Hyvinvointia edistäviin palveluihin hakeudutaan pääosin itsenäisesti. Neuvonnan tarpeessa oleva asukas ottaa yhteyttä hyvinvointialueen Seniori-infoon. Seniori-infon työntekijä hakee palveluhakutyökalusta kunnan ja palvelukategorian perusteella asukkaan tarpeeseen vastaavan palvelun ja ohjaa asukkaan palveluntarjoajan kotisivuille tai mahdollisesti suoraan palveluun tai toimintaan.
Palveluhakutyökalu sisältää kaikkien hyvinvointialueen kuntien avoimet ja omarahoitteiset ikääntyneiden hyvinvointia ja terveyttä edistävät sekä arkea tukevat palveluvaihtoehdot. Työkalu sisältää myös hyvinvointialueen omat terveyttä ja hyvinvointia edistävät matalan kynnyksen palvelut. Puolestaan palvelusetelipäätöksen tai lääkärin lähetteen vaatimia palveluja ei ole sisällytetty työkalun palveluvaihtoehtoihin.
Esimerkkejä palveluvaihtoehdoista
Hyvinvointia edistävät palvelut muodostuvat laajasta kokonaisuudesta erilaisia palveluja: kulttuuripalvelut, liikuntapalvelut, omatoimista asumista edistävät palvelut, muu ennaltaehkäisevä toiminta ja liikkumista tukevat palvelut.
- Kulttuuripalvelut
- esim. museopalvelut, kulttuuritapahtumat, kirjastopalvelut, hengelliset palvelut
- Liikuntapalvelut
- esim. uimahallit ja kuntosalit, liikuntaneuvonta ikääntyneille, ikääntyneille suunnatut ulkoilupaikat, fyysisen toimintakyvyn testaus, arviointi ja mittaus
- Omatoimista asumista edistävät palvelut
- esim. ruokapalvelu, apuvälineet, siivouksen ja kodinhoidolliset palvelut, asuntoneuvonta, esteettömät ja edulliset vuokra-asunnot
- Muu ennaltaehkäisevä toiminta
- esim. kohtaamispaikat, ennakoivat muistipalvelut, etsivä vanhustyö, elintapaohjaus, terveystarkastukset, hyvinvointiluennot
- Liikkumista tukevat palvelut
- esim. ikäihmisille suunnattu palvelu- tai kutsuliikenne, julkinen liikenne, saattajapalvelut, Kelan korvaamat taksimatkat, liikkumisen apuvälineet
Palveluhakutyökalu on asiakastarvelähtöinen, sen tarkoitus on edistää asiakkaiden neuvontaa ja ohjausta ja se tulee ensisijaisesti käyttöön hyvinvointialueen työntekijöille. Työkalun palveluluokitus on kolmitasoinen:
- Asiakastarpeen tyyppi
- Palvelukategoria
- Palvelu
Työkalu on ollut käytössä erityisesti Seniori-infon neuvonnan läntisellä puolella (Lohja, Vihti, Karkkila, Inkoo, Siuntio, Raasepori, Hanko), jossa neuvonnan henkilökunnalle tuli uudenlainen toimintamalli aloituksessa. Lännen puolella alue on myös laaja ja paikallistuntemus palveluista ja toiminnoista oli aloittaessa suppeaa. Seniori-infon neuvonnan idän ja lännen tiimien yhtenäistyessä palveluhakutyökalu tulee olemaan yksi työväline koko neuvonnan henkilökunnan avuksi.