Paraisten kaupungin markkinointi
Paraisten kaupungin markkinointi- ja PR-kampanjan kohderyhminä olivat uudet potentiaaliset asukkaat ja jo Paraisilla asuvat. Kampanjan tavoite oli laajentaa mielikuvaa Paraisista ja saada uusia asukkaita. Budjetti <50.000 eur. Nettomuutto kasvoi +1440 % verrattuna ed. vuoteen.
Toimintamallin nimi
Paraisten kaupungin markkinointi- ja PR-kampanjan kohderyhminä olivat uudet potentiaaliset asukkaat ja jo Paraisilla asuvat. Kampanjan tavoite oli laajentaa mielikuvaa Paraisista ja saada uusia asukkaita. Budjetti <50.000 eur. Nettomuutto kasvoi +1440 % verrattuna ed. vuoteen.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:
Taustoitustyö ja konseptointi tehtiin yhteistyössä työryhmässä, johon kuului kaupungin viestintäpäällikkö, maankäyttöinsinööri sekä viestintätoimiston edustajat. Alkuvaiheessa pidimme workshopin, jossa keskityttiin nykyisiin mielikuvahaasteisiin ja esteisiin muuttaa Paraisille. Tunnistettuamme haasteet päätimme keskittyä niiden taklaamiseen kertomalla totuudenmukaisesti, minkälaista Paraisilla on asua. Tehtävään soveltuvat parhaiten kaupunkilaiset itse, joten kontaktoimme eri-ikäisiä paraislaisia ja pyysimme heitä videohaastatteluihin. Videoihin valikoituvat lapsiperhe, nuori pariskunta, senioreiden edustaja ja yrittäjä. Kampanjakonsepti "Ihan oikea pieni kaupunki" visualisoitiin kuvitetun kuvan kautta, joka myös animoitiin.
Houtskarin, Iniön, Korppoon ja Nauvon kunnat sekä Paraisten kaupunki muodostivat 1.1.2009 uuden Länsi-Turunmaan kaupungin, joka 1.1.2012 otti nimen Paraisten kaupunki.
Kuntaliitoksen myötä syntyi uusi, ainutlaatuinen saaristokaupunki, jossa on noin 15 500 asukasta. Paraisten kaupunki käsittää suuren osan Saaristomeren alueesta ja sen tuhansista saarista ja luodoista.
Monen pienen kunnan tavoin myös Parainen on jo monena vuotena kärsinyt negatiivisesta väestökehityksestä ja siihen liittyvistä taloudellisista haasteista.
Ydinkohderyhmäksi valittiin aikaisempien tutkimusten perusteella lapsiperheet sekä seniorit. Kampanjasivustolle kerättiin kohderyhmiä puhuttelevia videoita Paraisilla asuvista ihmisistä; lapsiperheistä, senioreista sekä paikallisista yrittäjistä.
Toimintatapa oli ketterä ja dynaaminen. Pidetyn workshopin pohjalta tehtiin luova toteutus, joka sitten jalkaannutettiin eri medioihin ja kanaviin. Kaikki kampanjan suunnitteluun liittyvä keskitettiin yhdelle toimijalle, viestintätoimisto hoiti luovan suunnittelun, toteutuksen sekä mediasuunnittelun ja mediaostot. Kampanjan kokonaisbudjetti oli alle 50.000 euroa sis. suunnittelun ja mediat.
Kampanjan ajoitus oli täydellinen. Koronapandemian iskiessä viesti pienestä, turvallisesta kaupungista meren rannalla puhutteli ihmisiä. Kiinnostus Paraista kohtaan on jatkunut ja kaupunki suunnittelee kaavoittavansa uusia asuinalueita vastatakseen kasvavaan kysyntään.