Palvelukeskuksen digituki
Palvelukeskukset ovat matalan kynnyksen paikkoja helsinkiläisille senioreille ja työttömille. Digituen avulla voidaan tukea senioreiden digitaalista osallisuutta.
Kunnalla on velvollisuus järjestää neuvontapalveluja ja digitaalisten palvelujen ja niiden käyttöön opastaminen on osa neuvontaa. Helsingissä kaupunginkanslialla on digituen koordinoiva rooli. Kanslia johtaa koko kaupunkia koskevaa digituen koordinaatioryhmää, johon osallistuu kaupungin eri palveluita sekä järjestöjä. Kehittämisessä tehtiinkin tiivistä yhteistyötä kanslian kanssa, jotta malli on linjassa Helsingin digituen kokonaisuuden kanssa.
Helsingin sotepella ja kaupungilla on monenlaisia digitaalisia palveluja käytössä ja monet niistä ovat hyödyllisiä ja tärkeitä myös senioreille. Palvelukeskukset kohtaavat eri-ikäisiä senioreita ja mm. Enter ry:n vapaaehtoiset antavat digitukea palvelukeskuksissa. Palvelukeskusten digituki onkin yhdistelmä omaa ja järjestöjen sekä vapaaehtoisten tuottamaa palvelua. Palvelukeskuksilla on myös paljon muita palveluja. Näiden huomioiminen kehittämisessä oli hyvin tärkeää. Koska kyseessä on myös sote-palvelu, on ns. oman toimintakentän rajojen tunnistaminen myös oleellista.
Helsingin visiona on olla toimivin ja parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki maailmassa. Kaupunkilaisille tarjottava digituki toteuttaa strategisia tavoitteita osallisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja asukaslähtöisyydestä.
Palvelukeskukset (yhteensä 15) ovat järjestäneet digitukea, mutta tunnistettiin tarve yhtenäistää ja kuvata käytäntöjä. Senioreiden tarpeet ja osaaminen ovat hyvin erilaisia lähtien digilaitteiden käytön aloittamisen motivoinnista hyvinkin monimutkaisiin ongelmiin.
Kehittämiseen osallistui palvelukeskusten henkilöstöä sekä Kaupungin kanslian digituen kehittämistiimin edustaja. Tavoitteena oli, että palvelukeskusten digituen malli on linjassa Helsingin kaupungin digituen kanssa.
- Palvelukeskusten rooli senioreiden digituen verkostossa on määritelty
- Palvelukeskusten digituen malli on luotu huomioiden eri palvelutasot ja palvelutarpeet
- Malli vahvistaa senioreiden yksilöllisistä tarpeista lähtevää digitoimijuutta ja osallisuutta (ml. motivointi ja rohkaiseminen)
- Digitukea antavan henkilöstön osaamisen ylläpitämiseen on suunnitelma
Kehittäminen tehtiin pääosin koronan aikana, jolloin asiakkaiden näkemys oli pitkälti sen varassa, että henkilökunta välitti jo kertynyttä tietoa kehittämiseen. Lisäksi kehittämisen aikana tutustuttiin erilaiseen kirjallisuuteen ja tutkimustietoon.
Henkilöstölle tehtiin kysely liittyen siihen millaisia asioita heiltä kysytään. Kyselyä käytettiin mm. koulutusten suunnittelussa.