moniammatillinen kierto

Palliatiivinen moniammatillinen tiimi kokoontuu joka torstai käymään läpi palliatiivisen keskuksen hoidossa olevien potilaiden ja heidän läheistensä asiat tarvelähtöisesti. Tiimissä on mukana mm. sairaanhoitajia, lääkäri, sairaalapappi, sosiaalityöntekijä ja fysioterapeutti.

Toimintaympäristö **

Toimintamallilla on vaikutusta työntekijöiden työnajankäyttöön, tiedonsiirtymiseen ammattilaisten välillä, tasaiseen asiakkaiden saamaan hoidonlaatuun. Toimintamalli on helposti laajennettavissa koko hyvinvointialueelle ja myös muille erikoisaloille.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Palliatiivisen yksikön toimijat ovat olleet fyysisesti hajallaan eri paikoissa ja tiedon siirtymisessä on ollut haastetta. Kerran viikossa pidettävälle hoitajavetoiselle moniammatilliselle palaverille on ollut tarvetta. Asiakkaalle mahdollisista esimerkiksi sosiaalisista etuisuuksista ei ole ollut hoitohenkilökunnalla tarkkaa tietoa. Toimintamalli linkittyy palliatiivisen keskuksen perustamiseen ja kehittämiseen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Moniammatillinen tiimi, jossa jokainen toimija antaa panoksensa omalta osaamisalueeltaan:

  • palliatiivisen keskuksen lääkäri (t)
  • palliatiivisen keskuksen ja kotisairaalan osastonhoitaja
  • palliatiivisen osaston vastaava sairaanhoitaja
  • kotisairaalan sairaanhoitaja
  • palliatiivisen vastaanoton sairaanhoitaja
  • palliatiivisen keskuksen fysioterapeutti
  • sosiaalityöntekijä
  • sairaalapastori
  • miepä-hoitaja
  • potilaan tarpeen mukaan voidaan pyytää muita ammattiryhmiä mukaan
Tavoiteltu muutos

Tiedon ajantasainen siirtyminen, työjaollisten kysymysten selkiytyminen, työajankäytön optimointi, työhyvinvoinnin lisääminen vertaistuen keinoin ja laadukas asiakkaan saama hoito.

Muutoksen mittaaminen

Asiakastyytyväisyys potilaiden ja heidän omaisten kokemana.

Toteutussuunnitelma

Aloitetaan moniammatillinen hoitajavetoinen kierto ja tehdään oma-arvioinnin mukaan muutoksia muun muassa ajankohtaan, sisältöön ja palaverin pituuteen liittyvissä asioissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Palliatiivisen hoitolinjauksen saaneet asiakkaat ja asiakkaat, jotka ovat vielä aktiivisen hoidon piirissä, mutta tarvitsevat jo oirehoidon osaamista ja mahdollista toteuttamista sekä seurantaa. Jokaisella asiakkaalla on tieto moniammatillisesta palaverista jossa käsitellään tarvelähtöisesti asiakkaan asioita. Asiakas voi myös tuoda esiin omia ajatuksiaan tai kieltää asioidensa käsittelyn palaverissa.

Ratkaisun perusidea **

Moniammatillisessa hoitajavetoisessa kierrossa käydään läpi palliatiivisen keskuksen hoidossa olevien potilaiden ja heidän läheistensä asiat tarvelähtöisesti. Kierron aika ja paikka on aina sama.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Palaveri on kiinteä osa ammattilaisen työviikkoa ja se huomioidaan työvuorosuunnittelussa. Toimintamalliin sitoudutaan ja mikäli on estynyt pääsemään paikalle, siitä ilmoitetaan ryhmänvetäjälle. Palaveriin on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä joten läsnäolokaan ei ole välttämätöntä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallia voi soveltaa eri erikoisaloille. Toimintamallin aloitus vaatii nimetyn henkilön, joka vastaa ryhmän koolle kutsumisesta, asiantuntijoiden mukaanotosta ja palaverin käytännön toteutuksesta. Liian pitkiä palaveriaikoja ja kaikkien potilaiden läpikäymistä (joilla ei ole ollut muutosta edelliseen palaveriin nähden) kannattaa välttää.

Vinkki: eri ammattiryhmien mukaanottamista kannattaa katsoa laajasti, että asiakkaan asiat tulevat huomioiduksi kokonaisvaltaisesti. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Yhteistyö palliatiivisen keskuksen eri ammattilaisten välillä on tiivistynyt, asiakastyytyväisyys lisääntynyt ja tiedon siirtymiseen liittyneet haasteet vähentyneet. Ymmärrys toisen ammattilaisen työtä kohtaan on lisääntynyt.