Paraisten kaupungin markkinointi
Paraisten kaupungin markkinointi- ja PR-kampanjan kohderyhminä olivat uudet potentiaaliset asukkaat ja jo Paraisilla asuvat. Kampanjan tavoite oli laajentaa mielikuvaa Paraisista ja saada uusia asukkaita. Budjetti <50.000 eur. Nettomuutto kasvoi +1440 % verrattuna ed. vuoteen.
Houtskarin, Iniön, Korppoon ja Nauvon kunnat sekä Paraisten kaupunki muodostivat 1.1.2009 uuden Länsi-Turunmaan kaupungin, joka 1.1.2012 otti nimen Paraisten kaupunki.
Kuntaliitoksen myötä syntyi uusi, ainutlaatuinen saaristokaupunki, jossa on noin 15 500 asukasta. Paraisten kaupunki käsittää suuren osan Saaristomeren alueesta ja sen tuhansista saarista ja luodoista.
Monen pienen kunnan tavoin myös Parainen on jo monena vuotena kärsinyt negatiivisesta väestökehityksestä ja siihen liittyvistä taloudellisista haasteista.
Kaupungin strategiassa Paraisten keskustan vetovoiman kehittäminen on määritelty yhdeksi tärkeimmistä kehitysalueista. Paraisten markkinointi on perinteisesti rakentunut saariston ja meren läheisyyden ympärille, vaikka tosiasiassa meren rannalla asuminen ei ole monellekaan todellinen vaihtoehto. Vuoden 2019 lopulla Paraisilla päätettiin nostaa tulevan muuttokampanjan keskiöön Paraisten keskustan kaupunkimaisuus ja sen laaja tarjonta. Pieni paikkakunta tarjoaa paitsi hyvälaatuiset ja helposti saavutettavat peruspalvelut, myös isojen kaupunkien huvit. Paraisilla käydään elokuvissa, tehdään teatteria, harrastetaan lähes kaikkia liikuntalajeja ja tehdään talkoovoimin töitä oman lähiympäristön hyväksi.
Viestinnän konseptiksi valittiin "Ihan oikea pieni kaupunki". Viesti on sympaattinen, aito kuvaus kaupungista, joka ei yritä olla yhtään sen isompi kuin se on, mutta joka tarjoaa kaikki eväät hyvään elämään. Kampanja kutsui vastaanottajan tutustumaan Paraisten vapaa-ajan harrastustarjontaan ja haastoi vanhoja mielikuvia kaupungista.
Kampanjan visuaalisuus rakentui kuvitetun ja animoidun kaupunkikuvan ympärille, joka omasta puolestaan tuki kampanjan viestiä eloisasta, ihmisen kokoisesta kaupungista. Kampanja lanseerattiin vuoden 2020 helmikuun rakentamismessuilla. Paraisten kaupungin messuosastoa koristi led-kennoilla toteutettu Ihan oikea pieni kaupunki -animaatioseinä.
Konseptin kehittämiseen osallistui kaupungin viestintäpäällikkö, maankäyttöinsinööri sekä viestintätoimistokumppani.
Kampanjan tavoite oli lisätä kiinnostusta Paraisilla asumista kohtaan, kasvattaa tonttimyyntiä ja muokata mielikuvaa Paraisista asuinpaikkana. Viestintäkampanja sai paljon näkyvyyttä ja konsepti herätti positiivisia reaktioita. Koronapandemian iskiessä kampanjaa jatkettiin digitaalisissa kanavissa.
Tulos: Vuoden 2020 aikana Paraisten nettomuutto kasvoi 1440 % verrattuna vuoteen 2019. Myytyjen omakotitonttien määrä kasvoi sekä vuonna 2020 että erityisesti alkuvuodesta 2021. Vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla myytiin yhtä monta tonttia kuin koko vuoden 2020 aikana.
Ydinkohderyhmäksi valittiin aikaisempien tutkimusten perusteella lapsiperheet sekä seniorit. Kampanjasivustolle kerättiin kohderyhmiä puhuttelevia videoita Paraisilla asuvista ihmisistä; lapsiperheistä, senioreista sekä paikallisista yrittäjistä.