PEF-etäseuranta
PEF-etäseurannan toimintamalli on osa Kymsotessa tarjottavia digitaalisia palveluja.
PEF-etäseuranta on mobiilisovelluksella ja digitaalisella PEF-mittarilla toimiva mobiiliterveydenhuollon ratkaisu keuhkopotilaiden hoitopolussa.
Digitaalisten palveluiden ja etäpalveluiden kehittäminen on ollut osa tulevaisuuden sotekeskus kehittämistyötä samoin siihen liittyvä erilaisten digitaalisten ratkaisujen löytäminen ja etäseurantamenetelmien käyttöönotto osana terveyspalveluja.
Mukana vahvasti :
Sote uudistus
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 edistää kansallista kehittämistä ja digitaalista asiointia sekä takaa yhdenvertaisuutta terveys ja sosiaalipalveluissa.
Sovelluksen toimittajan kanssa tehtävä saumaton yhteistyö
PEF-etäseuranta kehitettiin osana tulsotehankkeen etäpalveluiden kehittämistä. Tarkoitus lisätä organisaatiossa digitaalisia palveluja sekä löytää ammattilaisille ja asiakkaille digitaalinen kustannustehokas paikasta ja ajasta riippumaton hoitomuoto.
Etäseurannan avulla terveydenhuollossa mahdollistetaan kansalaisten tasavertainen ja esteetön palvelujen saatavuus.
Kehittäjiä tässä on ollut seuraavasti:
Hanketyöntekijä tulsote etäpalveluiden kehittäminen: kehittämässä toimintamallia
Kymenlaakson hyvinvointialueen
Digikehittäjät : KymenHVA ja tulevaisuudensotekeskushanke
Yhteistyötaho: sopimus sovelluksen toimittajan kanssa
Organisaatiolle toimintamalli tarjoaa kustannustehokkaan palvelun, joka mahdollistaa optimaalisen resurssien käytön. Etäseuranta luo mahdollisuuden myös ympäristöystävälliseen toimintaan vähentämällä turhia käyntejä terveyden huollon toimipisteissä sekä vähentämällä muovijätteen määrää kierrätettävän digitaalisen mittarin avulla.
Asiakas saa etäseurannasta paikka riippumattoman tavan suorittaa keuhkotutkimusta, PEF-seurantaa. Sovellus ja digitaalinen mittari seuraavat ja valvovat puhallusten onnistumista oikein ja minimoivat kirjaamiseen liittyvät ongelmat. Asiakas voi olla etäyhteyden päässä vaikka mökillä, reissussa ja mittausjakso sujuu ongelmitta. Myös lääkehoito pystytään aloittamaan viipymättä ajasta ja paikasta riippumatta. Sovelluksessa on muistutustoiminto, joka muistuttaa puhalluksista oikeaan aikaan. Mittaukseen liittyvät virheen vähenevät lähes olemattomiin.
Ammattilaisen näkökulmasta seurantaan pystyy vaikuttamaan reaaliaikaisesti, joka tuo turvaa asiakkaille. Hoitajalla on mahdollisuus puuttua ilmeneviin ongelmiin heti ja ratkaista ne nopeasti. Asiakas on kokojana ammattilaisen hoidossa huolimatta siitä, onko kotona tai terveydenhuollon toimipisteen ulkopuolella. Etäseurannassa puhallukset ovat luotettavia, mittausjaksoa seuraa mobiilisovellus, jolloin diagnoosi on luotettava ja hoitopolku lyhyempi. Tämä takaa hoidon laadun ja nopea lääkkeen aloituksen.
Tavoite on: Digitaalisen työkalun avulla tehostaa keuhkopotilaan hoitopolkua
Jonojen ja tutkimuksia odottavien potilaiden hallinta resurssikirjan avulla , resurssien kohdentaminen oikein ja oikeaan aikaan
Vapauttaa hoitajien ja lääkäreiden resursseja niiden asiakkaiden hoitamiseen, jotka eivät digitaalisia palveluja pysty käyttämään
Toimintamallin avulla varmistetaan tutkimuksien ja hoidon oikeanlainen ohjaus
Paikasta ja ajasta riippumaton hoitomuoto mahdollistaa Kymenlaakson alueen rajapinnoille saman palvelun
Laadukas diagnostiikka joka perustuu siihen, että hoitaja seuraa asiakkaan tutkimuksia reaaliaikaisesti eikä virheellisesti tehtyjä seurantoja tule. Hukka ja uusintatutkimukset vähenevät.
Hoito alkaa oikeaan aikaan ja mahdollisimman lyhyellä viiveellä
Voinnin ja sairauden pahenemisen ennakointi, mahdollisten päivystyskäyntien väheneminen minimiin
Mittarit:
Tehdyt etämittaukset
Kustannushyöty digitaalinen vs manuaalinen kertakäyttöinen PEF-mittari
Työaika: Hoitajien työn resurssien tarkastelu
Hoitopolun sujuvuus: aika, joka menee että asiakas pääsee tutkimuksiin, aika diagnoosiin ja hoidon aloitukseen
Ammattilaisten koulutukset : osaamisen johtaminen
Asiakastyytyväisyyskysely (NPS)
Toimintamalli on kuvattava kohta kohdalta tarkasti
Toimintamallin tulee sopia organisaation strategiaan digitaalisten palvelujen tarjoamisesta.
