Palvelutarpeen arvioinnin yhdenmukaistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella

Tavoitteena on asiakkaiden yhdenvertaisuuden edistäminen,  palvelutarpeen arvioinnin yhdenmukaistaminen sekä palveluiden oikea ja tarpeenmukainen kohdentuminen. 

Toimintamallin nimi
Palvelutarpeen arvioinnin yhdenmukaistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on asiakkaiden yhdenvertaisuuden edistäminen,  palvelutarpeen arvioinnin yhdenmukaistaminen sekä palveluiden oikea ja tarpeenmukainen kohdentuminen. 

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue, keskitetty asiakas- ja palveluohjaus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Iiris Tervanen

Luotu

30.08.2023

Viimeksi muokattu

31.10.2023
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli vahvistaa valtakunnallisten suositusten mukaista palvelutarpeen arviointia ja edistää ikääntyneille tarjottavien palveluiden yhdenvertaista ja oikea-aikaista toteutumista. Toimintamalli edistää asiakkuuksien tarkoituksenmukaista tunnistamista ja ohjautumista eri palveluihin. Ammattilainen voi hyödyntää palvelutarpeen arvioinnista saatavaa tietoa asiakkaan palvelukokonaisuuden suunnittelussa.  Toimintamallin kehittämisessä hyödynnetty toimintakykyarviointijärjestelmän (RAI) tuottamaa tietoa. 

Toimintaympäristö

Toimintamalli koskettaa Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjauksessa palvelutarpeen arviointia tekeviä asiakasohjaajia. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen ikääntyneet asukkaat, joiden palveluiden tarvetta on aiheellista arvioida. Toimintamalli koskettaa asiakas- ja palveluohjauksessa toimivia ammattilaisia. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen vaatii yhtenäistä asiakastietojärjestelmää ja tämä on hyvä ottaa kehittämistyötä tehdessä huomioon. Ennen käyttöön ottoa tulee panostaa työntekijöiden perehdyttämiseen.