Palveluohjaus on matalankynnyksen neuvontaa, ohjausta ja tukea kaikenikäisille Seututerveyskeskuksen asiakkaille. Palveluohjaaja antaa tietoa mm. sosiaaliturvasta, terveyspalveluista ja kuntoutuksesta, näiden hakemisesta ja palvelujen yhteen sovittamisesta.

 

Toimintaympäristö **

Seututerveyskeskus on Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän omistama liikelaitos, joka tuottaa perusterveydenhuollon palveluita kahdeksan keskisuomalaisen kunnan asukkaille. Liikelaitoksen toiminta käynnistettiin vuoden 2011 alussa. Seututerveyskeskuksen alueeseen kuuluvat Joutsa, Luhanka ja Toivakka, Keuruu, Multia ja Petäjävesi sekä Laukaa ja Konnevesi. Kussakin Seututerveyskeskuksen kunnassa on oma terveysasema, joista suurimmat sijaitsevat Joutsassa, Keuruulla ja Laukaassa. Lisäksi Keuruun Haapamäellä ja Laukaan Lievestuoreella on terveysasemien sivuvastaanotto.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asiakas usein hakeutuu terveysaseman palveluihin, vaikka palvelutarve olisikin enemmän sosiaalipalvelujen puolella. Terveysasemilla on havaittu tarve myös sosiaalialan osaamiselle. Lääkäreiden ja hoitajien tulee pystyä tehokkaasti käyttämään työaikansa asiantuntijuutensa mukaisen osaamisen hyödyntämiseen. Ammattilaisten rajalliset resurssit on saatava oikeaan käyttöön.

Palveluohjaus on luotu terveysasemille matalankynnyksen palveluksi, jotta asiakas saisi oikea-aikaisesti ohjausta tarvitsemiinsa sosiaali- ja terveyspalveluihin. 

Palveluohjaaja ei ole terveydenhuollon ammattilainen, vaan kuntoutus- ja palvelujärjestelmän sekä sosiaaliturvan osaaja. Palveluohjaajalla ei myöskään ole päätöksenteko-oikeutta.

Terveysaseman palveluohjaajilla on tärkeä rooli terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen rajapinnassa asiakkaan ohjaamisessa oikea-aikaisesti oikeisiin palveluihin sekä moniammatillisen yhteistyön koordinoijana.

Palveluohjauksen kehittäminen perusterveydenhuollossa liittyy sosiaali-ja terveydenhuollon rakenneuudistukseen ja palveluintegraatioon. Seututerveyskeskus on organisaationa mukana Keski-Suomen sote-uudistuksessa.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Seututerveyskeskuksessa havaittiin, että terveysasemilla hoidetaan entistä useammin ihmisiä, joilla on terveydellisten ongelmien lisäksi sosiaalipalvelujen tarvetta. Tarpeeseen vastattiin perustamalla terveysasemille uusi palveluohjaajan toimi. Palveluohjaaja toimii terveydenhuollossa sosiaalialan ammattilaisena, antaen tukea terveydenhuollon henkilöstölle sekä palvellen terveydenhuollon asiakkaita sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteensovittamisessa. Palveluohjaus on luotu terveysasemille matalan kynnyksen palveluksi, jotta asiakas saisi oikea-aikaisesti ohjausta tarvitsemiinsa sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Palveluohjaus voi olla neuvoa ja ohjausta asiakkaan yksittäiseen tilanteeseen tai intensiivisempää työskentelyä asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Palveluohjauksen avulla terveysaseman asiakkaiden saamasta hoidosta ja palvelusta tulee kokonaisvaltaisempaa ja laadukkaampaa.

Terveysasemien palveluohjaajat pyrkivät osana moniammatillista tiimiä vastaamaan paljon palveluja käyttävien asiakkaiden tarpeisiin.  Toiminnan tarkoituksena on tukea asiakkaiden selviytymistä, omatoimisuutta ja osallisuutta omassa elämäntilanteessaan. Yhteistyössä asiakkaan ja moniammatillisen verkoston kanssa tehdään suunnitelmaa asioiden eteenpäin saattamiseksi. 

Palveluohjausta kehitettäessä on luotu liitteenä oleva prosessikuvaus.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Keski-Suomen seututerveyskeskus:

Auli Varis, palveluohjaaja

Jenni Uusitaival, palveluohjaaja; (sijaisena Sari Muli ,16.11.20- 31.8.22)

Sanna Hyyryläinen, palveluohjaaja

 

Tuula Antinaho, ylihoitaja

Jari Raudasoja, ylilääkäri

Toteutussuunnitelma

Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa on aloitettu palveluohjaus terveysasemilla 2018 vakituisena työmuotona, jolloin kehitystyö on täysipäiväisesti mahdollista. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat kaikenikäiset seututerveyskeskuksen asiakkaat, jotka tarvitsevat tukea sosiaali- ja terveyspalveluiden hakemisessa tai käytössä. Huomiota kiinnitetään asiakkaisiin, jotka tarvitsevat laaja-alaisesti yhteen sovitettavia palveluja, paljon palveluja tai ovat erityisen tuen tarpeessa.  Toiminnan tarkoituksena on tukea asiakkaiden selviytymistä, omatoimisuutta ja osallisuutta omassa elämäntilanteessaan. 

Palveluohjaaja on helposti tavoitettavissa.  Asiakas voi ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköisen ajanvarauksen kautta. Yleensä palveluohjaajaan saa yhteyden samana tai seuraavana arkipäivänä.  Asiakassuhteet ovat lyhytkestoisia. Palveluohjaaja tekee asiakkaan asioissa yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Palveluohjaaja ei ole asiakkaan sosiaalihuoltolain mukainen  omatyöntekijä eikä palveluohjaajalla ole päätöksenteko- oikeutta. Palveluohjaaja on terveydenhuollon alaisuudessa toimiva sosiaalialan asiantuntija.

Palveluohjaaja on terveysaseman ammattilaisten ja myös muiden yhteistyötahojen käytettävissä konsultaatioasioissa. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

 

 

Ratkaisun perusidea **

Palveluohjaus terveysasemalla  pyrkii vastaamaan asiakkaan monialaiseen palvelutarpeeseen oikea-aikaisesti, moniammatillisesti ja matalalla kynnyksellä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Seututerveyskeskuksessa on resursoitu palveluohjaukseen ja perustettu kolme vakituista, kokoaikaista palveluohjaajan toimea. Palveluohjaajat vastaavat seututerveyskeskuksen terveysasemien palveluohjauksesta aluejaon mukaisesti. Palveluohjauksen työnkuvaan kuuluu asiakastyön lisäksi palveluohjauksen kehittäminen ja juurruttaminen terveysasemien toimintamalliin.

Palveluohjaajilta vaaditaan sosiaali- ja terveysalan AMK-tutkinto (esim. kuntoutuksen ohjaaja, sosionomi ). Työssä tarvitaan laaja-alaista tietämystä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista sekä palvelujärjestelmästä. Moniammatillisen-ja verkostotyöskentelyn hallitseminen on oleellista. Työnkuva palveluohjauksessa on laaja-alainen. Vaatii ammatillista osaamista kohdentaa oma työ oikein ottaen huomioon asiakkaan kokonaistilanne ja oma vastuu asioistaan. Pyrkimyksenä on ohjata sosiaalityön asiakkaat oikea-aikaisesti kunnan sosiaalipalveluihin ja välttää päällekkäistä työtä asiakkaan asioissa.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **