Perehdytyksen yhtenäistäminen, Vaahteramäen palvelutalo

Otetaan käyttöön perehdytyskansio, joka on helposti muokkautuva käytön ja palautteen perusteella. Perehdytyskansiota käytetään tiedon välittämiseksi vakinaisille ja uusille työntekijöille, keikkalaisille ja opiskelijoille.​

Toimintaympäristö

Asumispalveluissa on työntekijöitä, joiden tausta voi olla monista eri kulttuureista, mikä asettaa perehdytykselle omat vaatimukset – kielellinen ja kulttuurinen tausta tulee huomioida perehdytyksessä. ​

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Perehdytyksen tasalaatuisuus ja ymmärrettävyys huomioiden perehdytettävän lähtökohta.​

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Jotta asukkaiden yksilöllinen hoito toteutuu, tulee perehdyttämisessä huomioida jokaisen yksilöllinen hoito. Lisäksi yksikössä, jossa on viisi eri osastoa, tulee vahvistaa perehdytyksen tasalaatuisuutta, jotta asumisyksikön eri toimintaprosessit ovat kaikille tiedossa ja kun toimitaan isossa organisaatiossa, sen kokonaisuuden näkyväksi tekeminen on osa perehdytystä.​

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämiseen osallistuivat:

  • asumisyksikön esihenkilö, jonka vastuulla oli kehittämisen seuranta,
  • palveluvastaava, joka muokkasi perehdytyskansiota,
  • sairaanhoitaja, joka vei kehittämistä osastoille sekä
  • lähihoitajia, jotka toteuttivat perehdytystä osastoilla.

Kehittäminen vaati jatkuvaa seurantaa; osalla osastoista kehittäminen eteni suunnitellusti mutta osalla osastoista kehittäminen vei enemmän aikaa ja tarvittiin enemmän yhteisiä palavereja. Lisäksi tulee huomioida, että perehdytys on jatkuvaa ja sitä tulee kehittää edelleen.​

Tavoiteltu muutos

Ensinnäkin tavoitteena on, että asumisyksikössä on yhtenäinen ja tasalaatuinen perehdytys. Toiseksi perehdytyksen tavoitteena oli huomioida perehdytettävien eri lähtökohdat. Kolmanneksi perehdyttäminen edellyttää sen jatkuvaa kehittämistä.​

Muutoksen mittaaminen

Tässä kehittämisprojektissa perehdytyksen kehittämistä seurattiin palautteen avulla sekä konkreettisemmin Liisa palvelun käytön osaamisen perusteella. Palautteessa oli numeraalinen arviointi sekä sanallinen palaute. Liisan käyttöä seurattiin päivystyskäyntien seurannalla. Lisäksi Liisa kotisairaalan esihenkilö kävi kertomassa heidän toiminnastaan ja pyysimme myös siinä yhteydessä palautetta.​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmä oli toisaalta perehdyttäjä ja toisaalta perehdytettävä. Perehdyttäjän roolissa tulee tuntea perehdytyskansion sisältö sekä talon toimintaprosessit. Perehdytettävälle tärkeää on oppia tuntemaan hoitotyö, yksikön toimintaprosessit ja hyvinvointialueen organisaatio. ​

Ratkaisun perusidea

Perehdytyksessä otettu käyttöön perehdytyskansio, jota on helppo muokata muuttuvien tarpeiden mukaan. Perehdytyskansio on suunnattu uusille työntekijöille, sijaisille ja vakituiselle henkilökunnalle. Se sisältää toiminnan keskeiset periaatteet, prosessit, käytännöt, ohjeistukset, yhteystiedot sekä hyvinvointialueen organisaation. Perehdytyksessä on aina nimetty henkilö, joka vastaa siitä.​

Lisätietoja toimintamallista: Maija van der Kooij, asumisyksikön esihenkilö

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Jalkauttaessa toimintamallia on tärkeää, että tieto perehdytyskansiosta saavuttaa perehdytystä tekevät henkilöt. Lisäksi on hyvä sopia kansion päivittämiseen liittyvistä käytänteistä, jotta kansion sisältö pysyy ajan tasalla.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Perehdytyskansiota suunniteltaessa on tärkeää huomioida toiminta ja siihen liittyvät prosessit. Lisäksi on hyvä huomioida, mikä on se ryhmä/ryhmät, jolle perehdytyskansioita voi käyttää. ​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Perehdytys on uuden perehdytyskansion myötä tasalaatuisempaa, siitä saatu hyvää palautetta. Perehdytyskansio sisältää työntekemisen kannalta olennaisen toiminnan kannalta. Lisäksi siinä on huomioitu kaksikielisyys. Se on sekä ruotsiksi ja suomeksi. Perehdytyskansiota on helppo muokata aina tarpeen mukaan.​