Palveluluukku-asiakasohjauskanava: lasten, nuorten ja perheiden terveyspalvelut

Keskitetty asiointikanava palvelemaan alueen lapsia, nuoria & perheitä terveysasioissa​. 

Mahdollisuus asioida puhelimitse ja chatin kautta.​ 

Palvelun tuottaa sihteerit, terveydenhoitajat, sairaanhoitajat. 

Sujuva asiakasohjaus sosiaalipalveluihin.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
  • Yhtenäinen asiakasohjaus ja yhteiset toimintamallit
  • Sujuva ja helppo asiointikanava
  • Myö yhdessä kehitetään, uudistetaan palveluja
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Etelä-Savon hyvinvointialue muodostuu neljästä eri itsenäisestä toimijasta. Lähtötilanteessa asiakasohjaus on toiminut pääsääntöisesti puhelimella ja walk in -palveluna. Osassa aluetta oli käytössä sähköinen ajanvaraus ja yhteydenottopyyntö sekä pienellä käytöllä Chat-palvelu (Pieksämäki ja Mikkelin alue). Aukioloajat vaihtelivat yksiköittäin. Asiakasohjauksen uudistusta ohjaa Eloisan strategiat kuten sujuva asiakasohjaus oikea-aikaisesti, digitaaliset palvelut ja ihmistä lähellä olevien palvelujen kehittäminen sekä Suomen paras digitaalinen sote-keskus. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tulosaluepäälliköt (2) vastavat projektista ja heidän apuna toimi kopordinaattorit (2). Asiantuntijoita työpajoissa ja kehittämisessä ammattilaiset.

Liitteet
Kuva
.
Ratkaisun perusidea

Rakennettu uudistettu Palveluluukku-asiointikanava, joka palvelee alueen lapsia, nuoria ja perheitä terveysasioissa. Lisäksi on luotu sujuva asiakasohjauksen malli sosiaalipalveluihin. Palveluluukku-asiakasohjaus toimii yhden numeron ja chatin kautta virka-aikana klo 8–15, aikaisemmin 8 numeroa käytössä. Palvelun tuottajana toimii terveydenhuollon ammattilaiset: sihteeri, terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja mielenterveys- ja päihdepalveluista. Palveluluukussa tavoitellaan itseohjautuvan tiimin toimintamallia (Buurzorg). 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

1.2.2024 käyttöönotto.  Ammattilaisille järjestetty koulutukset.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Arviointi vuonna 2024.