Palveluintegraation muotoilu
Ohjeissa kerrotaan lyhyesti, miten yhteistyöprosessi hyvinvointipalveluiden alueelliseksi yhteensovittamiseksi toteutetaan.
Täydentyy
Palveluintegraation muotoilu -työskentelyprosessi vastaa monitoimijaisen yhteistyön ja sen johtamisen haasteisiin. Työskentely tuottaa ratkaisuja paljon erilaisia palveluita tarvitseville asiakkaille, joiden kanssa useat eri toimijat työskentelevät. Yhteisasiakkaat saattavat asioida useiden eri ammattilaisten kanssa tai heillä on vaikeuksia päästä tarvitsemansa tuen piiriin. Yhteistyön haasteista johtuen tuki saattaa olla päällekkäistä tai puutteellista.
Palveluintegraation muotoilu on asiakaslähtöinen prosessi, joka selkeyttää toimijaverkoston välisiä rooleja, vastuita ja velvollisuuksia. Osalisuuteen ja yhteiskehittämiseen perustuva työskentely antaa välineitä tehdä tarvittavia muutoksia ja johtaa hallinnonalat ja toimijarajat ylittävää työtä tavoitteellisesti.
Palveluintegraation muotoilu -työskentely auttaa muotoilemaan asiakasryhmäkohtaisia palvelupolkuja ja palvelukokonaisuuksia yli hallinnonalarajojen. Menetelmää voidaan hyödyntää kaikissa tilanteissa, joissa yhteisten asiakkaiden tukeminen vaatii palvelujen yhteensovittamista.
SOSKU-hanketta ovat toteuttaneet THL, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Essote), Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä (FSHKY), Jyväskylän kaupunki, Järvenpään kaupunki, Kuntoutussäätiö, Laukaan kunta, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Rovaniemen kaupunki, Seinäjoen kaupunki ja Vantaan kaupunki.
Hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto (ESR) ja osatoteuttajat.
Täydentyy