Palvelutarpeen arvioinnin yhdenmukaistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella

Tavoitteena on asiakkaiden yhdenvertaisuuden edistäminen,  palvelutarpeen arvioinnin yhdenmukaistaminen sekä palveluiden oikea ja tarpeenmukainen kohdentuminen. 

Toimintaympäristö

Toimintamalli koskettaa Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjauksessa palvelutarpeen arviointia tekeviä asiakasohjaajia. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueen eri kunnissa ei ollut yhtenäistä tapaa toteuttaa ikääntyneiden palvelutarpeen arvointia. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen ikääntyneet asukkaat, joiden palveluiden tarvetta on aiheellista arvioida. Toimintamalli koskettaa asiakas- ja palveluohjauksessa toimivia ammattilaisia. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamalli vahvistaa valtakunnallisten suositusten mukaista palvelutarpeen arviointia ja edistää ikääntyneille tarjottavien palveluiden yhdenvertaista ja oikea-aikaista toteutumista. Toimintamalli edistää asiakkuuksien tarkoituksenmukaista tunnistamista ja ohjautumista eri palveluihin. Ammattilainen voi hyödyntää palvelutarpeen arvioinnista saatavaa tietoa asiakkaan palvelukokonaisuuden suunnittelussa.  Toimintamallin kehittämisessä hyödynnetty toimintakykyarviointijärjestelmän (RAI) tuottamaa tietoa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen vaatii yhtenäistä asiakastietojärjestelmää ja tämä on hyvä ottaa kehittämistyötä tehdessä huomioon. Ennen käyttöön ottoa tulee panostaa työntekijöiden perehdyttämiseen.