Toimintamallia kehitettäessä on oltava valmis muutoksiin ja johdettava niitä systemaattisesti.
Pilotointi auttaa hahmottamaan haasteet ja mahdollistaa niiden ratkaisemisen ja palkitsee onnistumisista.
Joku on hyvä nimetä ns. pääkäyttäjäksi toimintamalliin, jotta koulutukset, ammattilaisille annettava tuki ja ohjaus on omassa organisaatiossa. Pääkäyttäjiä Kymsotelle nimettiin kaksi.
Lainauskäytännöt sovittava organisaatiokohtaisesti. Kymsotessa lainat viedään lainarekisteriin ja lisäksi toimittajan tarjoamaan ohjelman mukaiseen laiterekisteriin, josta lainojen hallinta on helppopa ja nopeaa. Oma organisaatio taas turvaa laitteiden oikean käytön, lainojen hallinnan ja palauttamattomien mittareiden karhuamisen asiakkailta oikella tavalla.
Puhdistus ja huoltotoimet laitevalmistajan ja toimittajaan antaman ohjeen mukaisesti.
Päätimme ohjata jo kutsukirjeessä niin, että meillä PEF-seurannat tehdään etäseurantana. Tutkimus osoitti ettei etukäteen voi tietää kenellä on kyvykkyys ja laitteet tehdä tätä etänä eikä siksi ole järkevää lähteä rajaamaan kohderyhmää. Kutsukirje sisältää mm. seuraavanlaisen ohjeen :
"Toimiakseen Etämittaus vaatii seuraavan kokoonpanon:
- Älypuhelin
- Etämittaus-sovellus
- Blootooth-yhteyden, jonka tulee olla puhelimessa päällä mittauksen aikana.
- Mittalaite "
Kutsukirjeessä ohjattiin lataamaan sovellus valmiiksi. Näin asiakas saa mahdollisuuden rauhassa kotona harkita omia kyvykkyyksiä ja laiteosaamista sekä pyytää omaisilta apua tarvittaessa sovelluksen lataamiseksi.
"Pyydämmekin sinua lataamaan Orla Etämittaus sovelluksen valmiiksi puhelimeen ennen vastaanotolle tuloa.
Mikäli lataaminen ei onnistu saavu vastaanotolle sovitusti. Vastaanotto ei peruunnu tämän vuoksi. "
Ohjaaminen onnistuu myös vastaanotolla tarvittaessa ammattilaisen avustuksella.
Toimintamalli on uusi.
Pohjana toimintamallin kehittämiselle on ollut Hämeenlinnan kaupungin etäseuranta pilotti 2016 ja Kymsotessa (Carea) keuhko pkl:lla kokeiltu PEF-etäseurannan pilotti 2016.
Kehittämisessä auttoi jo valmis yhteistyösopimus etämittaus sovelluksen toimittajan kanssa ja organisaatiossa olevat välineet aiemman pilotin vuoksi.
Hanketyöntekijä ja toimintamallin kehittäjä teki samalla tutkimusta liittyen YAMK opintoihin. Opinnäytetyön aihe : Digitalisaatio astman hoidossa- toimintamalli PEF-etäseurantaan.
Saatiin opinnäytetyön kautta tutkimustieto liittyen etämittaukseen, etäseurantoihin ja digitalisaation hyötyihin ja haasteisiin.
Työpajat olivat säännöllisesti Kymsoten keuhkohoitajien kanssa toimintamalliin liittyen.
Etäseuranta pilotti aloitettiin yhden astmahoitajan vastaanotolla 2/2021.
Mobiilisovellukseksi valittiin täysin digitaalinen versio jotta koko ketju pystytään digitalisoimaan.
Idea lähti siitä, että haluttiin kokeilla etäseurantamenetelmää perusterveydenhuollossa.
Aiempi pilotti erikoissairaanhoidossa ontui, eikä tuottanut haluttua lopputulosta.
Päätettiin heti lähteä liikkeelle rohkeasti pilotoimalla toimintamallia.
Etämittaukseen kehitettiin heti suunnittelu vaiheessa Webropol kysely asiakaspalautteen keräämiseksi.
Asiakkailta saatu palaute on ollut hyvää. NPS yli 80%
Samoin ammattilaisilta saatu palaute on kerätty ja tulokset positiivisia.
Toimintamallin kehitys alkoi 1/2021
Pilotti käynnistyi 2/2021
Hoitajia koulutettu pilotin aikana 9
Pilotti loppui 3/2022
Otettu osaksi organisaation toimintaa maakunnallisesti 3/2022
Tulevaisuudessa tavoitteena on, että etäseurantaa tarjotaan kaikkien keuhkohoitajien vastaanotoilla.